Fishless Cycle - kan ikke måle ammoniak

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 308

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger JoRo (Inaktiv) - 12/05-2020 11:07 12/05-2020 11:07
Hej alle,
Jeg er total nybegynder i hobbyen, men brugte ca. 1 måned inden jeg købte mit 60L akvarie på at researche på nettet, så jeg føler mig okay udrustet i teoretisk viden, men knap så godt i konkret erfaring.

Jeg opsatte mit akvarie med planter for næsten 3 uger siden, og besluttede mig for at køre Fishless Cycle - hvor ammoniak tilføjes manuelt til akvariet. Jeg købte et JBL dråbe testkit for ammoniak og nogle standard strip tests for de andre værdier.
Så vidt jeg kan forstå, ønsker man at lægge på en ammoniakkoncentration på 4ppm under cycling, således at bakterierne konstant har noget at spise. Først forsøgte jeg at tilføje flagefodder, men selv efter et par dage målte jeg 0ppm ammoniak. Okay så, måske er det fordi, at jeg ikke aner hvor meget fodder jeg skal tilføje. Anbefalingen er "så meget du normalt ville fodre fiskene", men eftersom jeg ikke har haft fisk før, ved jeg ikke hvor meget dette er.
For ca. 2 uger siden skiftede jeg derfor over til at tilføje ren ammoniak, for at have bedre kontrol. Jeg læste herinde, at jeg kunne bruge salmiakspiritus (25%), men igen forlyder der ikke nogen klar anbefaling af, hvor meget der skal doseres for at opnå 4ppm. Jeg benyttede denne Eksternt link http://spec-tanks.com/ammonia-calculator-aquariums/ , der fortalte mig, at jeg skulle dosere 1ml for at opnå 4ppm. Dette har jeg gjort nærmest dagligt, men min ammoniaktest viser stadig 0ppm. På et tidspunkt blev jeg irriteret og tænkte, at nu tilføjer jeg salmiakspiritus, indtil jeg kan se at ammoniakindholdet er større end 0, men selv efter at have tilføjet 3ml, viste testen 0ppm.