Ny ting i vente Pt.2.

Postet under : Akvariesiden.dk - Gør det selv
Visninger : 404

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Principia - 14/05-2020 10:19 14/05-2020 10:19
Jeg har før lavet en tråd, hvor jeg har beskrevet og bygget et akvarium, med bord osv.... Der sidder nok en der ude som kan huske det svagt. Det har snart kørt i nogle år, og passer sig selv, i en grad så det er blevet kedeligt. Det er så ikke helt uproblematisk her i en Coronakrise.
Det gør så, at man nogen gange som akvarist, gør livet lidt mere besværligt for sig selv, end hvad godt er. Der er nogen tanker der er gjort om mit oprindelige koncept. Status, er der er gjort en del tanker om hvad der er galt og genialt. Min umiddelbare indskydelse, er bordet virker, bortset fra skufferne skal smøres i skinnerne, så det er til at overse, og bordet bliver ikke ændret. Men, og der er altid et men. Min lampe lyser, og min ide med gardinstænger så man kan flytte lyset, holder max. Selve lampekassen, kunne godt have været lidt mere snedigt lavet, hvis jeg havde tænkt lidt mere over det. der mangler et foderhuld, for at lette lidt på det, men det er en lille ting. Og det er faktisk ikke så svært at lette lidt på lampen for at fodre, da jeg har bygget den i aluminium. Den vejer faktisk ikke alverden, og fordelene opvejer ulemperne.
Det største problem her, er valget af teknik, som sidder i lampen. I starten var jeg noget nær yip yip glad, for jeg havde fundet et produkt, som var billigt, og som virkede. Men det har over tid vist sig, at være lidt noget skidt. Allerede fra start, måtte jeg smide en ekstra skinne på, fordi de ikke lyste nok, til de almindelige planter jeg havde valgt. Det er så tilgivet, for det blev ordnet, med en ekstra skinne. Og da de bruger meget lidt strøm, er det heller ikke noget man mærker noget til. Og her blev jeg glad for mit koncept, for det var hurtigt at smide en ekstra gardinstang i, og rykke rundt på skinnerne, så lyset blev flyttet hen hvor det gjorde mest gavn.
Det næste er så, at det virker som om, at de skinner jeg har valgt, forholdsvis hurtigt aftager i lysstyrke. Allerede efter et år, blev det nødvendigt at tilføje en ekstra mere. Jeg havde dog været så fremsynet, jeg har valgt en strømforsyning i overstørrelse, i tilfælde af udvidelse.
Det ser jeg heller ikke som et problem, da jeg havde en i mit lille skattekammer, pga. et fejlkøb, så 5-8 min, bommelum, mere lys. Det mest irriterende, er måden de er samlet på, samt de der stænkdimser som sidder på. Det er noget forpulet lort for at sige det mildt. De er lavet så der kommer kondens ind under, og kondens og lys giver alger, og alger giver rengøring, og rengøring gør dem matte, som så æder en stor del af lyset. Samt er de lidt bøvlet at få af og på, hvis de ikke skal sprække. I sær når de er i brug med kalk og hvad der nu hører sig til.
Jeg har forhørt mig ved producenten, om det ikke var muligt, at fremskaffe nogen nye stænkdimser, som reservedele, da dette var et problem. Svaret var, at han ville prøve, og jeg har ikke hørt noget siden, og der er ikke kommet noget på hans hjemmeside, så det er nok nej.
Min konklusion, er nok noget i retning af, jeg bliver træt, så det er byt til nyt, fra en anden producent. Det skal ændres i den nye opsætning.

Det næste er så indretningen i selve akvariet. Der er ting jeg har været glad for. Men, og igen der er altid et men. ( dette er et lorte ord, for der kommer altid en omgang opkast efter det ) Mit teknikhjørne, skal ændres, da det er lidt for bøvlet at komme til. Og for at ændre det, skal hele skidtet bygges om. Samt er der også andre ting, som er lidt irriterende, så det er helt forfra på tegnebrættet, da det er muret op i Alfix.
Mine rødder ryger nok, til fordel for nogle falske sten. Samt laver jeg nok en mere traditionel lidt fladere bund i stedet for de etage halløj jeg har nu. Jeg skal også have sorteret ud i planter, for at gøre det mere enkelt at se på. Jeg vil holde mig til to enkle arter, Anubias og Vallisneria. Af fisk er jeg godt tilfreds, der har jeg pt. tre arter, og de bliver ikke ændret umiddelbart, da de spænder rimeligt godt sammen, og giver liv i akvariet. Jeg skal dog på jagt efter en enkelt art, som skal opsummeres, og prioriteres højere. Så nogen af ændringerne, vil ske på deres premisser, da resten, levet fint med hvad der nu er til rådighed.

Jeg er så ikke typen, som bare tager et hovedspring direkte ud i en mødding, sådan fra den ene dag til den anden, så jeg har gået og leget med tanken, om hvordan helvede jeg kunne slippe af sted med at gøre dette nemt. Her kom de gamle til hjælp, fra den anden side af regnbuen. Som med så meget andet, er der en række af tilfældigheder som faldt på plads. Det ene er vi er havnet i en Coronakrise, hvor der ikke er så meget andet at lave, fordi jeg på lige fod med andre, skal arbejde, lidt på skift, og det varer nok et stykke tid endnu. Det næste er så, der hvor vi har parkeret vores ting, er igang med en gennemgribende renovering, inde og ude. Og selvfølgelig for at gøre mit liv meget lettere, syntes jeg ikke det er omfattende nok, så jeg har taget den beslutning, at rende rundt mellem de øvrige håndværkere, for at lave hjemmet om til, noget nær nyt. Nå sådan da, til en hvis grænse. Jeg tror faktisk de syntes det er lidt sjovt, for min tålmodighed er ikke den største, så ved flere lejligheder, har de fået af vide, enten flytter i jer, så jeg kan komme til, ellers gå væk så skal jeg lave lortet for dig, for du render temmelig meget i vejen lige nu. Det kunne faktisk være jeg skulle overveje at skrive en faktura til entreprenøren.
Nå men pointen er, når stuen står færdig, er en smule ekstra rod, ikke noget den øvrige husstand kan hisse sig så meget op over. Og vi ved alle hvor meget det sviner, når man først går igang med flamingo og beton. Samt har byggemand Bob, parkeret alt jeg skal bruge lige ude for min dør, så det er et stort byggemarked, i stedet for jeg skal køre efter materialerne.
Da der samtidig, kom et 250L Akvastabil Effectline, dumpende, til en yders fornuftig pris, med komplet armatur, og kun en anelse utæt, blev beslutningen truffet på 3/10sek. Nu er det nu. Jeg renoverer det andet akvarium. Indkøber nyt lys, og ganske enkelt bytter rund på dem bag efter. Regner med at lave en plug and play.
Jeg er rimelig visuelt tænkende, og har en ide om hvad jeg skal, men selvfølgelig med mulighed for små ændringer under vejs. Det bliver sikkert, lidt i samme stil, men alligevel noget helt andet, for man udvikler, om man vil det eller ej, en indretningsstil, som er personlig, efter så mange år med vand i stuen, som man nu har. der er alligevel gået, snart 40 år, med skiftende entusiasme. Hold op tiden går. Jeg fik mit første da jeg var 7 år gammel, og man kan snart skrive gammel narrøv på cvet. ( 50 ) Der har så været en lille pause under vejs.

Nå men, det er en del af planen der som i den anden tråd kommer lidt billeder under vejs, så i kan følge lidt med, og enten stille spørgsmål, eller ryste lidt på hovedet over ham tossen. Den eneste sikre ting som kommer til at gå igen, bliver Odinfiguren, for den har skabt en del undren rundt omkring, og det er i sig selv sjovt, når folk spørg, hvorfor. Det eneste jeg kan sige er jeg ved det ikke med sikkerhed, ud over fordi jeg kan......

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger KimJ - 14/05-2020 19:19 14/05-2020 19:19
Jeg mistede godt nok overblikket undervejs her. Kan du ikke illustrere det du fortæller om, med nogle billeder?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Principia - 14/05-2020 20:47 14/05-2020 20:47
Af hvad ???? Teknik ???? Lys ?????

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger KimJ - 14/05-2020 20:55 14/05-2020 20:55
Netop!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Principia - 16/05-2020 11:32 16/05-2020 11:32
Skal ske min ven. Så snart kaos er under kontrol, skal jeg klipse nogen billeder til dig. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Principia - 19/05-2020 09:37 19/05-2020 09:37
Sådan Kim.

Nu fik jeg gravet akvariet frem af rodet igen. beklager at det ikke står som et suttet bolche, men jeg har ganske enkelt ikke kunne komme til det. Forklaring oven over. jeg skal dog have gjort det rent i løbet af dagen, fordi der igen kommer til at gå, et sted mellem 3-5 uger inden jeg kan komme til det igen.

Dette er et ældre bilede, med det er ikke så meget anderledes nu, bortset fra baggrund osv. har taget farve efter tidens tand. men det giver en ide om hvad man har med at gøre. Du kan se nederst til venstre, det huld som er ind til pumpe. Det skal ændres til noget som er pænere, eller helt væk, da jeg med tiden syntes løsningen ser lidt underlig ud.

Ikke det bedste billede, men det giver en ide om, at det gør hvad det skal for at skjule teknikken, som langt hen af vejen, er stort set ubemærket. Det er så det positive ved det.

I hjørnet sidder en Hydor Crystal R20, samt et Eheim, 150w varmelegeme. Det fungerer fint, bortset fra det er 15-18 år gammelt, og gået i arv gennem flere forskellige akvarier. Så de skal skiftes. Jeg har indkøbt tilsvarende i nyere og opdaterede udgaver. jeg er stor tilhænger af Hydor pumper, for de er driftsikre ud over det sædvanlige. har før prøvet andet, men altid vendt tilbage, da de er utroligt lette at have med at gøre.
men hvis du kigger på installationen, har jeg lavet det på for snævre mål, som gør det unødigt bøvlet for mig selv. der skal ikke så meget til, hvis jeg havde lavet radius, bare 5mm større, ville det have været meget lettere. Selve filterkassen skal optages for at rengøring, og der skal man lige sno sig lidt.
Hjørnet er for i øvrigt bygget op i PU skum, og Alfix, over en skabelon af finmasket net, at samme type man bruger til kaninbure. materialet rustfri stål.

De fire skinner. De lyser ikke helt optimal mere. bevares de gør hvad de skal, men der er plads til forbedring.

her kan du se valget, og kombinationen af lysfarverne. de hvide er ca. 5500 kelvin, og det fungerer fint umiddelbart. Men de LED som er brugt er som alt andet, hvor de mister lidt af deres lysstyrke over tid. Derfor er det gået fra 3 til 4 skinner.

Her kan du så se det åbenlyse minus ved produktet. Uanset hvor nænsom man ellers er samler der sig kalk, og i enderne alger, og det er umuligt at rengøre uden at de plastik beskyttelses dimser, bliver matterede. Og man kan ganske enkelt ikke få dem løse. Det æder en del lys.
Man kan så argumentere for at lade være med at sætte dem på, fordi selve dioderne ligger bag et lag af klar silikone. men så flytter man bare problemet hen et andet sted.
Jeg tror det korte og det lange er, det er første gang jeg roder med LED, ellers har jeg kørt T5. Og min erfaring siger mig det er dumt at spare her, hvis man ikke gider at rode for meget med det.
Hellere betale noget mere, og få nogen skinner med rigtigt glas, som er uproblematisk at tørre af.

Håber at det svarer på lidt af det.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger KimJ - 20/05-2020 07:16 20/05-2020 07:16
Tak!

M.h.t. LED skinnerne, får man jo, som du selv nævner, det man betaler for. Dioder fra de bedste producenter holder (i rimelig grad) deres styrke i mange år. Desværre sidder de som regel monteret i nogle ret dyre lamper, men hvis man selv kan flikke noget sammen, kan de købes i løs vægt. De mærker jeg selv har erfaring med, er CREE og Bridgelux.

Lidt lettere at gå til, er sådan noget som LUMAX fra Akvastabil. De er helt vandtætte (ikke testet her), men løsningen på dit problem ligger nok, som jeg ser det, mere i at få adskilt lyset fra vandet, enten ved at lægge et dækdglas mellem, eller simpelthen hæve lyset længere væk fra vandet. Har du overvejet en frithængende lampe?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Principia - 20/05-2020 10:41 20/05-2020 10:41
hejsa. jeg har før haft frithængene lamper, og det er ikke min stil. Et dækglad er en mulighed, men burde ikke være nødvendig, hvis skinnerne er lavet til man kan tørre dem af, uden de bliver matte. Så jeg går efter noget med rigtigt glas, eller i det mindste noget plastik, som er beregnet til akvariebrug, så det ikke bliver ødelagt.

Sjovt du nævner Lumax, for dem har jeg kigget på et par gange. Så det er en mulighed. Jeg har også kigget på JMB. Jeg vil gerne væk fra den brillante ide, om jeg skal sidde og fedte med en loddekolbe, så en plug and play, er løsningen for mig, frem for at lege med løse dioder.

Som bonus info, kan jeg nævne, at den lampe jeg har svejst op, er 63mm i højten, og skinnerne ligger 40mm over vandspejl. Så det burde være rigeligt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger KimJ - 20/05-2020 18:07 20/05-2020 18:07
Det er nok også vigtigere om damp kan slippe væk, end hvor stor afstanden er til overfladen. Hvis du kan skaffe noget ventilation i lampen, er problemet løst.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger sunzone - 20/05-2020 18:42 20/05-2020 18:42
Principia skrev :
hejsa. jeg har før haft frithængene lamper, og det er ikke min stil. Et dækglad er en mulighed, men burde ikke være nødvendig, hvis skinnerne er lavet til man kan tørre dem af, uden de bliver matte. Så jeg går efter noget med rigtigt glas, eller i det mindste noget plastik, som er beregnet til akvariebrug, så det ikke bliver ødelagt.

Sjovt du nævner Lumax, for dem har jeg kigget på et par gange. Så det er en mulighed. Jeg har også kigget på JMB. Jeg vil gerne væk fra den brillante ide, om jeg skal sidde og fedte med en loddekolbe, så en plug and play, er løsningen for mig, frem for at lege med løse dioder.

Som bonus info, kan jeg nævne, at den lampe jeg har svejst op, er 63mm i højten, og skinnerne ligger 40mm over vandspejl. Så det burde være rigeligt.

Jeg har JMB skinne over mit 430L i en hjemmebygget kasse, og det er sat på 40% styrke (har sunriser box sat på) der er en skinne som blev monteret i nov. og jeg har ikke oplevet fald i lysstyrken, og jeg har ikke gjort den ren en eneste gang :)

det er en dyr løsning men det virker, dog kan deres "box" godt opføre sig lidt underlig (timer delen), med hensyn til hvornår sunriser delen starter og slutter :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Principia - 21/05-2020 17:18 21/05-2020 17:18
#9. Ja det har du en pointe i. Men der vil altid komme kondens. samt har jeg ikke mødt en lampe som er tæt endnu. Problemet er nok mere materialet. Før da jeg kørte med rør, var løsningen at tørre røret af med en klud in i mellem. Nogen gange med lidt edikesyre på, hvis der var kommet kalk på et af rørene. de her plastikdimser der er sat på, bliver matte af kluden, over tid.

#10. ja alle som er i besiddelse af JMB er svært begejstrede. Og jeg kigger også kraftigt i den retning. Dog er jeg ikke blind for evt. alternativer. Eller måske en mulighed for at kombinere, fra to producenter. Samt er priser på JMB ikke så vandvittige at man ikke kan være med. Samt hvis kvaliteten står mål med prisen, er man godt hjulpet.

#9. Det akvarium som skal renoveres, fulgte der en effectline lampe med, så det er nok den jeg bruger. Og de er heller ikke berømt og berygtet for at være tætte.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger KimJ - 22/05-2020 00:42 22/05-2020 00:42
Man kan nok kun undgå kondens i en lukket lampe, hvis man sørger for aktiv ventilation. En Effectline lampe vil i hvert fald ikke være tør nok til at man kan undvære 100% tætte installationer.

Lumax skinnerne er angiveligt vandtætte, men de er næppe i stand til at klare en afskrubning bedre end det du har nu. De er IKKE beregnet til at være drivvåde, hvilket de heller aldrig vil blive når de bruges sammen med de nye Akvastabil akvarier.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Principia - 22/05-2020 10:27 22/05-2020 10:27
#12. Det forstår jeg ikke, så det kræver nok en forklaring. jeg har ikke nogen som helst erfaring med de nye Akvastabil, endnu. Men når jeg umiddelbart kigger på konstruktionen, er den alt andet end lige, mere tæt end den gamle, som jo er kronisk utæt hele vejen rundt.

Og det udstyr jeg kører med ar minimum IP67, og gerne 68 vandtæt.

Jeg skille mene at de fleste producenter tager højde for, at udstyret skal rengøres ind i mellem, så de materialer som de bygger det af, burde kunne tåle en aftørring med en klud. men det er et interessant ordvalg, afskrubning, for det siger sig selv, at hvis man bruger noget med slibende egenskaber, så som en grydesvamp eller andet, kommer der en konsekvens.

I alt den tid jeg har haft akvarier, har jeg måtte forholde mig til kondens. Om det så sidder på lysstofrør eller undersiden af et dækglas.

Men det er en interessant tese, med Lumax skinnerne. jeg vil gerne høre om erfaringer med løbene vedligehold på dem, og hvordan de opfører sig over tid. Kommer der vand ind under beskyttelseskapperne, eller ar de lige til at aftørre med en alminlig karklud, under vandskifte.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger KimJ - 23/05-2020 07:27 23/05-2020 07:27
Der er ret store huller ved ind-udgang på lampen, og generelt mere plads i lampen på et Fusion/Move akvarium, men du har selvfølgelig ret i at alt i lampen skal være helt vandtæt. Jeg har bare ikke oplevet at skinnerne har drevet af vand på samme måde som i en Effectline lampe.

Jeg har p.t. 7 stk. LUMAX skinner (hvoraf 1 allerede er defekt *skeptisk* ) og kan af erfaring sige, at de er nøjagtig lige så modtagelige for kalk/snavs som alt muligt andet man kunne anvende, og "glasset" under LED`erne er af plastic. Et lille tip hvis du vælger dem; De kommer med noget beskyttelsesfilm på "glasset", som det kunne være fristende lige at lade være på, men det er ikke nogen god ide! Filmen smelter fast på glasset p.g.a. varme fra dioderne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Principia - 23/05-2020 08:56 23/05-2020 08:56
Kommer der vand ind under beskyttelsen, lige som på dem jeg har, fordi de ikke et tætte i enderne. Og der er jo mange typer af plast, så er de til at tørre af, uden de bliver ødelagt.
Og tak for tip med film, det er noteret.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger KimJ - 23/05-2020 09:07 23/05-2020 09:07
Jeg har kun prøvet at en af dem blev våd. Jeg tabte den i akvariet, og det så ikke ud til at der trængte vand ind under glasset. Den var dog heller ikke under vand i mere end et par sekunder.

Annoncører
Annoncører