Næringsstoffer i postevand

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 1464



Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Basviola - 07/06-2020 01:14 07/06-2020 01:14
Hej

Vil gerne have helt styr på hvad der er i mit postevand i forhold til selv at blande gødning.

Jeg bor på Amager og har læst at i større byer blandes vandet i forsynings nettet fra mange forskellige vandværk. Så det giver vel ikke mening at tage udgangspunkt i en rapport fra en af mange...

Er der ik andet at gøre end at få vandet testet. Flere skriver de tester gratis i fiskehandlere... Men kan man få testet sit vand for makro næringstofferne? Og hvad er det typisk de bruger til at teste ens vand med?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger KimJ - 07/06-2020 08:04 07/06-2020 08:04
Hvis du vil gå så meget i detaljer med det, må du ud og have fat i et komplet testsæt.

At spørge en forhandler eller vandværket, giver jo bare et øjebliksbillede på dagen, og hvis vandværket ændrer blandingen, er du jo lige vidt.

Heldigvis er det kun af akademisk interesse at gå så meget op i det, så hvis det svigter, sker der reelt set ikke rigtig noget ved det.

Mon ikke forhandlerne bruger det samme testsæt du kan købe her:?
Eksternt link https://www.akvariebutikken.dk/shop/70-testudstyr---maaleudstyr/3...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Administrator scn - 07/06-2020 09:16 07/06-2020 09:16
Groft sagt vil jeg mene det er spild af tid, men (og så spilder vi lige vores tid :D )...

Du skal ikke kigge på de enkelte drikkevandsboringer, du skal kigge på test af det vand der sendes ud i ledningsnettet, der forsvinder en del jern under iltningen på vandværket, og så køre Tårnbyuforsyning med blødtvandsanlæg reducere hårdheden fra 28 til 19. Det ser ud til at alle deres boringer ligger på amager, så det er boringer i kalken, og der vil ikke være nogen praktisk forskel på værdierne, så selv hvis der blev skiftet fra 90% boring 1 til 10% boring 1 ville det næppe give ændring i vandet ved slutbrugeren.
Eksternt link http://www.taarnbyforsyning.dk/da-DK/Vand/Drikkevandskvalitet.asp...

Se prøver her:
Eksternt link http://data.geus.dk/JupiterWWW/anlaeg.jsp?anlaegid=106648
Hvis du er parat til at smide "rigtige" penge efter test, så kan donslab.dk sikkert hjælpe

Jeg ved egentlig ikke hvad de tester for i akvariebutikkerne, men jeg vil tro at det begrænser sig til nitrit og pH. Den service er tiltænkt folk som måske har oplevet massedød i akvariet eller folk som er ved at starte op, og skal se om det er sikkert at sætte fisk i. Det er ikke ment som en 200 siders rapport over alle enkeltbestanddele af vandet.

Men giver det overhovedet mening?
Det ser ud til at I i Tårnby har 0,02 mg/l jern i drikkevandet, hvor meget jern skal der være for planterne? HVis der skal være 0,02 mg/l så er det fint, hvis der skal være 10mg/l er det jo fuldstændig lige meget hvad der er i vandet da det er så forsvindende lidt.

Noget helt andet: Den koncentration du ønsker at opnå, hvor nøjagtig er den defineret? At der anbefales "4mg/L", er det så helt forfærdenligt hvis der skulle være 5mg/l eller....?
Prøv at se på gødning til drivhus, der er forskellige gødninger til tomater og agurker og chili og..... Så allerede der hopper kæden måske lidt af, for du burde jo optimere dit vand til den enkelte plante. Mon ikke anubias og Hornblad har lidt forskellige optimale vandværdier?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Basviola - 07/06-2020 21:02 07/06-2020 21:02
Nej det betyder vel egentlig ik det helt store, vil gøde efter EI princippet, så der skulle gerne være nok af det hele.

Men havde en idé om at tune opskriften ind efter hvad der er af næringsstoffer i poste vandet, men det er sgu nok ik umagen værd.

Slet ik når poste vandet svinger fra det ene til det andet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger KimJ - 08/06-2020 07:11 08/06-2020 07:11
Jeg ville nok især koncentrere mig om at holde øje med NO3. Hvor meget der er brug for af det, afhænger jo af hvor meget du fodrer, og hvor meget du skifter vand.

Min ide om sagen, er at der, for fiskenes skyld, ikke skal være mere NO3 end absolut nødvendigt. Det samme gælder i øvrigt CO2.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Basviola - 08/06-2020 12:27 08/06-2020 12:27
Ja tak. Jeg skifter 50% vand om ugen, så ophobning af næringsstoffer kommer ik til at ske...
Har heller ik tænkt mig at gå helt amok med gødningen, blot sørge for at der altid er alt tilgængelig for plantevækst. Co2 bliver vel min begrænsning og ligger nok på en 20-30ppm der er ihvertfald ik nogen fisk der står og gisper eller noget. (mørkegrøn-æblegrøn dropchecker)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger reneras (Inaktiv) - 08/06-2020 13:34 08/06-2020 13:34
Indlægget er rettet 08/06-2020 13:39 08/06-2020 13:39 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

jeg bruger omvendt osmose vand som jeg så genminiralisere til 120 ppm på min TDS måler. og så bruger jeg 1-3 ml tropica specialised flydende gødning pr. 50 liter vand dagligt og det plejer at give planterne det de vil have ellers bruger jeg rodtaps af forskællige slags vis jeg vil have mere jern og næring til rødderne. og så CO2 på lige omkring de 30 ppm.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger KimJ - 09/06-2020 19:30 09/06-2020 19:30
Måske knapt så nemt i et 530L som i et 80L... ikke mindst hvis halvdelen af vandet skal skiftes hver uge.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger LadyDay - 10/06-2020 09:13 10/06-2020 09:13
Indlægget er rettet 11/06-2020 06:36 11/06-2020 06:36 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg lærte på den hårde måde at der er en faktor ved hanevandet som er værd at tjekke. Mine planter blev ved at udvise næringsmangel, til trods for EI gødning, hvilket jo burde være umuligt. Jeg tjekkede så og de to vandværker der forsyner min addresse rapporterer begge om at vores noget hårde vand har et rigtig højt indhold af Calcium, men et meget lavt indhold af Magnesium, hvilket skulle være usædvanligt. For at planterne kan optage nok Magnesium skal forholdet Mg:Ca være 1:3 (nogle kilder siger 1:4). Så fordi forholdet i mit hanevand var så skævt (1:10) fik mine planter simpelthen ikke optaget nok Magnesium. Det hjalp at tilsætte yderligere Magnesiumsulfat.
En anden faktor at være opmærksom på er om man bruger et Jern chelat der er stabilt ved pH-værdien af ens vand, så det er til rådighed for planterne. De fleste gødninger kommer med Fe EDTA, men grundet en pH på 7,4 (før den daglige CO2 gas) måtte jeg begynde at tilsætte Fe DPTA.

Jeg har dog hørt andre sige at EDTA har fungeret fint for dem, så jeg ville nøjes med at investere i DPTA hvis planterne begynder at udvise jernmangel.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Basviola - 11/06-2020 01:01 11/06-2020 01:01
Nogen der ved hvilken form for Fe der er i Rexolin. GÅR ud fra det er Rexolin APN jeg har vist det gør en forskel.

Spændende angående forholdet mellem Mg og Ca... Det vil jeg kigge nærmere på hvis ikke jeg får løst problemet.

Tror min pH er lige høj nok trods meget Ca i det københavnske postevand. Har kun pH strips til test, og de viser 7-8 imens CO2 har kørt en 3-5 timer. væsentligt tættere på 7, men alligevel!


Jeg ville også gerne have et RO anlæg, men vil hellere beholde min kæreste! :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Basviola - 11/06-2020 01:02 11/06-2020 01:02
Fin grav iøvrigt, hjalp mig til at forstå det med forskellig jern...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger LadyDay - 11/06-2020 06:54 11/06-2020 06:54
Jeg kan ikke umiddelbart finde ud af hvilket Fe chelat der er i Rexolin, de skriver det ikke på deres hjemmeside. Godt du kunne bruge grafen. Det skal nævnes at jeg har prøvet at finde EDDHA, som du jo kan se er stabilt ved alle pH-værdier, men jeg har ikke kunnet finde en forhandler og det skulle i øvrigt farve vandet meget. DPTA har jeg selv købt hjem fra England.

Jeg kan klart anbefale at købe sådan en elektronisk pH måler. De koster ikke det store (200 kr hos dem jeg plejer at købe fra. Ved ikke om jeg må anbefale forhandlere her.) og er fantastiske til hver gang du har brug for at lave en pH profil i forbindelse med CO2 osv.

Kærester er noget besværligt noget at have. Min mener ikke vi skal have flere akvarier! *doh* :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger reneras (Inaktiv) - 14/06-2020 06:41 14/06-2020 06:41
KimJ skrev :
Måske knapt så nemt i et 530L som i et 80L... ikke mindst hvis halvdelen af vandet skal skiftes hver uge.



måske sådan et filter kunne være en løsning med 2,5 liter i minnuttet vil det tage 40min at tilføre 100 liter vand så der skiftet 50% på 1½ time ca.

Eksternt link https://rent-postevand.dk/shop/Crystal_ECO_H

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger fhh - 07/07-2020 13:35 07/07-2020 13:35
Indlægget er rettet 07/07-2020 16:24 07/07-2020 16:24 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

EI er jo metoden med maximal gødning og store vandskift. F.eks. (NO3)- = 30 mg/L, (PO4)3- = 3,0 mg/L, CO2 = 30 mg/L.

Jern i Rexolin APN er chelateret som (Fe)2+ DPTA.

Jeg ville nok ikke investere i en JBL-vandtestkuffert, men købe vandtestene enkeltvis lidt hen ad vejen. Husk at se på, hvilke intervaller den enkelte test dækker. F.eks. dækker 'JBL (PO4)3- sensitiv' kun intervallet ca 0 til 1,8 mg/L. 'JBL (NO3)- test' er temmelig svær at aflæse, og her ville jeg nok investere i 'Macherey-Nagel visocolor ECO Nitrat test', se evt. Eksternt link http://aquasabi.de og søg efter wassertest.

LadyDay: fin graf vedr. chelater.
Fint at få betragtninger omkring forholdet mellem (Ca)2+ og (Mg)2+ med. Uden at ville ødelægge tråden, hvad er dine værdier?

(Endelig er der også forholdet (Ca)2+ : (Mg)2+ : (K)+ = 2:1:0,5 , hvis man kører rigtig snævert).

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Basviola - 11/07-2020 02:54 11/07-2020 02:54
Tak for råd, men planen er slet ikke at teste og bruge pengene på gødning istedet! =)

Synes jeg vælter gødning i den baljen, ser stadig nogle tegn på nærings mangel... tror jeg! *rødmer*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger fhh - 12/07-2020 20:13 12/07-2020 20:13
Indlægget er rettet 13/07-2020 09:07 13/07-2020 09:07 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Altså, gødning behøver jo ikke at være så dyrt. Køber du f.eks. et par kg KNO3, så holder det i en rum tid. Har du beregnet nøjagtig, hvordan koncentrationen stiger i akvariet pr. mL gødningsopløsning, så ved du, hvad der er tilsat. Tilbage bliver forbruget i akvariet (bruges ikke i EI) og startværdierne fra vandhanevandet. Og så er vi tilbage til #1.

Nu har jeg selv aldrig kørt med EI, men i nogle år med faste (mindre) værdier og målemetoden i indkøringsperioden.

Ja, næringsmangler er et studium for sig. Det kan ske hurtigt, når man kører 130 km/h (EI).

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger LadyDay - 17/07-2020 14:04 17/07-2020 14:04
fhh skrev :

Fint at få betragtninger omkring forholdet mellem (Ca)2+ og (Mg)2+ med. Uden at ville ødelægge tråden, hvad er dine værdier?


Beklager det har taget så lang tid at få svaret. Jeg har værdierne Ca 110 mg/l og Mg 11-14 mg/l. Usikkerheden i hvor meget Magnesium der er skyldes at jeg får vand fra to værker, med lidt forskellige værdier.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Basviola - 31/07-2020 02:11 31/07-2020 02:11
Som jeg har forstået det, bare for at fortsætte metaforen, er det lys mængde/intensitet der er speederen... og co2.
Om der så er fuld gas på eller ej er princippet i EI at der aldrig skal mangle næringsstoffer.

Måske det er et flow problen. Eller micro mangel. Skriver hvis jeg finder ud af noget.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger fhh - 02/08-2020 17:06 02/08-2020 17:06
Indlægget er rettet 02/08-2020 17:09 02/08-2020 17:09 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

'meget lys' og 'CO2-tilførsel' kaldtes tidligt for high-tech og 'lidt lys' og 'ingen CO2-tilførsel' for low-tech. (De 2 andre kombinationer har ingen mening.) Og hvorfor nu lige det(?) Det skyldes nok, at det var en ret så dyr investering.

I Jørn Ullits model er 'lys' og 'varme' de 2 kravspecificerende parametre, og 'CO2', 'gødning' og 'cirkulation' de 3 andre.

Prøv at se Eksternt link https://usb-akvariegoedning.dk/ og herunder 'Artikler' > 'artikel oversigt'. Jeg har ikke selv læst dem, men det ser ud til at være en redaktionel ændret udgave af mange af Ullits gamle gode betragtninger og undersøgelser.

AS-folket må nok have lidt mere at vide om akvariet, en planteliste, billeder for at kunne hjælpe yderligere.Passende kunne det være en del af din profil.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Basviola - 08/08-2020 21:29 08/08-2020 21:29
Ja tak. Der mangler nok noget mere lys for rigtig at kunne kalde det et high tech. Der er et 10-15 år gammelt t5 rør på og en 300 kroner billig kina LED på. Kan ik huske mærket. Den skulle give 2200 lumen, men det er i en PAR test blevet klassificeret som 'low light'.

Der er HMF filter med 1000 liter timen pumpe

akvariet er 128 liter. uden yderligere cirkulations pumper.

temp ligger konstant på 25 grader, uden varme legeme, det lysrør laver mere varme end lys!

Der er et par halv døde områder. I midten og i højreside ved siden af hmf.

Måske cirkulation er problemet? Har længe overvejet at lave en sprayet langs bagsiden der sprayet lang overfladen mod frontlæsser.

Tror måske jeg starter med at sætte et powerhead fra en gammel pumpe ned med en lille spraydåse på... og ser hvad der sker.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Administrator scn - 08/08-2020 22:09 08/08-2020 22:09
hmm... så du vil optimere gødningen til 100,0000% men du sidder med lampe som er "noget være bras", det virker lidt tåbeligt. Køb standard gødning og "giv en sjat" efter vandskifte, så passer det til din belysning.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger fhh - 11/08-2020 09:02 11/08-2020 09:02
En planteliste ville hjælpe meget vedr. svar.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Basviola - 17/08-2020 13:00 17/08-2020 13:00
Indlægget er rettet 17/08-2020 13:14 17/08-2020 13:14 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

scn skrev :
hmm... så du vil optimere gødningen til 100,0000% men du sidder med lampe som er "noget være bras", det virker lidt tåbeligt. Køb standard gødning og "giv en sjat" efter vandskifte, så passer det til din belysning.


Kan godt se din pointe i at mængden af gødning bør være justeret til mængden af lys. Men igen, når nu gødning i vandet ikke bør give alger, og nogle kører akvarier med 2 x EI dosering, og ja 3 x EI.. Så burde det vel heller ik være noget der skaber problemer med 1xEI dosering, andet end spild af gødning/penge.

Men igen, 50% EI standard dosering burde kunne gøre det, så længe der ik er mere lys på.
Alligevel forekommer det mig ik helt lige til højrebenet at sætte gødningen ned, når jeg ser noget der ligner næringsmangel.



fhh skrev :
En planteliste ville hjælpe meget vedr. svar.


Angående planter så er der lidt af hvert, må sgu nok erkende jeg er begyndt at samle lidt flere arter end jeg egentlig har plads til at gro.
Har lige modtaget en en del ekstra fra en samler i UK, så midten af akvariet er ryddet og afsat til forhåbentlig at få dem til at gro. Nogle af dem er ved at omstille fra emerged tilstand.

Men her er listen:

MC
HC og Dwarf hair grass - der er nok ik så meget tilbage grundet lys intensiteten ik er så voldsom!
alternanthera reiki mini - har sat en hel del ned fra mit andet akvarie, de fleste går ud, men et par enkelte stilke gror laaangsomt og overlever!
Anubias (forskellige slags)
Cryptocoryner af forskellig slag (Affinis, retrospiralis, og så 2-3 andre jeg ik kan huske navn på)
Riccardia fluitans
Flame mos
Weeping mos
Christmas mos
Mini thai mos
Valisinera
Rotala H'ra
Rotala indica
Rotala macrandra
Rotala periya
staurogyne sp. brown
Hymenasplenium sp
Spiranthes odorata
H. balsamica
Hyptis lorentziana
microsorum "orange"
Floscopa scandens
Bruce blevet green
Bruce rød
Rød tiger lotus

Bundlag
lag delt spagnum, rexolin og åkandeler.

Filter
1000 liter pr. time hydor powerhed i et hjørne HMF

Lys
Der er et 10-15 år gammelt t5 rør på og en 300 kroner billig kina LED på. Kan ik huske mærket. Den skulle give 2200 lumen, men det er i en PAR test blevet klassificeret som 'low light'.

Gødning - Delt i macro og micro skiftevis hveranden dag.

Opdelingen af makro og micro gødning er jeg startet på for en god måneds tid eller to siden.

Jeg skifter 50% vand 1 gang om ugen, - eller prøver på det! Nogle gange går der 2-3 uger imellem, og så gøder blot videre, men med en hvile dag eller lidt mindre gødning af gangen.

Macro
1000 ml water (Kogt og tilsat nedenforstående salte)
KNO3 62,8 g
K2SO4 68,8 g
KH2PO4 9,2 g
MgSO4 108,4 g

Jeg doserer 10 ml. hver anden dag per 100 liter vand

Micro
Jeg doserer 5 ml af en opløsning med 14g rexolin i 500 ml vand.

Så skulle jeg ramme 0.5 ppm jern på en uge...

Men!
Har lige opdaget at den udregning med 5 ml af opløsningen rammer 0.5 ppm jern er ved 50 liter vand. Jeg har ca. 90 liter vand i mine 128 liter akvarier!

Co2
Co2 art elite series, bazooka diffuser, mener den tænder 3 timer før og slukker 1-2 timer før lyset tænder slukker.
Jeg har en ca. limegrøn dropchecker 2 timer efter tændt lys.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Basviola - 17/08-2020 13:13 17/08-2020 13:13









Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger fhh - 24/08-2020 15:13 24/08-2020 15:13
Man sætter et niveau med den belysning, der nu er på, og i dit tilfælde med et stort repertoire af planter. Det er ikke nogen dårlig idé, så må du se, hvad der vokser. Nogle planter er lyskrævende, andre ikke.

Mangel på lys er noget, der nærmest er ved at være glemt efter, at der er kommet så mange gode lamper til. Hvis ikke en plante får tilstrækkeligt lys, stopper fotosyntesen, og planten stopper simpelthen med at vokse. Det ses bedst på stængelplanter. Internodierne bliver lange. Bladene falder af - de nederste først.

Planter, der ikke skal have meget lys, er Cryptocoryner. Den bedste Cryptocoryne hedder C. wendtii. Hvis ikke den kan gro, kan man ligeså godt opgive alle andre, f.eks. C. affinis. En gammel god regel er, at hvis vinklen på bladene er 0 grader og ligger vandret i plan med bundlaget, får den alt for meget lys, 30 graderer er for meget, mellem 45 grader og 60 grader optimalt. (90 grader i totalt mørke).

Alternanthera reinecki og andre A. er næsten umulig at holde. Er meget lyskrævende.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger fhh - 26/08-2020 11:35 26/08-2020 11:35
Gødning: Hvis planterne overgødskes, indeholder vandet for mange næringsstoffer, og det forgifter planterne. De har intet forsvar over for det. Men hvor grænsen går, ved jeg ikke.

Bruger man EI metoden med 50 procent vandskift pr. uge, taler man om en 'nulstilling'. Men hvis ikke de tilførte næringsstoffer bruges op, sker der vel en ophobning(?)

Lys: Mine T5 lysstofrør holder i 2 år til 2½ år, så falder lysintensiteten. Nu bruger jeg vandmålinger som metode, hvor jeg kender nettoforbruget af næringsstoffer (her nitrat), og når det falder til 0 mg/L pr. uge tilsyneladende uden andre årsager, er akvariet gået i stå pga. lysmangel.

I øvrigt af ren nysgerighed, hvor købte du spagnum til bundlaget?

Annoncører
Annoncører