Discusakvarier hos Kimj

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 332

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger KimJ - 23/06-2020 02:12 23/06-2020 02:12
Efter en koldstart med 40 kulturdiscus, som egentlig gik ganske godt, men endte op med nogle ikke helt tilfredsstillende resultater, er det nu tid til at give sig i kast med en naturvariant; Symphysodon aequifasciata (Curipera).

Det er lykkedes mig at få fat på 18 stk. af denne variant, som i mine øjne er en af de absolut smukkeste. Målet er at ende op med en flok på 8-10 fisk, hvoraf der naturligvis gerne skulle være mindst 1 etableret par. Fiskene ankom hertil i slutningen af April, oh blev indledningsvis placeret i stueakvariet, som er på 840 liter. De er 6-8 cm.

Desværre har det hurtigt vist sig at de mindste eksemplarer slet ikke kan følge med ved fodringstid, så jeg har flyttet de 8 mindste fisk over i et 530L, hvor der er bedre tid og ro til at få den nødvendige mængde foder.

Herunder de mindste fisk;

Resten går stadig i stueakvariet, der blev ommøbleret da der skulle fanges fisk op;

Det er egentlig ikke meningen at der skal være planter i akvarierne, da jeg vil gå kompromisløst efter at forholdene skal være ideelle for discus opvækst, men jeg har ikke rigtig andre steder at sætte den Aponogeton madagascariensis der ses på billedet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Principia - 23/06-2020 08:28 23/06-2020 08:28
Du er ret god, til at få fremskaffet fine fisk. Selv har jeg aldrig nogen sinde, som i slet ikke på noget tidspunkt, haft succes med Discus, men altid endt med et Discus kollaps. men det er som altid spændene at følge med i hvad du kan drive det til.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger KimJ - 24/06-2020 08:46 24/06-2020 08:46
Det er nu mere held end forstand at jeg lige faldt over dem her, og så på et tidspunkt hvor akvarierne var ledige. Jeg har længe siddet og savlet over billeder/videoer med netop denne variant, og det var ved en simpel søgning på Google, på jagt efter nye videoer, at jeg opdagede at Aquatantan havde dem til salg!

Jeg havde ellers slået mig til tåls med at satse på de bedste af de 40 Stendker discus jeg havde brugt de sidste 20 måneder på at fodre op fra 6,5 til 12-14 cm. og var ved at frasælge de overskydende af. Den plan røg ud med det samme, da jeg havde kontaktet Aquatantan og sikret mig at der var mindst 10 eksemplarer tilbage. Det viste sig så ved fintælingen at der var/er 18, som Jeg købte allesammen til en fin pris.

Fiskene kommer fra Tyskland, forældrefiskene er VF og begge "Royal" standard. Flokken består efter sigende af to kuld, hvilket kunne forklare, at 6 stk. er markant mindre end resten.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger KimJ - 26/06-2020 06:56 26/06-2020 06:56
Jeg har forresten et tredje "discus akvarium" :P ;

Som det ses, er der dog ingen discus i baljen endnu, da det ikke har været nødvendigt med yderligere adskillelse. Rødderne herfra, er til gengæld storfavoritter til at indgå i den endelige dekoration i stueakvariet, når det bliver aktuelt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Principia - 26/06-2020 07:23 26/06-2020 07:23
Skal du ikke have lidt salat i for at bryde alt det mørke. bare et tot et eller andet som blikfang.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Kristian Paaske - 26/06-2020 09:49 26/06-2020 09:49
Wauv de er virkeligt fine.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger KimJ - 26/06-2020 18:42 26/06-2020 18:42
Det er selvfølgelig meningen at det hele gerne skal ende med et flot akvarium, hvor der også er lidt planter i, men som akvarierne kører lige nu, vil de bare være til besvær, og bundlaget er så tyndt og fint (1-3 cm fint sand) at det nærmest er umuligt at få noget til at stå fast. Jeg er heller ikke sikker på hvilke trærødder jeg kommer til at ende med at have i stuen, hvor "hovedakvariet" naturligvis skal være.

Tak :)
Check evt. videoerne her (ikke mine) for at se hvordan de skal se ud når de bliver større.

https://www.youtube.com/results?search_query=curipera+discus

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Simon85 - 26/06-2020 19:38 26/06-2020 19:38
KimJ skrev :

Som det ses, er der dog ingen discus i baljen endnu, da det ikke har været nødvendigt med yderligere adskillelse. Rødderne herfra, er til gengæld storfavoritter til at indgå i den endelige dekoration i stueakvariet, når det bliver aktuelt.

Det var godt nok nogle fine maller.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Simon85 - 26/06-2020 19:38 26/06-2020 19:38
KimJ skrev :

Det var godt nok nogle fine maller.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger KimJ - 27/06-2020 16:26 27/06-2020 16:26
Det er "bare" Brochis splendens, som har vokset sig store. Jeg har haft dem i forskellige akvarier i løbet af de sidste 4 år. De var nu pænest da de var mindre, men nu kan jeg ikke få mig selv til at give dem videre, og de er fine til at holde bunden ren.

Annoncører
Annoncører