Normal guppy stamme, producere Endlers guppy

Postet under : Akvariesiden.dk - Levendefødende tandkarper
Visninger : 213

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Pwa - 23/06-2020 11:26 23/06-2020 11:26
Jeg har købt 5 Guppy for et år siden, som siden hen er blevet til 75-100 STK. Men nu her idag har jeg så opdaget Endlers guppy der i. Efter et år?! Og jeg har ikke haft nogle der nogensinde. Ligger det gemt i nogle gener eller hvad sker der her? Er der nogen der har et kvalificeret svar på dette?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger plesner - 23/06-2020 14:48 23/06-2020 14:48
Hvis dine guppyer har været en eller anden form for kulturguppyer, hvor hannerne typisk har store finner og alternative farver i forhold til i naturen og du ikke har været meget selektiv og kun ynglet videre på yngel med et bestemt udseende, så vil guppyer af sig selv vende tilbage til noget, der ligner vildformer. Det har intet med Endlers guppyer at gøre, men er simpelthen nogenlunde sådan, guppyer ser ud, inden vi begynder at pille ved dem.

De bliver aldrig 'rigtige' vildguppyer, men kommer til at ligne mere og mere, jo flere generationer, der går.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Principia - 24/06-2020 07:51 24/06-2020 07:51
Jeg kan ikke huske, nøjagtigt hvor mange. Men de fleste guppy, man støver op i dk. er kulturvarianter. Og de kan gemme genetikken i sig i lang tid. jeg har personligt aldrig hørt om de skulle vende tilbage til deres naturlige udseende, men det er ikke ensbetydende med at det ikke er korrekt. Det ligger jo også i dem stadig, selv om det er så langt ude, at jeg kan have min tvivl. Jeg kan heler ikke huske nøjagtigt, hvor lang tid det tager at lave en ren stamme, hvor man fremmer de ønskelige egenskaber. men det er noget i retning af en 8-10 generationer, for stammen er bare nogen lunde ren. Samt mig bekendt er der ikke indført vildformer af guppy i mange mange år, så jeg ved ikke rigtigt, hvis der skulle komme vildformer frem, hvad jeg skulle kigge efter.
Men her må vi vente på Brib dukker op. han har rodet med guppy, i lang tid, og lavet sine egne varianter, så han er inde i genetikken og linjeavl. Ellers er der politikkens akvariebog fra 1980, hvor der er et afsnit som beskriver genetikken og arvemasse hos tandkarper.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Principia - 24/06-2020 07:52 24/06-2020 07:52
Glemte at påpege, at det faktisk er et lidt spændene emne.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger KimJ - 24/06-2020 08:32 24/06-2020 08:32
Det kan sagtens ske at enkelte eksemplarer pludseligt får et "genetisk tilbagefald" mod deres oprindelige form, selv i gennemarbejdede stammer. Det er derfor det er så vigtigt at sørge for at kun det bedste materiale bliver brugt i avlen.

Alt lade fiskene vælge selv, vil helt sikkert have den effekt #2 beskriver, men vil tage længere tid end et år , før det slår rigtigt igennem.

Jeg har selv en lille flok røde platy gående, som nærmest sprøjter yngel ud. Yngelen er generelt meget fint røde, men der dukker også enkelte eksemplarer op som ligner vilde platy. De skal naturligvis frasorteres, hvis jeg stadig vil holde stammen lige så flot som den er nu.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger plesner - 24/06-2020 13:54 24/06-2020 13:54
#5: Jeg bemærkede ikke, at der kun var gået et år, så det er nok i underkanten m.h.t. at nærme sig deres vilde slægtninges udseende.

#3: Hvis man er interesseret i genetikken hos vores akvariefisk, så er 'Genetics for Aquarists' af Johannes Horst Schröder et rigtig godt bud. Selvom den er af ældre dato, er den både grundig og rimeligt nem at forstå. Samtidig beskæftiger den sig i stort omfang med netop levendefødende tandkarper.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Pwa - 26/06-2020 13:55 26/06-2020 13:55
Det synes jeg godt nok er vildt, og kan kun give #4 ret i det er spændende. Blev bare helt forbavset da de har store flotte haler normalt. Men de yngler også som en sindssyg, så slemt jeg ikke ved hvad jeg skal gøre af dem. Køber hele tiden flere akvarier :)

Annoncører
Annoncører