Hår/pensel alger samt døende Echinodorus Bleherae (amazon sværd plante)

Postet under : Akvariesiden.dk - Alger
Visninger : 501

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger MikkelOgChris - 23/07-2020 11:18 23/07-2020 11:18
Vi har et 124 liters juwel rio med alt det tilbehør der kommer med i pakken når man køber det. Vi valgte bevidst udelukkende at købe tropicas planter med det grønne mærke, og indtil nu er det også gået meget fint. Vi har en eller anden grøn hygrophila, sværdplanterne, noget græs af en slags og en enkelt tiger lotus (den var trist og døende i butikken og derfor nedsat så vi gav det en chance).
Tigerliljen har smidt alle blade den kom med og til gengæld lavet en hel masse nye i smukkeste røde farver, så intet problem der.
Hygrophilaerne vokser sig langsomt op af, men de er flotte og grønne og super tæt buskede, men de har fået lidt grålige trådalger ligner det, og nu også nogle meget mørke og korte alger lang bladkanterne.
Græsset har en masse trådalger (tror jeg det er)
Sværdplanterne har ingen alger, men de er holdt op med at skyde nye blade som de indtil nu har gjort og alle bladene er begyndt at blive misfarvet, dernæst hullede før jeg klipper dem af.

Vi bruger tropicas substrat, det sorte der er lavet af næring så vidt jeg har forstået, samt den orange gødning fra tropica, det er vi sog holdt op med efter vi begyndte at få alger. Desuden har vi skruet meget ned for lys-tiden, og har lavet flere store vandskift.

Af fisk har vi ukendt antal røde rejer, 12 ember tetra samt et sommerfugle chiclide par og to alm maller. Vi har siden algerne kom tilsat to otto maller samt tre amanorejer. Ottoerne er der endnu, amanoerne har jeg ikke set i et stykke tid.

Har i nogle fif til hvad vi kan gøre udover manuelt at fjerne algerne, skrue yderligere ned for belysningen samt fodringen og lave flere vandskift?
Mvh Mikkel og Chris

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger MikkelOgChris - 23/07-2020 11:21 23/07-2020 11:21

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Jan Christensen 66 - 23/07-2020 23:47 23/07-2020 23:47
Co2 anlæg til at få dem til at gro.
En Doctor v3 kan hjælp på trådalger.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger Tonny Brandt Andersen - 28/07-2020 11:49 28/07-2020 11:49
Af #1 forstår jeg, at det er et forholdsvist nyanlagt akvarium. Derfor vil jeg lige gøre opmærksom på, de fleste planter dyrkes på sump, og en plante som sværdplanten har derfor overvandsblade, når den købes i butikken. Når den har stået i akvarier under vand i cirka en måned, vil overvandsbladene syne hen, og nye blade skude frem fra roden.

Her er et par billeder af sværdplanter og andet hos vandplantegartneriet Tropica.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Klaptorsk - 01/08-2020 20:28 01/08-2020 20:28
Kender det, og jeg vil anbefale cryptocoryner dem har jeg altid haft succes med, det går langsomt indtil de har fået lavet sig et rodnet men så gror de også fint og de kræver ikke meget lys og der findes en masse slags at vælge imellem.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger MikkelOgChris - 05/08-2020 20:59 05/08-2020 20:59
Tak, det vil vi overveje ?? Hvor kan man få co2 anlæg til en ok pris?
Det havde de allerede gjort, de var ualmindeligt hurtige til at få nye blade og smide de gamle, så jeg tror ikke det er det der er galt.
Det kunne da overvejes, vores tigerlilje er begyndt at se noget kedelig ud (har kunne læse mig frem til at de har perioder hvor de er i “hi” eller noget lign.

Vi har skruet gevaldigt ned for tiden hvori lyset er tændt, stoppet for gødningen, skruet ned for fodringen og op for vandskiftene og det virker til at have taget alle tråd/penselalgerne. Vores sværdplanter ser også ud til at have fået det langt bedre, men nu er vores hygrofilia begyndt at få huller i bladene, nogen forklaring på det? Er det mangel på næring/lys?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Jan Christensen 66 - 06/08-2020 17:42 06/08-2020 17:42
Co2 anlæg har https://www.co2shoppen.dk/ og de har styr på. Hvis du skal ha magnetventil er det bedst med 12v da den ikke bliver så varm som 220v.Der er ikke mange der har en 12 v ventil.
Købt selv et sæt hos Neonfisken en dårlig løsning så solgt noget af det og købt en bedre løsning hos co2shoppen.
Har selv en doctor V3 og den virker mod trådalger. https://www.youtube.com/watch?v=3S-2F-ECU3I.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Jan Christensen 66 - 06/08-2020 17:49 06/08-2020 17:49
Der er osse en model Eksternt link https://www.co2shoppen.dk/co2shoppendk/21-twinstar/60-twinstar-na... også mod trådalger. Men kender ikke selv den.

Annoncører
Annoncører