Fusion Akvarie på 3 Sal kan gulvet holde

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 430

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Jannithorup - 27/10-2020 09:37 27/10-2020 09:37
Hej alle herinde, jeg håber i kan hjælpe mig lidt.
Jeg er flyttet i en lejlighed på 66kvm fra 1940 i Randers og jeg har valgt og få mit 325 liter akvastabil Fusion med bord op på 3 sal.
Hvad jeg kunne se i boligforening rapport står der Etageadskillelser/lofter er ifølge oprindelige bygningstegninger udført med bærende betondæk, Gulvene er opbygget på Strøer og undersiden er pudset som færdig loft,
Jeg har tit tænkt om gulvet vil kunne holde til mit 325 liter,
Jeg har kun en plads i stuen til det og det er helt inde i hjørnet. Jeg har sat akvariet med bord helt inde i et hjørne, hvor to vægge mødes, jeg tænker at to vægge er måske stærkere en bare hvis jeg pladseret akvariet inde ved væggen i midten.
Jeg har lagt en 20 mm plade under og den er vandfast, jeg er usikker om den er tyk nok til et 325 liter med bord?
Jeg har fyldt vand op i akvariet og sat det så meget i vatter som jeg nu kunne, måske 1 til 2 millimeter forskel i hver sider, synes jeg har svært ved og få det mere i vatter så det er fuldstændig lige i vatter, jeg synes ikke vandkanten hælder i nogle af siderne, det ser meget lige ud, men jeg er vare meget nervøs om det kan springeeller vride, jeg har ikke rigtig noget jeg kan bruge til og se om det vrider på bordet, jeg har kun et vatterpas.
Da jeg fyldte akvariet helt op med vand kunne jeg se at gulvet gav sig 5 milimeter fra listerne, er det alvorligt? Giver et gulv sig ikke altid lidt fra listerne når der kommer vægt på? Men ja 5 millimeter lyder lidt meget synes jeg,
Det har stået sådan i 2 dage nu jeg har været inde hver dag om morgen og se om gulvet er sunket yderligere, som jeg kan se lignergulvet det samme, det har ikke sunket, og det ligner til det står lige i vatter som det nu kan.
Men jeg er bare meget urolig er bange for gå ud for min dør om det sprænger,
Det ser ikke ud til det vipper når jeg går forbi.
Angående om det står på et strøer eller to ved jeg ikke, men det ligner det hviler på noget hårdt.
Jeg er ret sikker på at strøer vender den anden vej, men jeg har kun den ene mulighed og sætte det helt ind til væggen, væggen bag akvariet er beton.
Håber i kan hjælpe mig. Er 5 millimeter noget jeg skal bekymre mig om?
Mvh Janni

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Principia - 27/10-2020 09:55 27/10-2020 09:55
Hejsa Janni. Det bar godt nok en lang en for et relativt simpelt spørgsmål. Jeg holder mig til det korte svar. ja gulvet kan holde.
Det er en god ide, at du har lagt en plade under for at fordele trykket.
Der er ingen 100% garantier med glas, men umiddelbart ville jeg ikke bære bekymret, så længe akvariet står lige, og ellers er understøttet.
5mm lyder af meget. Men når huset er fra 1940, og stadig står, mon så ikke det bliver ved med det. Du skal tænke på en fyldt bogreol, kommer snildt op på samme vægt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Jannithorup - 27/10-2020 10:11 27/10-2020 10:11
Hej principia

Teksten blev lidt lang, det vil jeg give dig ret i, men skulle lige have det hele med??
Som jeg kan se står det nogenlunde lige måske 1-2mil forskel har det noget og sige?
Ja paretgulvet er sunket 4 til 5 milimeter i højre side og inde ved væggen er det omkring de 3 millimeter, det nok fordi hjørnet er stærkere.
Det gør mig mere rolig at du siger gulvet kan holde, men hvad med parketgulv, det øverste.? kan det ikke flække af vægten? Tænker det nok er meget tyndt materiale.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Principia - 27/10-2020 10:47 27/10-2020 10:47
Altså, der hvor vi bor, er stort set alle materialer fra laveste hylde. Der er ikke noget der er revnet endnu, og mine akvarier har svinger fra det 250L jeg har nu, og helt op til 540L. Mit står faktisk en anelse skævt, fordi der ikke er justerbare ben på det bord jeg har bygget. Jeg vælger at tro, at når det har holdt i 25år, holder det nok lidt endnu.
Jeg tror ikke du skal være bekymret overhovedet, med mindre der kommer en stor vandskade som kan svække det. men det har jeg faktisk kun hørt om en gang, og det var fra en som glemte slangen under påfyldning, så det var både akvariet og stuen der blev fyldt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Jannithorup - 27/10-2020 11:50 27/10-2020 11:50
Jeg har bare været meget bekymret de her 2 dage om at det vil holde, har ikke været uden for en dør de her 2 dage, men måske bekymre jeg mig bare lidt for meget, *uhh*
Det du siger gør mig ihverfald mere rolig, måske skal jeg bare tage det stille og rolig og se tiden and. Vil være ked af og skulle skille mig af med mit Akvarie, da det betyder meget for mig samt mine fisk :)

hvor meget skævt står dit Akvarie? Er det så vandkanten hælder mere til den ene side?
Snakker vi om 2 millimeter eller mere?,
hvad siger det når du ligger et vaterpas på dit Akvarie, går boblen så lidt over den sorte streg? :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Principia - 27/10-2020 13:16 27/10-2020 13:16
2-3mm vil jeg skyde på. har ikke haft vaterpas på, da jeg ikke finder det relevant, når der ikke er stilskruer på benene. Men her er det også gulvet der har givet sig lidt. jeg ved ikke hvor strøerne er under gulvet, så det kan være det er placeret mellem to strøer. Jeg er ret sikker på bordet er lige, da jeg selv har bygget det fra bunden.

Det du er ude for der, er det mange kæmper med i gamle huse. Så længe akvariet er understøttet, og vægten bliver fordelt, så er det sikkert fint nok.
Gå du bare ud og få lidt luft, det står der stadig når du kommer hjem.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger KasperK/Lolland - 27/10-2020 15:03 27/10-2020 15:03
Et vaterpas har vi alle.
Dit, Janni, er på 325 ltr. ;) Vandlinien sammenholdt med rammen på akvariet er en glimrende indikator.
Hvis gulvet ikke er sunket yderligere vil jeg være helt rolig. Det skal nok holde til belastningen.
Mht skævheden, så vil jeg være helt rolig også der. Jeg er lige flyttet i anden lejlighed, også noget krams fra 50'erne, og da jeg stillede mit akvariebord op, sov jeg lidt i timen. I længderetningen er bordet 100% lige. Der kan man kalibrere vaterpas efter, men på tværs er det noget helt andet, der "hælder" bordet med ca 10 mm.
Det skal selvfølgelig ændres - engang - men det er 2 akvarier på i alt 570 ltr, så det bliver altså ikke lige nu.
Som Principia skriver, det skal nok blive stående.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Jannithorup - 27/10-2020 18:04 27/10-2020 18:04
Tusind tak til jer begge to :)
Jeg er mere rolig nu og kan tillade mig og gå ud få noget luft :)
Akvariet har stået sådan i næsten 3 dag nu og det har ikke sunket yderligere som jeg kan se via tommestok når jeg måler gulvet afstand fra listen 4 til 5 mil. Så tror det har sat sig der og bliver det Lad os håbe på det??

Puha 10mm lyder af meget, men Akvarie kan sikkert holde til mere end vi regner med, når der ikke er sket noget ved så mange andre der holder akvarie??
Tak for hjælpen til jer begge to.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Jannithorup - 27/10-2020 18:06 27/10-2020 18:06
Ved ikke lige hvorfor jeg lavet ?? Det ikke meningen ??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger brib - 28/10-2020 08:19 28/10-2020 08:19
Et akvarium står stabilt hvis det kun hælder til en side .
Fortil - bagtil , eller fra side til side . Der hvor det går galt er hvis akvariet "vrider .
Jeg har haft mange akvarier i vores tidligere hus fra 1923 , hvor der var 60 cm. krybekælder .En styrolitplade mellem akvarium og bord kan lave mirakler :)

Her hvor jeg bor nu er gulvene så slidte ( parket) , at det er et "must" at sætte skabe og borde fast i væggene . Men det virker . Eneste oversvømmelse jeg har haft , var da jeg glemte slangen til vandpåfyldning . Nå ja og da den hoppede af ude i bryggerset 2 gange lige efter hinanden :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Jannithorup - 28/10-2020 10:35 28/10-2020 10:35
Hej brib
Hvor tyk skal sådan en plade være til og ligge mellem bord og glas,? jeg synes jeg har hørt at det ikke er så godt og sætte noget mellem bord og akvarie,? Kunne være jeg tager fejl.
På mit Fusion bord er der mange af disse små runde dutter, ligner sådan nogle du sætter under en stol, dem er der mange af hele vejen rundt og på midten, de er klistre på bordet, de var der da jeg købte akvariet, de er meget tynde men der er mange, jeg tænker at de må også hjælpe lidt med og støtte det?
Jeg synes jeg har justeret bordet ind som jeg nu kunne, det er svært og få akvariet fuldstændig i vatter, men foran,bagtil og siden går ikke udover den sorte streg "boblen" på vattepasset, og vandstanden ser ud til og være lige. Mit gulv er ikke sunket yderlig ligger på 4-5 milimeter, så håber det går. *rødmer*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Jannithorup - 28/10-2020 10:40 28/10-2020 10:40
Hvis der er beton under, kan gulvet nok ikke blive ved med og synke, vil jeg tro.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger KasperK/Lolland - 28/10-2020 11:21 28/10-2020 11:21
Indlægget er rettet 28/10-2020 11:22 28/10-2020 11:22 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg har tidligere benyttet liggeunderlag mellem deciderede glasakvarier og bord. Med aluramme er der ikke nogen praktisk grund til at benytte noget mellem akvarie og bord, da glasset ikke har forbindelse til underlaget.
Hvis vandstanden er lige er akvariet også. Hvis man, når man skal indjustere et akvarie, venter med bundlaget og kun lige fylder vand i, så det er et par mm over bundrammen, har man et godt værktøj til at foretage en grundindstilling af akvariet. Når der er lige meget vand over bundrammen er akvariet i vater.
Derefter fylder man helt op og ser om gulvet giver sig. Gør det det, tapper man igen vand af og foretager en ny indstilling - og beder til, at gulvet ikke retter sig op - og derefter skulle klaveret bare spille de næste mange år.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger brib - 30/10-2020 07:48 30/10-2020 07:48
# 11 : Beklager mit sene svar . Men et par plader i 20 mm fra Jem&fix er nok til at du kan lave en plade til dit akvarium . Der bliver noget affald , men det koster dig ca 40 kr ..

Et "synk på 4-5 mm ville jeg ikke bekymre mig om ..

Annoncører
Annoncører