Grus skifte i kørende akvarie

Postet under : Cichlider - Vedligeholdelse - Teknik og udstyr
Visninger : 1809

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
tholmbo - 02/07-2007 14:02 02/07-2007 14:02
Hej

Jeg søger et par gode råd inden jeg skifter grus i mit akvarie. Et hjørne akvarie 180 L (u. baggrund ect. er der vel 140-150 L vand).
Oprindeligt købte jeg "Pluto" grus (gul, hvid og sort) - fordi det var såå pænt :r MEN nu har jeg fået nok at det ret så kunstige look, og vil gerne have sand i istedet.

Jeg påtænker at gøre følgende:
Flytte fisk til en mindre tank i eget vand
Gemme 75 L vand fra akvariet i dunke (3 x 25 L)
Rense sand (selvfølgelig) - og lægge det i istedet
Hælde de 75 L tilbage, måske fylde op med en 25-50 L (frisk vand)
Flytte fiskene tilbage

Er dette helt hen i vejret, eller burde det gå an?

Fisk i akvariet:
2 Koi Scalarer
20 tetra
1 pleco

- ingen cichlider :| men håber på hjælp alligevel

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger pincon (Inaktiv) - 02/07-2007 14:17 02/07-2007 14:17
Det kan du godt gøre . men kom ikke fiskene til bage inden at vandet er faldet helt til ro.
det hvivler som regel en del op i sandet når man fylder vand i..vent evt. med at komme de andre fisk tilbage til dagen efter hvis det kan lade sig gøre. :D

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Peter B (Inaktiv) - 02/07-2007 14:17 02/07-2007 14:17
Nåh nu er Scalare da en cichlide, så lidt har du da ;) Men det lyder da ikke helt skævt, det vigtigste er at dit indkørte filter er intakt med bakterier og at vandet i akvariet er oppe på den sædvanlige temperatur ved tilbagesætningen af fiskene.God fornøjelse :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger thuekay (Inaktiv) - 02/07-2007 14:18 02/07-2007 14:18
Det lyder som en fin ide. Hvor groft er det grus.? Hvis det er fint kan du måske bare suge det op uden at flytte fiskene?

Mvh Thue

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Dan (Inaktiv) - 02/07-2007 14:53 02/07-2007 14:53
Der er vel altid en risiko for at der gemmer sig iltfattige lommer i gruset, som kan resultere i rene kvælstof-bomber.

Jeg har i et enkelt og forhåbentligt enkeltstående tilfælde slået en del yngel ihjel ved at flyttte uvaskede sneglehuse fra et akvarium til en andet, som havde ligget nedgravet i det første akvarium. Jeg behøvede ikke en test for at se, at fiskene i løbet af 4-5 minutter var ved at blive kvælstof(nitrit?)forgiftet , og en del af dem døde. Efter at have fisket de snavsede huse op og skiftet 1/3 vand, ophørte dødsfaldene. Hele scenen varede vel ialt 15 min. Når man skifter sand/grus i tømte akvarier, kan man til tider støde på ildelugtende lommer med svovlagtig lugt. Mon ikke disse er rimelige giftige for fisk? Riskoen for at disse lommer opstår, afhænger vel af tid, gravende dyr i akvariet (som reducerer lommer), kornstørrelse af bundlag oa. Ved at suge grus op, som foreslået i #4, kan man måske minimere risikoen for at evt. bomber frigøres i vandet.

Mange hilsner
Dan

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
tholmbo - 02/07-2007 14:53 02/07-2007 14:53
Ja det fino Pluto jeg har i er vel en 4-5 mm - det er en del at suge op, og jeg vil have det bedst med at flytte de kære små før jeg begynder at rumstere for meget rundt.

Jeg venter til dagen efter. Jeg flytter mit filter til en spand eller måske med over i det lille akvarie hvor de skal overnatte.

Jo jo, #3 Scalaren er en cichlide, men vidste ikke om i helt regner den for "en af drengene" ;)

Takker for de gode råd, kom endelig med flere, der er to uger til min ferie (hvor jeg starter projekt "nyt sand")

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
tholmbo - 02/07-2007 14:55 02/07-2007 14:55
rettelse:
Jeg venter med at sætte dem tilbage, til dagen efter. Jeg flytter mit filter til en spand eller måske med over i det lille akvarie hvor de skal overnatte

Annoncører
Annoncører