Har overvejet at kaster mig over et saltvandsakvarie?

Postet under : Saltvandssiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 2107

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Matriis - 14/08-2007 18:48 14/08-2007 18:48
Hej Alle..

Jeg har en lille drøm om at starte et saltvandsakvarie op. Der findes jo ikke noget flottere. Skal bare lige have skrabet nogle penge sammen da jeg jo har hørt at det ikke er helt billigt at starte op.

Men i den forbindelse har jeg nogle spørgsmål.
Skal også lige siges at jeg ikke har sat mig ind i det endnu. Og det har jeg jo selvfølgelig tænkt mig inden. Så det her drejer sig mest om udstyr osv.

1: Jeg har tænkt på at starte et 325 L akvarie op. Er det for stort at starte med?
2: Og hvad vil det koster ca.? (uden akvarieprisen.)
3: Hvad skal jeg bruge af udstyr?
4: Og de her levende sten. Hvor meget skal man bruge af dem i et 325 L.? (bare sådan ca. jo)

Kan ikke lige komme på mere. Der kommer jo nok helt sikkert mere.
Håber der er nogle der har lyst til at svare.

Skal måske lige sige at det jeg har af akvarie lige nu er et mbuna akvarie.
Så er ikke helt ny med akvarie. Men det behøver jo ikke være til nogen gavn når det nu er noget lidt andet jeg vil i gang med..

Hilsen Mattias.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 15/08-2007 00:01 15/08-2007 00:01
hj velkommen til siden :)

de erfarne i denne verden siger jo større jo bedre så du går ikke helt galt med den størrelse akvarie.
det kan koste alt fra lidt til meget kommer an på hvad du vælger af udstyr og mærkerne på udstyret, der ligger guides her på siden til hvad du skal bruge som minimum så kan du jo gå ud der fra

man siger genneralt 1 kilo per 10 liter vand, så omkring 33 kilo til dit akvarie, men lidt flere er altid godt :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger freddie (Inaktiv) - 15/08-2007 06:33 15/08-2007 06:33
Her er der et link til en udstyrspakke der rummer alt Eksternt link http://www.korallen.dk/group.asp?group=26&sub=1
Man siger normalt at jo større akvariet er jo nemmere er det at holde vandværdierne stabile :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Hvam - 15/08-2007 09:00 15/08-2007 09:00
Min 1 kg pr 10l vand men gerne 2kg pr 10 l

Du kan finde meget af udstyret brugt tilbillige penge :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Jerslev (Slettet) - 15/08-2007 11:56 15/08-2007 11:56
Fosså i reef Secrets taler om mellem 1/4 og en1/5 af literindholdet til levende sten - det er helt andre mængder - ca 80 kg, end I taler om

Skummer, returpumpe, streams til cirkulation - salt, testsæt til måling, lys - det løber meget hurtigt op i 10. 25.000 kr, før du er færdig. Det er også svært at stoppe halvejs i processen, fordi der hele tiden er så mange ting, der er rare men ikke nødvendigvis nødvendige at have.

jerslev

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger chris2500dk (Inaktiv) - 15/08-2007 12:09 15/08-2007 12:09
Mængden af sten afhænger meget af hvor porøse de er, der er meget stor forskel på hvor mange sten folk mener er "nødvendigt", som udgangspunkt vil du have nok når du har lavet en opstilling der ligner et "normalt" rev akvarie. 35-40 kg er nok et udemærket udgangspunkt til 325 liter. Det vil koste dig ca 2000-4000 kroner afhængig af om du køber privat eller i en butik.

Skummeren er den næste dyre komponent, den "rating" producenterne sætter på at for det meste baseret på en meget lav belastning så det kan godt betale sig at gå efter en der er rated til ca det dobbelte af dit akvaries størrelse. Skimmer beast 1200, Tunze DOC 9005 el. 9010 og måske Deltec APF 600 kunne nok passe til et 325 liters.

Lys skal der også til. De fleste vil nok kigge på HQI til et 325 liters, 2x250W vil nok være passende. T5 kan også fint bruges bare der er nok af det, 8x54W T5 måske. Hvad du skal bruge af lys afhænger meget af hvilke koraller du vil holde. Igen er der meget at spare ved at købe brugt, men lys er dyrt (også i strøm)

Testsæt af forskellig art løber hurtigt op i 500-1000 kroner.

Pumper af forskellig art koster også, du skal regne med mindst 10x cirkulation i timen og gerne meget mere. Tunze, Marea og Hydor laver alle "stream" pumper med en propel, der giver meget flow for få penge. Det er vigtigt at undgå "døde" områder i akvariet hvor detritus kan samle sig.

På et tidspunkt skal du også beslutte om du vil køre med sump eller ej, der er flere måder at køre sit saltvandsakvarie på.
Der er skrevet mange artikler om opstart af saltvand så der bør du nok starte. Så er du meget bedre rustet til at vende tilbage og stille flere spørgsmål.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Matriis - 15/08-2007 19:58 15/08-2007 19:58
Mange tak for svarene.

Så har jeg da lidt at gå efter.
Men det sæt som bliver linket til. Er det nok?
For hvis det er nok så kan man jo få sådan et akvarie op og står for 4000 - 5000kr (eks. Sten og fisk)
Eller er der noget jeg helt over ser?
Skal spare pengene op. Men hvis det ikke er mere vare det jo ikke så længe.
Gider bare ikke gå igang og så løbe tør for penge midt i det hele ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger freddie (Inaktiv) - 15/08-2007 21:24 15/08-2007 21:24
Som jeg lige ser det umiddelbart mangler der vist et par cirkulations pumper i sættet - her er tunze efter sigende rigtig gode. Men der findes et hav af andre gode - tror dem der sidder i mit er aquarium systems og det fungerer optimalt indtil videre.
Ellers skulle det vist være der - pånær lyset. Alt afhængig af hvilke koraller du vil holde kan det svinge i pris :)
Held og lykke med det :)

Annoncører
Annoncører