Et par spørgsmål..

Postet under : Saltvandssiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 2046

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Nanna - 13/08-2007 20:21 13/08-2007 20:21
I dag har vi efter et par overvejelser købt et saltvandsstartsæt, som vi nu er begyndt at starte op. Derved er der kommet et par spørgsmål, som vi ikke kan finde svaret på her på siden.

1. Vi har nu fået "lavet" saltvandet, og værdien (tror jeg det hedder), ligger på 26 som vi har fået af vide det skal. Vi har fået nogle levende sten med, og spørgsmålet er så om vi må sætte dem i vandet med det samme? Eller "dør" de af det? Lige nu ligger de bare i en pose med en smule vand.

2. Hvilken temperatur skal vandet have før vi kommer stenene i?

3. Hvornår må vi komme sand i? Og skal alt vandet op før vi helder det i?

4. Vi har tænkt os at købe 2 klovnefisk når den tid kommer, hvilke andre fisk må de gå sammen med? Og hvad skal de spise?

Åh ja, det var en del :r Vi har læst lidt om det hele de sidste par dage, men det er altså noget andet når man står med det hele i hånden :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger Konge (Inaktiv) - 13/08-2007 20:28 13/08-2007 20:28
1. Bare kom stenene i - De levende organsimer har ikke godt af at mangle iltet vand.

2. En temperatur omking 20 grader vil være fint, men koldt vand er bedre end længere tid i dårligt vand.

3. Jeg ville vente et par måneder med at hælde sand i - Der kommer et par algefaser, disse er nemme at suge op, hvis ikke der er bundlag i akvariet.

4. Puha, mulighederne er mange, men der er et stykke tid til. Hvor stort er akvariet?

Held og lykke og spør' endeligt, hvis I støder på flere spgs.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Lomholt (Inaktiv) - 13/08-2007 20:31 13/08-2007 20:31
Hej Nanna

Og velkommen til Saltvandssiden.dk :)

Lige nogle hurtige svar:

1) Ja
2) mellem 25-28 grader (og aldrig over 30 grader!)
3) Sand kommes i til sidst. Lægger man de levende sten oven på sandet vil fiskene grave ind under stenene og risikoen at stenopsætning / baggrund og hvad der ellers er stablet oven på hinanden vælger, bliver større.
4) Klovnfisk kan gå sammen med et væld af fisk. Hvor stort er jeres akvarie?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger freddie (Inaktiv) - 13/08-2007 20:33 13/08-2007 20:33
1: De levende sten skal egentlig helst i efter et par dage, men når de bare ligger i en pose ville jeg nok smide dem i nu.
2: mellem 24-27 grader er godt
3: sandet er smartest at hælde i efter i har lavet jeres stenopsætning
4: Det afhænger af akvariet størrelse - Jeg har selv en dværgkejser( centropyge bispinosa ), 2 Chromis viridis , en Lysmata amboinensis (dannebrogsreje) og en Pictichromis paccagnellae sammen med to stk Amphiprion ocellaris / alm klovnfisk i 130l. Det fungerer fint.
Jeg fodrer mine med red sea marine gro, OSI flagefoder og OSi brine shrimp flagefoder- og det fungerer godt :)
Med venlig hilsen Frederik Arendt
Håber i får meget fornøjelse af akvariet :e

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger freddie (Inaktiv) - 13/08-2007 20:33 13/08-2007 20:33
der var lige et par stykker der var hurtigere ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Nanna - 13/08-2007 20:36 13/08-2007 20:36
Det er et lille akvarium, vi vil lige starte op i det små for lige at prøve det. Men det er på 40 l.
Mange tak for svarene, men hvordan med saltindholdet? Er det rigtigt nok? Jeg kiggede lidt på et indlæg her fra siden, hvor der var oplyst hvor meget saltindhold der skal til ved forskellige temperaturer, men det forstod vi ikke helt desværre.. :x

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Nanna - 13/08-2007 20:41 13/08-2007 20:41
Et spørgsmål mere: Skal lyset være tændt om natten? ?+(

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Lomholt (Inaktiv) - 13/08-2007 20:51 13/08-2007 20:51
"Saltværdien" kaldes for salinitet og det er korrekt at den afhænger af vandets temperatur. Jo højere temperatur, des lavere salinitet.
Det er fint hvis jeres ligger på 1.026, men ved hvilken temperatur har i målt den?

Man plejer at sige, at lyset skal være tændt ca. 8-10 timer i døgnet. Om natten skal det være slukket, men flere og flere er betyndt at bruge små blå dioder som lyser meget lidt for at illustrere månelys. Helt præcist hvornår i vælger at tænde og slukke lyset er selvfølgelig op til jer. Det er først og fremmest vigtigt at skabe en jævn rytme dag efter dag.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Nanna - 13/08-2007 20:55 13/08-2007 20:55
Okay, vi vælger bare at slukke det om natten så. Lige nu er temperaturen ikke helt de 24,5 grader som vi har sat det til, da vi hældte vandet i for et par timer siden. Vi vil forsøge at få saliniteten til at ligge på de1.026 så, mange tak for hjælpen :p

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Lomholt (Inaktiv) - 14/08-2007 22:40 14/08-2007 22:40
Folk er kun glade for at kunne hjælpe lidt :-)

Annoncører
Annoncører