2 akvarier, samme pumpe

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 2983

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
dex2k - 24/09-2007 13:51 24/09-2007 13:51
Jeg har en drøm om at købe 2 100 liters akvarier og dele dem op med trådnet så der er 4 x 50.

Jeg ønsker dog ikke at have en pumpe til hvert akvarie, ligeså med varmelegme, derfor har jeg overvejet en lille plan.
et fælles filtersystem hvor varmelegmet varmer det vand der bliver pumpet rundt i akvarierne.

men hvordan gøres dette nemmest?
en mulighed kunne også være at lave et filter i det ene akvarie, og så bare pumpe vand frem og tilbage imellem akvarierne, men det kunne teoretisk set gå galt hvis en af pumperne stopper.

Hvordan har I gjort?

Regner med akvarierne skal stå ved siden af hinanden med endesiderne helt op mod hinanden med sort karton imellem.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 24/09-2007 14:00 24/09-2007 14:00
hej det kan godt lade sig gøre at lave såkaldt 4 akvarier. men et varmelegme kan ikke varme 2 x 100 liters akvarier op når vandet køre så hurtigt igennem som det nu engang gør derfor vil jeg mene du skal have et varmelegme i hver tank, for at sikre varmen er stabil.

du kan så have en spandpumpe i mellem akvarierne som har to indsugnings slanger og 2 udpustningslanger som sidder i hvert akvarie. her er der så bare den ulæmpe at slangerne kan blive for lange og pumpen ikke kan trække det :)

Derfor ville jeg køre med to spandpumper en til hver af de 100L ;) så er du sikret optimal filtervolumen og godt med cirkkulation så vandet ikke bare står stille i den ene ende af opdelingen

Med venlig hilsen
Christian Raavig

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger poujac (Inaktiv) - 24/09-2007 14:12 24/09-2007 14:12
Du skal lige huske at lave et overløb mellem akvarierne, ellers er der garanteret et som får for meget vand.

Med venlig hilsen
Poul

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
dex2k - 24/09-2007 14:28 24/09-2007 14:28
jeg gider bare ikke have det stående, sammen med larmen og vedligeholdelsen.
planen er at pumpen skal stå i et skab, og akvarierne skal stå oven på skabet, det burde den kunne holde til.
regner med at mindst 2 af dem skal være yngleakvarier.

men det kan godt være 2 små pumper er vejen frem, må kigge på hvilke modeller der findes der er små og støjsvage, gider ikke have indenbords-motor i mine akvarier, thats for sure.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
L-drengen - 24/09-2007 17:09 24/09-2007 17:09
en anden ide kunne vel være at lægge bundfilter i og køre bundfiltert med powerheads?? alså 4 powerheads ?? evt..
Venligst
L-drengen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger XXXX (Inaktiv) - 24/09-2007 17:41 24/09-2007 17:41
afhænger lidt af hvordan du har tænkt dig at stille akvarierne

Med venlig hilsen
Thomas Rasmussen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 24/09-2007 18:53 24/09-2007 18:53
ellers skal du hugge idërne fra saltvand og køre med sump, hvor du laver et filter i skabet i et gammelt akvarie som får vand fra de to 100Ls og skyder det på i dem igen når det er filteret :)

Eksternt link www.saltvandssiden.dk

Med venlig hilsen
Christian Raavig

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
dex2k - 25/09-2007 13:45 25/09-2007 13:45
Jeg har tænkt mig at stille akvarierne ved siden af hinanden med sort karton imellem, altså helt tæt på en reol eller en kommode.

idéen med en sump er ikke helt dum, men det har jeg aldrig prøvet før, findes der et crashkursus i den slags?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 28/09-2007 13:46 28/09-2007 13:46
ja du kan bare søge på Eksternt link www.saltvandsiden.dk der er meget info og der kan du spørge så meget du vil :)

Med venlig hilsen
Christian Raavig

Annoncører
Annoncører