Weitzmanii lagde æg.

Postet under : Akvariesiden.dk - Maller
Visninger : 2076

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger anitabritt (Inaktiv) - 23/09-2007 09:52 23/09-2007 09:52
Var lige nede og skulle slukke for lyset hos min ancistrusfar,som sammen med sin kokoshytte fyldt med æg, er blevet flyttet over i mit nyindkøbte yngleakvarie.Det var nu godt nok meningen at det skulle benyttes,når coryerne viste tegn på at ville yngle.Men,men ,men Murphy`s lov er åbentbart stadig gældende,for lige inden jeg skulle til at slukke lyset,så jeg der foregik noget mystisk i weitzmanii-akvariet.
Det var en yderst ihærdig jagt på et par stykker af mine hunner og mine stakkels Celestickthys m. var skræmt for vid og sans(de er ellers veltilfredse m. deres samboere).
Jagten foregik over hele akvariet og til sidst accepterede een af hunnerne en hans ihærdige kurtisering lige op af forsideglasset på mit 54l akvarie.Hunnen holdte fast i hannen og denne kvitterede med at runde sig om hunnen.Da ægget kom ud holdte hunnen dette med ventralfinnerne,samtidigt med at hun fastholdt hannen indtil han afgav sin sæd.
Jeg tror jeg holdt vejret i 2min. af bare spænding over det jeg var vidne til.
Derefter fik jeg travlt med at hente d. kameraet.
Den samme adfærd gentog sig ca. 10min. efter og da jeg lige skulle til at knipse det perfekte 1ste parkets-vidne-foto,stod der no power på kameraet.Det var nok "ham" Murphy,der var på spil igen.
Skal lige huske at fortælle at det er første gang overhovedet, at en af mine cory-arter formerer sig hos mig.
Et andet "problem" er også at de bestemte at gøre det inden de var blevet flyttet over i yngleakvariet.Det er næsten umuligt at finde æggene i dette tæt beplantede akvarie, uden at skræmme livet af Celesticthyerne eller de andre weitzmanier.Tror jeg prøver at lade naturen gå sin gang.Dette skulle også give nogle stærkere afkom.
Skal lige fortælle at jeg havde skiftet 30% vand et par dage tidligere,barometret var på faldende og vandet ligger på en pH på ca. 5,5.

Mvh.
anitabritt(nu vidne til cory-æglægning)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Lihn (Inaktiv) - 23/09-2007 10:03 23/09-2007 10:03
Tillykke med Cory-æggene :-)
Hvis du ikke sorterer dem fra, tror jeg ikke æggene bliver til noget. Det er dog lidt forskelligt om de forskellige Coryèr spiser, deres æg.

Mvh.
Jacob Lihn - Eksternt link www.Jacob-Lihn.dk

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger anitabritt (Inaktiv) - 23/09-2007 10:31 23/09-2007 10:31
Vil prøve at flytte en trio over sammen med ancistrushannen(yngelakvariet) senere idag og håbe på at formeringen fortsætter.

Mvh.
anitabritt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Luna (Inaktiv) - 23/09-2007 11:30 23/09-2007 11:30
Tillykke med æggene... Må have været spændende at følge. :-)

Mvh.
Helle/Brøndby

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Morten Lyngsaa - 23/09-2007 11:48 23/09-2007 11:48

Venter med spænding på om der også bliver lagt æg i aften, jeg kigger forbi til kaffe! :-)
Mvh.
Morten Lyngsaa

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 23/09-2007 14:54 23/09-2007 14:54
NEJ, hvor spændende, AnitaBritt! STORT tillykke :-) Og husk nu lige nogle fotos denne gang ;-) Havde jeg boet tættere på dig, var jeg altså også troppet op til kaffe!

Forresten: det vand du har skiftet de sidste par dage - er det koldt vand, du hælder i tempereret akvarievand eller hvad? Og din PH er godt nok lav - sænker du den med regnvand?

Med venlig hilsen
Kirsten Sørensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Lihn (Inaktiv) - 23/09-2007 15:10 23/09-2007 15:10
#6 Jeg vil tro hun bruger regnvand, og gerne så koldt så muligt næsten :-)
- med Corydoras og en del andre fisk, gælder det om at give dem et chock, da de så tror regntiden kommer. I ugerne op til "chokket" kan det være en idè at fodre med meget frostfoder, da det også påvirker fiskene. Når man så skal give fiskene et chok, så vil det være godt at sænke temperaturen 5 grader eller sommetider mere... Man skal dog passe på med at have andre sarte fisk i akvariet, hvis man gør det, da ikke alle kan tåle den hurtige temp. svinging. Corydoras`ene, plejer ikke at være så sarte med kolde vandskift.

Mvh.
Jacob Lihn - Eksternt link www.Jacob-Lihn.dk

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger anitabritt (Inaktiv) - 23/09-2007 17:33 23/09-2007 17:33
#6 Koldt vand fra hanen.Dvs. kuldslået,ikke iskoldt 30% to dage i træk.Derefter masser af frosne,røde myggelarver.PHèn var i dette akvarie 6-6,5(undskyld fejlen i #1 har ikke sovet så meget i nat) ,men det skyldes alle de rødder,der er deri og at vores hanevand er forholdsvis blødt og har en pH på ca. 7-7,5.
Har lige været i skoven og hente egeblade til mine cory-akvarier.
Har flyttet 4 stk (2,2) over i yngleakvariet,så nu får vi at se iaften,hvis jeg ellers kan holde mig vågen :-O
Mvh.
anitabritt

Annoncører
Annoncører