Alger og snegle

Postet under : Akvariesiden.dk - Sygdomme
Visninger : 3541

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
kongkurs - 22/09-2007 20:53 22/09-2007 20:53
Hej, efter vi er flyttet har mit akvarie vendt på en 10-øre: det der før var så pænt og tæt på vedligeholdelsesfrit, er nu befængt med trådalger (så vidt jeg kan se) og irriterende snegle..

Jeg mistænker placeringen af akvariet (med en anelse direkte sol) for algevæksten, og antallet af snegle er steget eksponentielt siden vi fik nye planter (æv).

Jeg har derfor et par spørgsmål, da jeg er ret ny i faget:

1. Hvad kan jeg skærme bagsiden af akvariet med (da det er her den direkte sol rammer)? Vil det være nok at bruge sådan noget sort hyldefolie, eller skal man bruge staniol (knap så pænt) eller hvad?

2. Hvis jeg herefter fjerner de værste af algerne, vil det så være nok til at resten dør af sig selv, eller skal algerne 100% udryddes før man bliver fri?

3. Hvad gør jeg med mit snegleproblem? Da der er tale om et lille 60liters guppy-akvarie, hvilke fisk vil være anbefalelsesværdige som alge- og snegleudryddere?

På forhånd tak for hjælpen
MVH Anders

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Anti-Pjerrot (Inaktiv) - 23/09-2007 10:12 23/09-2007 10:12
Vær sikker på at det er trådalger - de er grønne, lange og føles slimede. Hvis de ikke er grønne er det ikke trådalger.

1. Sort hyldefolie er fint for at afskærme for solen og laver samtidig en fin sort baggrund. Lad lyset være tændt 10 timer.
2. Fjern algerne menuelt og du kan med fordel tilføre 10 amanorejer (Caridina multidentata), der er den eneste effektive trådalgespiser.
3. Du kan tilføre 3 zebrasmerlinger (Botia striata) der hurtigt vil spise sneglene - helst ikke flere pga. størrelsen af akvarie, og ikke færre da de så vil mistrives. Samtidig skal du prøve at fodre mindre - selvom guppyer spiser hurtigt så kan du begrænse rigtig meget.
Og lad være med at fodre i 3 dage efter du har tilført rejer og smerlinger - ellers bliver de tilvendet fodder og ikke alger og snegle.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
kongkurs - 27/09-2007 16:29 27/09-2007 16:29
Okay tak for rådene, bagsiden er beklædt nu, og algerne er næsten fjernet helt. Rejerne kan jeg skaffe, men zebrasmerlinger er der ikke nogen i området (Ballerup) der har - til gengæld har de pragt- og natsmerlinger.. "Duer" de? :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Anti-Pjerrot (Inaktiv) - 27/09-2007 16:44 27/09-2007 16:44
De bliver desværre begge for store - netsmerlinger (hvis det da var dem du mente) kan godt bruges i et stykke tid til de bliver 7-8cm, også en 3 stykker. Pragtsmerlinger er ikke anbefalesesværdige.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
kongkurs - 28/09-2007 19:09 28/09-2007 19:09
Jeg fik at vide at netsmerlinger (da jeg ikke kunne finde et sted der havde zebra) ville gå efter rejerne, så derfor har jeg kun købt amanorejer indtil videre... Har du erfaring med at have netsmerlinger sammen med rejer?

Jeg undrer mig dog over, at en del af rejerne svømmer opad, for at "stivne" og falde til bunden af akvariet, og så gentage "processen". Nogle af dem ligger endda på bunden længe af gangen imens munden kører løs.. Nu er jeg meget ny i faget, så måske er det et dumt spørgsmål, men er de allerede ved at kradse af, eller er det sådan en reje-forlystelse?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Anti-Pjerrot (Inaktiv) - 29/09-2007 16:19 29/09-2007 16:19
Ja det fungerer fint - Amanorejer er meget hårdføre og jeg har haft dem med netsmerlinger, og har dem nu med zebrasmerlinger.
Rejer svømmer rundt på kryds og tværs, og det kan godt se mærkeligt ud. Ingen problemer med mindre de ligger livløse og bliver lyserøde (så er de døde). Deres mund og kløer plejer at køre hele tiden - det er sådan de spiser.
De skifter også skallen en gang i mellem - så du vil snart finde reje'skaller' omkring i akvariet. Helt normalt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
kongkurs - 30/09-2007 18:54 30/09-2007 18:54
Okay, så må jeg sige det til ekspedienten.
Der er dog 5 der er døde, og 2 der ligger og ryster med benene og spiser imens.
Det undrer mig lidt, da jeg har skiftet en stor del af vandet forinden, så det burde da være rimelig pH neutralt og rent. Spørgsmålet er om akvariet mon er for varmt (ca 30-32 grader)? Det er kun små rejer der er døde, de store er måske mere hårdføre...?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Anti-Pjerrot (Inaktiv) - 30/09-2007 18:59 30/09-2007 18:59
Wow - Hey... Rejer skal ikke have mere end 26C og de dør ret sikkert når temperaturen er over 30C.

Annoncører
Annoncører