Beholde eller ej...

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 3301

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger idaw (Inaktiv) - 12/09-2007 20:32 12/09-2007 20:32
Hej...

Jeg har et 350L hjørneakvarie jeg er godt træt af!! Grunden til at jeg er træt af det er bla de fisk der er i, men mest indretninngen og baggrunden. Så enten skal der gøres noget ved baggrunden, ellers ryger akvariet ud...
Men Men, jeg er førtidspensionist, og har derfor ikke 2000-3000kr til en akvariebaggrund...
Har i et godt forslag til en billig baggrund? Jeg vil have discus i, hvis jeg beholder det...
Problemet med hjørneakvariet er også at der inde i hjørnet er meget mørkt(MEGET TRÆLST) så baggrunden må heller ikke vvære for mørk.
P.T har jeg en beplantet folie baggrund på, men den kan man faktisk slet ikke se... Ligenu blir akvariet kaldt for børnehaven(det er indrettet af barn) ogg det ser frygteligt ud!!
Kan man forresten selv bygge en feks LED-lampe til at have inde i hjørnet(i vandet)? Har set lamper med luftsystem tilkoblet, men har ikke brug for luften(ikke derfra ihvertfald)

Mvh Ida.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
bom-karl - 12/09-2007 20:36 12/09-2007 20:36
Hvad med at tage en blå foliebaggrund og lime den fast med JBL Fixol?

Limen gør at baggrunden fremtræder lys og klar.
Jeg er utrolig glad for den løsning.

Kombineret med nogle Red Moor rødder og sværdplanter kunne det blive ualmindeligt flot.

Hilsen
bom-karl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger nullemand (Inaktiv) - 12/09-2007 20:37 12/09-2007 20:37
hej ida
hvad med at sætte sort folie på sideruderne??
også et par tilpas store trærødder og en masse valesinea-planter??
det ville se top-dollar ud :-)
og dine discus ville nyde det.

Mvh.
Nikolai

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Krammeholdet (Inaktiv) - 12/09-2007 21:02 12/09-2007 21:02
som #2 skriver er bål folie baggrund en god ide og ser flot ud. det er selv den løsning jeg bruger
men nu hvor du er førtidspesionist har du måske også tid til selv at lave en baggrund med noget struktur. hvis det er noget du har lyst til er der jo flere gode artikler her på siden om hvordan man kan gribe det an.

håber det lykkes dig at lave børnehaven om til en ungdomsklub ;D

Eksternt link http://www.akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel_ny.php?id=278

Eksternt link http://www.akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel_ny.php?id=601

Eksternt link http://www.akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel_ny.php?id=550

Eksternt link http://www.akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel_ny.php?id=294

Mvh.
Bo Nissen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Krammeholdet (Inaktiv) - 12/09-2007 21:03 12/09-2007 21:03
øhhh ikke bål folie men blå folie... kan ikke skrive her og se fodbold på engang, hehe

Mvh.
Bo Nissen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
bom-karl - 12/09-2007 21:25 12/09-2007 21:25
Det skal lige siges at man med Fixol undgår den der stribe-effekt som artikel 3 viser.
Det synes jeg personligt ser lidt amatør-agtigt ud, men smag og behag.

Hilsen
bom-karl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Jan-Erik - 12/09-2007 21:29 12/09-2007 21:29
En baggrund behøver ikke koste 2-3000 kr. hvis man ikke selv vil eller kan lave en.
Har set disse slim line, 3D baggrunde monteret, de kan være ret flotte.

Eksternt link http://cichlidecentret.biz/product.asp?product=12317&sub=1468

Hilsen
Jan-Erik

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger lillian53 (Inaktiv) - 12/09-2007 21:31 12/09-2007 21:31
Jeg har selv lavet baggrund til to af mine akvarier i alfix og det er ikke forfærdeligt dyrt hvis du gør det selv, men det er et forfærdeligt svineri og tager tid. Hvis du er intereseret i hjælp eller erfaringer kan du skrive en pb.

Mvh.
Lillian Werliin

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
bom-karl - 12/09-2007 21:32 12/09-2007 21:32

Enig.

Ulempen er dog at man mister den 3D fornemmelse som de oprindelige BTN + kopier var lavet for at fremme.
Der kan desuden være ret væsentlige forskelle i farverne selvom det er indenfor samme linie.

Det har jeg måttet erfare på den hårde måde.

Hilsen
bom-karl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Leif (Inaktiv) - 13/09-2007 10:15 13/09-2007 10:15
#8: Har selv Alfix baggrunde, og synes det virker rigtig godt. Desværre er det ikke ubetinget godt til discus, fordi Alfix indeholder cement. Det påvirker vandværdierne (hårdhed og pH stiger lidt), og det er ikke ønskeligt til discus.
Jeg ville nok vælge en mørk folie og så godt med rødder og planter - udnyt den gode dybde, du har i hjørnet, til at skabe trygge tilflugtssteder til fiskene. Det gør bestemt ikke noget, at der er lidt skummelt i det inderste hjørne.
Mvh Leif

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger KasperK/Lolland - 13/09-2007 10:26 13/09-2007 10:26
Det kan også lade sig gøre, at montere lys, også i de bagerste gemakker, på sit eksisterende akvarie. Arcadia laver løse 'armaturer' til akvariebrug.
Eksternt link www.arcadia.com tror jeg, kan du se nogle af deres lysløsninger! Hvem der forhandler dem i DK, ved jeg ikke!

De bedste hilsner
Kasper/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger KasperK/Lolland - 13/09-2007 10:28 13/09-2007 10:28
Næh, Eksternt link www.arcadia-uk.info/ skulle være bedre!

De bedste hilsner
Kasper/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger idaw (Inaktiv) - 13/09-2007 14:44 13/09-2007 14:44
Hej Alle. Tak for jeres gode svar.

Jeg har sådan set mod nok på at gå i gang med at lave noget selv,det kunne være sjovt og spændende, men vil ikke gøre det hvis det ikke er så godt for discus? Hvordan er det med de færdigtlavevde baggrunde, er det heller ikke så godt for discus?

Jeg vil lige læse de forskellige artikler igennem som der er linket til.

Indtil videre har hjørnet i akvariet også fungeret som skjul for maller, der er rødder opbygget derinde...

Det folie i snakker om, er det det man køber ved fiske-manden?

Mvh Ida.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Leif (Inaktiv) - 13/09-2007 15:13 13/09-2007 15:13
At lave baggrund selv er bestemt sjovt. Der er nogle, der eksperimenterer med andre materialer, end Alfix. Jeg har set polyester, og der er sikkert mange andre materialer, som heller ikke påvirker vandet, som Alfix gør.
Folie: Jeg har til nogle af mine akvarier brugt et stykke sort karton, som er klæbet uden på bagruden. Det giver en neutral, næsten usynlig afslutning på akvariet.
En helt anden mulgihed er jo at bygge en egentlig baggrundskasse til at hægte bag på, og så komme et par trærøder og noget sphagnum i den. Så kan du med lidt snilde få det til at se ud som om man kigger ind på brinken af floden.
Mvh Leif

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 13/09-2007 16:14 13/09-2007 16:14
jeg vil mene der intet sker ved dine discus hvis du har haft din baggrund i vandbad 14 - 3(4) uger med reglmæssige vandskift så burde intet ske :)

du laver bare om på dit amatur tegner lige en paint tegninge somviser hvordan jeg mener :)

Med venlig hilsen
Christian Raavig

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 13/09-2007 16:28 13/09-2007 16:28
HVis dine lystofrør gør på tværs af lyskassen laver du det om så de går på langs med, du skifter dem så ud med T5 i stedet for t8 rør som giver et bedre lys syntes jeg :)

derefter montere du nogle diodebånd fra T-hansen som normalt bruges til at sidde underbilen, de bliver trukket af en gammel mobiloplader så har du lys i hele akvariet samt nattebelysning som nogle mener discus skal have andre mener ikke, jeg syntes ihvertfald det er rigtig pænt med det :)

Med venlig hilsen
Christian Raavig

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
kjaer (Slettet) - 13/09-2007 17:57 13/09-2007 17:57
Det her med at alfix påvirke vandet burde kunne forhindres gennem at lakke baggrunden. Det er vidst meget udbredt i Sverige. Og desuden tror jeg det giver en mere glat og naturlig overflade.

Mvh.
Johan Kjær

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger idaw (Inaktiv) - 22/09-2007 12:44 22/09-2007 12:44
Hej Christian.

TUSIND tak for din tegning- så ku jeg vise kæresten lige præcis hvad der skal gøres!! (han skal jo hælpe til)
Når det lys nu kommer op er jeg helt sikker på jeg beholder det!!

Mvh Ida :)

Meget gladere nu :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 24/09-2007 19:03 24/09-2007 19:03
Det var da så lidt :) håber det kommer til at virke for jer,

husk nu dem i siderne skal være lidt længere end den i midten (af lysne) :)

Med venlig hilsen
Christian Raavig

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Løgstrup (Inaktiv) - 24/09-2007 19:12 24/09-2007 19:12

Annoncører
Annoncører