Hvem har en holdning / mening. ( til dem der har lyst keder sig ellers andet ).

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 1899

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger nikitani (Inaktiv) - 11/09-2007 14:26 11/09-2007 14:26
Det som dette indlæg går ud på er at få holdninger, meninger og fakst på bordet.

Men husk at holde alt det personlige fis ude. (hold takt og tone nede, hvis man er i tvivl så bed personen om at uddybe på en pæn måde).

Håber at der er mange der vil være med på legen.

Emnet jeg gerne vil ind på er hvor mange fisk det er forsvarligt at have i et akvarie.

Jeg ligger lige ud med en lille Joke :)

Mig : Jeg har et 50 L. akvare kan jeg så ikke have 50 fisk i ?
Knuden : Jo jo en liter pr. fisk det er helt fint.
Mig: Ok så vil jeg gerne købe 50 Slørhaler.

De bedste hilsner
Linda

Ps. Håber at Joken gav et lille indblik i hvor det er jeg vil hen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Jakob U. (Slettet) - 11/09-2007 14:47 11/09-2007 14:47
#1 hehe. er det ikke ikke 1 liter pr 1 CM fisk man siger? :P

Jeg synes ikke den regel holder. jeg mener det er adfæren på fiskene der afgører hvor mange fisk man kan have i sit akvarie..

De bedste hilsner
Jakob U.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Luna (Inaktiv) - 11/09-2007 14:48 11/09-2007 14:48
Det er nok et spørgsmål, der nok ikke bliver helt enighed om.
Men kan da sige, uden at være mange års erfaren akvarist, nyder jeg nu mine fisk mest, når de har så meget plads, at de kan udfolde deres adfærd mest muligt.
Måske ikke et svar, der siger så og så mange liter. Men det er den bedste måde, jeg kan forklare det på. :-)

Mvh.
Helle/Brøndby

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Leif (Inaktiv) - 11/09-2007 15:02 11/09-2007 15:02
Ja, dels adfærd, men vel også mere vægten på fiskene, end længden. Der er jo stor forskel på, hvor meget 10 fisk på hver 4 cm sviner, og så en ordentlig kleppert på 40 cm.
Selv har jeg hver gang, jeg skal anlægge et akvarium, den ambition at give fiskene de bedste forhold, så derfor få fisk og masser af plads. Sjovt nok ender det som regel med at bliver overbefolket alligevel, og så er løsningen jo bare, at man bliver NØDT til at have et, der er større...
Mvh Leif

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger 2mas (Inaktiv) - 11/09-2007 15:06 11/09-2007 15:06
Jeg er nystartet akvarist. Jeg har 112 liters balje. Jeg har 15 fisk i tanken og skal ikke have flere.

Jeg kunne sikkert godt have flere fisk i, men jeg synes at antallet er passende. Så længe der er godt med liv og aktivitet i baljen, så er det passende... ihvertfald for mig. Jeg synes ligeså meget det er en bedømmelsessag hvor mange fisk man kan have i baljen. Det er jo heller ikke sjovt at der er så mange fisk så de dårligt kan vippe med ørene uden at ramme en anden fisk.
Så jeg tror at jeg vil tilslutte mig Helle's ideologi mht. plads vs. antal fisk.

Mvh.
2mas

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Lihn (Inaktiv) - 11/09-2007 15:18 11/09-2007 15:18
I akvarier er en god tommelfingeregl at der kan være 1 cm. fisk pr. 1 liter vand. Den synes jeg holder meget godt, men der er dog også forskel på hvor meget fisk sviner, og hvilken type. F.eks. svinder slørhaler en del mere end f.eks. èn guppy på den samme størrelse. Det er simpelthen fordi guldfisken helt automatisk æder mere (og ja, hvor der er indtægter er også udgifter, i form af afføring!)

Så i et 50 liters vil man f.eks. kunne holde èn 30 cm. land oscar?
- Nej, man må også være realistisk og tænke på fiskens miljø, og dens størrelse i forhold til!

Mvh.
Jacob Lihn - Eksternt link www.Jacob-Lihn.dk

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Charlotte-fisk (Inaktiv) - 11/09-2007 15:59 11/09-2007 15:59
Har nu som de andre også siger hørt at reglen er 1 cm. fisk kræver 1 liter. Jeg syntes at det er et fint mål for begyndere der skal til at starte akvarier op. Men for at bruge reglen skal man læse sig frem til mere, bla. hvor stort et akvarie kræver den slags fisk og er den en flok fisk.

Jeg syntes at det gav mig en idee om hvor mange fisk jeg kunne havde i mit akvarie da jeg startede det. Her har i bla. nogle af mine agumenter for at reglen egner sig til begyndere:

1) De fleste begyndere vælger nogle meget nemme og normale fisk, ikke fisk på 30 cm. eller fisk som er ekstremt aggressive.
2) Hvis en begynder vælger f.eks. guldfisk har de nok set denne fisk alene og har kun tænkt sig at holde en.

Det jeg prøver at sige er: Reglen kan godt bruges af begyndere hvis de samtidig læser lidt om den fisk de vil holde.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Lihn (Inaktiv) - 11/09-2007 16:24 11/09-2007 16:24
#6 Ja, der skulle selvfølgelig stå 30 cm. LANG oscar.. ;o) (er lige blevet mobbet af Brib) ;-)

#7 Hvordan skal begyndere vide den nye fisk de køber ikke er aggresiv og ikke kan blive stor? Jeg ser da tit akvarier med hajmaller og balihajer eller lignende i nybegynder akvarier :-/

Mvh.
Jacob Lihn - Eksternt link www.Jacob-Lihn.dk

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger L-drengen (Inaktiv) - 11/09-2007 16:45 11/09-2007 16:45
jeg ville putte 20-30 neon i et 54 L akvarie...eller med malawi ciclider vil jeg også putte mere end 1cm/pr.L vand
Hilsen
MikkelRUG

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Brian L - 11/09-2007 16:58 11/09-2007 16:58
Jeg mener at det må være en vudering af fiskestørrelse og type, samt sammensætningen af disse.
60 cm guppy yngel i et 60 L akvarie er jo ingenting, mens en 60cm lang fisk i et 60 L er dyreplageri.
I mit 60 L er der for mange fisk efter 1cm pr. L, men da flere af beboerne er bunddyr (reje og kuhili ål) betyder det ikke så meget.

Brian

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
kjaer (Slettet) - 11/09-2007 18:34 11/09-2007 18:34
1 cm per 1 liter reglen kan måske bruges til små fredelige fisk så man ikke overbefolker akvariet. Men den fungerer egentlig heller ikke til det eftersom nogle fisk sviner mere end andre. Fisk har jo forskellige kropsbygninger så fx en 6 cm lang dværgcichlide sviner mere en en 6 nannostomus...
Hvor mange fisk akvariet kan bære kommer også an på filterets volumen samt og om der er og i så fald hvor mange planter akvariet har.
Jeg synes akvariets dimesioner akvariets dimesioner er alngt vigtigere. Der burde findes akvarier anpassede til forskellige fiskearter fx et scalare akvarium der er 80 cm højt 100 cm langt og 50 dybt. Eller en akvarietype til bundlevende fisk der er 150 cm langt 60 cm dybt og og 35 cm højt. Til fisk der svømmer meget kunne man have akvarier der er meget lange, men ikke så høje og dybe...

Mvh.
Johan Kjær

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger nikitani (Inaktiv) - 13/09-2007 11:51 13/09-2007 11:51
Nu vil jeg også gerne være lidt med igen. :)

Personligt syntes jeg at der er mange faktorer der spiller ind.
Hvilke fisk har vi med at gøre.

1. Hvor store bliver fiskene og hvilken en adfærd har de.
2. Er der mange forskellige stimefisk sammen. / chichlider
3. Er det et arts akvarie. og hvor maget dekoration osv. er der i.
4. Hvor godt er udstyret i forhold til mængden af fisk. ( der mener jeg det er ret væsenligt da det kan blive ret kedeligt at skulle rense pumpe hver dag, hvis den ikke kan følge med, samt kvaliteten af pumpen også er en vigtig ting så ikke at den står af efter 14 dage det er for kedeligt.)

Det behøver jo ikke lige frem at være i den række følge men det dækker det vist meget godt.
Hvis der er noget jeg har glemt må i gerne pointere det.

De bedste hilsner
Linda

Annoncører
Annoncører