Ny akvarist søger hjælp til et spørgsmål.

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 2326

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
kenneth111 - 08/09-2007 23:07 08/09-2007 23:07
jeg købte idag et 80liters akvarie og nogle guppier.
sælgeren fortalte mig at det ville være en god ide at købe planter med til akvariet, men så skulle jeg også købe noget der hed plantesubtrat, gødning og komme co2 i akvariet. jeg lod så være med at købe planter selvom jeg godt kunne tænke mig nogle af de flotte planter han havde. jeg tænkte på, findes der nogle planter som ikke behøver hverken: plantesubtrat, gødning og co2, men bare kan leve i akvariet sammen med fiskene?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
bom-karl - 08/09-2007 23:10 08/09-2007 23:10
Du kan holde alle planter i akvariet, sålænge du sørger for at at de dels får tilstrækkeligt med næringsstoffer (heriblandt CO2) og lys.

Det er dog ofte en fordel med CO2 og gødning, idet nogle af de mest populære planter er relativt besværlige mht. lysforhold og CO2.

KEnder du navnene på de planter du er interesseret i?

Hilsen
bom-karl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
bom-karl - 08/09-2007 23:11 08/09-2007 23:11
"alle planter" skal læses som alle akvatiske planter.

Hilsen
bom-karl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger minimalmartin (Inaktiv) - 08/09-2007 23:40 08/09-2007 23:40
Køb nogle planter som er hårdføre og som vokser hurtigt. Planterne er gode for dit akvarie, så hvis der er plads kan du næsten ikke få for mange, men der skal selvfølgelig også være plads til dine fisk :)

Jeg bruger ikke selv "tilsætningsstoffer" og vil ikke anbefale det. Hverken mennesker eller dyr er glade for kemikalier.

Med venlig hilsen
Martin

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
bom-karl - 08/09-2007 23:41 08/09-2007 23:41

Din krop er da glad for en vitaminpille.

Hilsen
bom-karl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger minimalmartin (Inaktiv) - 08/09-2007 23:48 08/09-2007 23:48
Tror hellere den vil have grøntsager ;)

Med venlig hilsen
Martin

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Janne (Inaktiv) - 09/09-2007 00:07 09/09-2007 00:07
Nemme planter er f eks Anubias, Javabregner, Javamos og mange slags Cryptocoryner. Fælles for dem er, at de ikke kræver ret meget lys, og heller ikke CO2 og de store mængder gødning. Cryptocorynerne er dog glade for nogle gødningspiller i bundlaget.

Mvh.
Janne

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 09/09-2007 00:10 09/09-2007 00:10
Jeg vil lige sige at det ikke er anbefalelsesværdigt at købe akvarium og fisk samtidig. Der er rigtig mange nybegyndere der kommer galt af sted fra starten og opgiver denne skønne hobby.

Hilsen
Carsten From

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger kac (Inaktiv) - 09/09-2007 00:18 09/09-2007 00:18
#1 jeg vil give carsten ret, lidt skæv rådgivning fra forhandler til en nybegynder :-/ køb akvarie og planter lad det stå i 1-2 uger og derefter putter man fisk i. Mange planter kan overleve uden gødning og co2, men det er ikke altid de vokser drøn meget, javamos har exploderet hos mig i et lille akvarie uden fisk, lys, varme eller co2. så det er lidt forskeligt.
Kig eventuelt lidt her om planter Eksternt link http://www.tropica.com/default.asp

Mvh.
kac

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger ekaxe (Inaktiv) - 09/09-2007 09:18 09/09-2007 09:18
Hej velkommen til siden,
nu er du startet helt forkert, normalt starter man med at indrette et akvarie med bundlag planter varme filter mm. efter ca, 14 dage sætter man enkelte fisk i, derefter venter man lidt med flere, forklaringen er at fiskene belaster akvariet med nitrat, som skal nedbrides i bundlag og filter, da der ikke er bakterier i et nyt akvarie, kan fiskene risikere at blive forgiftet. Nu er du så startet forkert, så ror at rette op på det, se at få planter i, de optager nogle af fiskenes afaldsstoffer, dernæst skift 20-25 % vand ud med nyt tempereret hver anden dag, efter et par uger bør der være bakterier nok i akvariet, så nu går du over til det normale skift 20-25 % i ugen. Foder ikke for meget, og ikke flere fisk endnu. Held og lykke.

Mvh.
Erik Kaxe

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Boeboe (Inaktiv) - 09/09-2007 09:26 09/09-2007 09:26
Ja, det er nok korrekt, at rådgivningen ikke har været på sit højeste, men alligevel..
Jeg har nu altid puttet nogle få fisk i med det samme, og aldrig haft problemer med det.
Nu kører jeg mest med 60 - 80 liters, og når der kommer en 4-5 fisk i, speedes filterfunktionen op til hurtigere at fungere, men man skal selvfølgelig holde øje med sine fisk, begynder de at søge mod overfladen, er det nødvendigt at skifte vand med det samme, ellers vil et par ekstra vandskift i starten være godt.

Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Jeannette (Inaktiv) - 09/09-2007 10:18 09/09-2007 10:18
#10 - godt sagt, det er meget lettere når man får startet rigtigt - men med god opmærksomhed rettet på fiskene og masser af planter og vandskift - så skulle det kunne lade sig gøre at rette op. Det er så forfærdelig fristense at komme flotte fisk i - men #1 gør dig selv og fiskene en tjeneste og vent i LANGGGGG tid inden du putter flere fisk i. Det er bare så demotiverende at fiskene dør en efter en - og inde i mit hoved er det også sådan, at det er liv og at vi har ansvaret for det.
Ellers bare velkommen her og glæd dig til mange gode stunder foran akvariet og mange gode stunder med armene i vandet.

Hilsen
Jeannette

Annoncører
Annoncører