Yngel fra corydoras aeneus

Postet under : Akvariesiden.dk - Maller
Visninger : 3583

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
bom-karl - 08/09-2007 22:26 08/09-2007 22:26
Jeg har for første gang fået æg fra mine C. aeneus.
De blev lagt onsdag formiddag - tidlig aften og burde altså være klækket igår.
De har ligget i en lille balje med en enkelt dråbe Euflavin og luftslange (senere opdateret til model luftsten).
Temperaturen heri er 20 - 21 grader C.

Jag kan stadig ikke se nogle små malleunger, men nogle af æggene er brudt op og flyder nu rundt som tomme skaller.
Ligeledes er der nogle af dem der har små sorte prikker - dette kunne ses lige fra æggene blev lagt.

Da jeg ikke kan se nogle unger er jeg en smule nervøs overfor at smide vandet og æggene ud, for de er jo sikkert ikke ret store når de klækker men bør man kunne se dem med det blotte øje?

Jeg kunne desuden godt tænke mig at vide om der er nogle der har erfaringer med om denne art kan finde på at afsætte sine æg selvom der ikke er en evt, han til at befrugte dem eller om det seimpelthen ikke forekommer hos netop denne art.

Hilsen
bom-karl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Boeboe (Inaktiv) - 09/09-2007 00:37 09/09-2007 00:37
Hvis der er tomme skaller, tyder det på at klækningen er gået igang.
Jeg kender ikke euflavin, men mener at kunne huske, at det var noget man købte på apoteket mod hvide pletter, og ikke et antiskimmelmiddel.
Men hvis det er det (antiskimmelmiddel), så skal du udskifte en stor del af vandet, når klækningen går igang, mange unger kan ikke tåle medicinen.
Med den lave temperatur du kører med, vil klækningen nok først begynde senere, men ellers tager det normalt 5 dage, før den går igang.
Så det vil sige, onsdag + 5 dage, altså mandag vil de klække. Jeg lader normalt klækkebakken flyde i akvariet, og har dermed 25 grader hos dem.
Det med at æggene ikke er befrugtet er ikke noget jeg kan sige at jeg har prøvet, men til gengæld ofte, at de er skimlet.
Hvis de tilbageværende æg ikke er skimlet, skal du absolut ikke smide dem ud, det ville jeg allertidligst gøre onsdag eller torsdag.

Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
bom-karl - 09/09-2007 00:46 09/09-2007 00:46
Hej Børge.

Euflavin er ganske rigtigt et middel der blev brugt for år tilbage.
MAn kan dog ikke få det i Danmark længere men jeg har en flaske til at stå og det er et fantastisk middel mod svampeinfektioner.
Jeg plejer at bruge 6ml pr. 100l.

Jeg treoede faktisk klælletiden hed 2 dage, men der er åbenbart noget jeg har misforstået.
Jeg har dog kigget lidt nærmere på baljen og kan se en lille tingest op 1-2mm der svømmer bevidst og jævnligt tager ture op til overfladen, så jeg satser på at det er en malle.
Jeg kan dog ikke se nogen blommesæk, så jeg kan ikke rigtig se om det er på tide at begynde at fodre eller ej.

Uanset hvad vil jeg være meget nervøs for at lave hævertvirkning med selv en luftslange for den her fyr er så lille at jeg knapt kan se den.

Jeg har skiftet vand i går og i dag.
Begge dage 50%.

Der er kommet nogle enkelte posthornssnegle - de forgriber sig vel på æggene hvis de får chancen.
Indtil nu har jeg fjernet de største af dem (ca. 2mm).

Næste gang vil jeg sætte 2 opdrætsakvarier op og nøjes med at flytte de voksne.
Det er første gang for mig og jeg tror jeg ødelagde omkring 15-20 æg ved flytningen med hhv. barbaerblad og fingrene.
I et alm. opdrætsakvarie vil de jo også altid kunne finde sig en lille snack.

Hilsen
bom-karl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Boeboe (Inaktiv) - 09/09-2007 01:06 09/09-2007 01:06
Jeg bruger nu altid nogle bakker til at klække i, det synes jeg er nemmest, men enhver sin smag, man skal gøre det man føler for.
Jeg mener også at det euflavin var noget man købte i fast form, og så opløste i vand, og vandet blev helt gult af det, men det kunne fjerne fiskedræber. Der døde altid nogle fisk af det, men de fisk der overlevede, kunne klare hvadsomhelst. Planterne kunne dog ikke lide det.
Når du har den lave temperatur ved æggene forlænger du tiden, og dermed også muligheden for svampeangreb.

Du kan jo, hvis du vil have dem til at klække i et yngleakvarie, putte en del javamos i, så er der altid en del der overlever, på den mængde infusorier som mossen er med til at skabe.
Ellers plejer jeg at starte dem op med microorm, indtil de er en uge gamle, så kan de godt begynde at tage noget andet, eks. artemia, og finmalet tørfoder.

Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
bom-karl - 09/09-2007 14:17 09/09-2007 14:17
Idag er der ingen tvivl.

Der er >10 unger der svømmer frit omkriing og stadig uklækkede æg, som stadig ikke er skimlede.

Det bliver spændende at se hvor længe de er om at komme op i en størrelse hvor man dels ordentligt kan holde øje med dem og dels kan flytte dem til større forhold.
Vil jeg kunne sætte dem sammen med voksne når de kommer op på en lille centimeter?

Hilsen
bom-karl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger martinbang (Inaktiv) - 09/09-2007 15:36 09/09-2007 15:36
# Stort tillykke.

Mvh.
martinBang

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Boeboe (Inaktiv) - 09/09-2007 16:22 09/09-2007 16:22
Ja, omkring 1 centimeters størrelse skulle ikke være noget problem, men prøv for en sikkerheds skyld med nogle få stykker først, og se hvordan det spænder af.
Så skal du bare ha' gang i de andre, du har, *gg

Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 09/09-2007 17:21 09/09-2007 17:21
Jeg har altid sat dem sammen når de var en centimeter store. Helt uden problemer.

Hilsen
Carsten From

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
bom-karl - 09/09-2007 19:32 09/09-2007 19:32
Hvad med at sætte yngel af forskellig størrelse sammen?

Nu har jeg jo fået blod på tanden og overvejer at sætte nogle flere igang men kan jeg smide evt. æg ned til de små unger?

Hilsen
bom-karl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Boeboe (Inaktiv) - 09/09-2007 19:46 09/09-2007 19:46
Nej, det vil ikke være særlig smart, da risikoen for at de skimler er meget større, der skal jo fodres oftere hos de små..
Men du kan jo klække æggene i en bakke, en stor madkasse eller noget i den stil, hvor du bare putter en luftsten ned i, + lidt antiskimmelmiddel, det er så let..

Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
bom-karl - 09/09-2007 21:50 09/09-2007 21:50
Jeg har lige opdaget at hunnen er død.

Dum så jeg var tog jeg luften fra 45l akvariet og smed over til æggene i onsdags.
De voksne burde kunne klare det nogle dage uden luft - det blev så lidt længere end planlagt og for nogle timer siden så jeg at hunnen sad fastklemt i stigrøret på elefantfoden og var død.
De andre havde det dog fint så jeg tror mest hun døde pga. hun svømmede ned i røret pga. den manglende cirkulation, sad fast og døde.

Dumme mig havde glemt at der var en ekstra luftpumpe i kassen 1 meter derfra :-(

Jeg har nu smidt de resterende maller retur til 128l og taget en ny trio og sat ned i det lille 45l akvarie - denne gang med luft!

Min forhåbning er at jeg kan sætte dem igang om en uges tid eller to, da jeg regner med at flytte ynglen fra baljen til et andet akvarie med ca. 10cm dybere vand på det tidspunkt.

Hvis jeg kan få held med de her to kuld får kobbermallerne en pause mens jeg leger med sterbai og derpå habrosus.

Hilsen
bom-karl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Boeboe (Inaktiv) - 09/09-2007 22:42 09/09-2007 22:42
Bliver spændende at høre, om du får gang i dine Sterbai, de kan godt drille lidt, og er svære i opfodringen, betydeligt sværere end Aeneus. Habrosus har jeg ikke selv prøvet.

Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger brib - 10/09-2007 08:49 10/09-2007 08:49
Som det også nævnes er klæggetiden bla. afhængig af temperaturen .

Vores første klæggede i en lille plastskål, og alle unger var først ude på 8 dagen .

1 dråbe dessamor ( svampemedicin) var rigeligt til den sjat vand som var i klæggeskålen .

Foderet : afskallet artemia , som havde været en tur i en morte`r og demed pulveriseret helt til mel .

Da fodringen startede , brugte vi store eksemplarer af posthornssneglen som opryddere af uspist foder. Sneglene har den fordel frem ancistrus, at de ikke forurener , og samtidig virker sneglene som filter.

Resultat : ca 80 unger hvor hovedparten overlevede .

Billedet : Unge ca 1 md gammel

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Fam.Krebs (Inaktiv) - 10/09-2007 10:32 10/09-2007 10:32
Den med sneglen har jeg hermed taget til mig - har haft et stort problem med foderslam, på trods af flittig opsugning ..
Ungerne nærmest sad fast i slammet og døde :(

Mvh.
Mette & Peter Krebs

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger brib - 10/09-2007 11:04 10/09-2007 11:04
#14: Det var af samme årsag at jeg startede med sneglene som skraldemænd.

Tidligere brugte jeg mindre ancistrus unger - ungfisk til samme opgave, problemet var bare at afføring fra mallerne var næsten lige så dårligt for vandkvaliteten , som foder resterne i sig selv.

Med sneglene slipper man for den daglige bundsugning, men kan så få problemer med masser af snegleæg hvis man har bundlag - planter i opdrædtsakvariet ( hvilket jeg ikke har)

Når jeg skifter lidt vand, kører jeg først i hjørnerne på akvariet med en nylonsvamp, og på denne måde løsnes snegleæggene og suges med op , sammen med affaldsvandet.

Snegle skider også, men koncistensen af deres afførring er nærmet træagtig og forurener ikke .

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Fam.Krebs (Inaktiv) - 10/09-2007 11:38 10/09-2007 11:38
#15 Jeg har intet bundlag i - tænkte det ville bliver FOR svært at holde - og lad dog sneglene ;)
Vil sige, at det er en mindre bagatel i forhold til at flere af mine baby'er ville overleve :D

Mvh.
Mette & Peter Krebs

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Boeboe (Inaktiv) - 10/09-2007 17:12 10/09-2007 17:12
Det er jo netop derfor at jeg bruger klækkebakker, for det er sgu så nemt at suge ungerne over i en ny bakke, og væk er alt slimet...
Vandet tages bare fra det akvarie, som bakken flyder i, så er man sikker på, det er ens hver gang, hvor svært skal det være..

Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Fam.Krebs (Inaktiv) - 10/09-2007 17:27 10/09-2007 17:27
Jeg bruger også 2 af mine "miniakvarier" - men er bange for at beskadige ungerne når de skal suges op og får alt for meget snask med hvis jeg bruger slange :(

Mvh.
Mette & Peter Krebs

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Boeboe (Inaktiv) - 10/09-2007 17:36 10/09-2007 17:36
Jeg tror ikke jeg har mistet en eneste unge ved at suge dem op med en luftslange, bruger bare et stykke på en halv meter, og suger op med munden, og så over i det nye..
Tager få minutter at skifte dem over, og det er ikke nogen hård tur, de får.

Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Fam.Krebs (Inaktiv) - 10/09-2007 17:38 10/09-2007 17:38
#19 men får du ikke for meget snask med??

Mvh.
Mette & Peter Krebs

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger brib - 10/09-2007 18:08 10/09-2007 18:08
Jeg tror altså jeg er lidt for doven til klæggebakker .

Men ideen lyder fin :-)

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
bom-karl - 10/09-2007 19:47 10/09-2007 19:47
Jeg er lige med på en lytter her for bunden i min balje er ved at være godt snasket.

Hilsen
bom-karl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Fam.Krebs (Inaktiv) - 10/09-2007 19:49 10/09-2007 19:49
#22 Jeg plumpede et par håndplukkede snegle ned i min tank for et par timer siden - nu er der ikke mere snask :D

Mvh.
Mette & Peter Krebs

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Boeboe (Inaktiv) - 10/09-2007 21:44 10/09-2007 21:44
Jeg har også kørt med snegle, men det kunne ikke gøre det alene, er blev alligevel snask i bunden.
# 20 - Nej, der kommer ikke ret meget med, og skulle der komme lidt med, som er synligt, bliver det suget op, og leveret tilbage til den beskidte.
Har snakket en del med Kim om det, og han bruger et tyndt lag sand, så sætter snasken sig ikke på fiskene, og får de noget på, kan de komme af med det, det kan de ikke på bar bund, og kvæles i det.
Man kan selvfølgelig også gøre som nogle, bare komme dem i et lille akvarie med fint sandbund, og så javamos, så vil der sikkert overleve en del, da javamossen i sig selv laver infusorier til de kan komme igang på. Men vil man have den store overlevelsesprocent, skal man selv yde en indsats, på enten den ene eller den anden måde.
Jeg mener også her, at man skal vælge den metode, som man selv synes er bedst og nemmest, for der er mange måder at gøre det på.
Jeg har også haft uheld med klækkebakker, for her skal man være meget omhyggelig, ikke springe bare en dag over med skift. Når først den første er indfanget i snask og død, varer det sikkert kun timer, før der er massedød.
Har prøvet at miste et helt kuld, bare fordi der lige kom gæster, da jeg skulle igang med at skifte, og måtte vente en 4-5 timer... Det gør jeg ikke mere, :-(
Klækkebakker synes jeg er godt, men jeg har så problemer med overgangen til noget mere fast, bakkerne er kun til den første uges tid, ikke mere, for da bliver det for svært at styre.
Første gang jeg havde æg fra Sterbai havde jeg en klækkeprocent over 90, og fik opfostret omkring 175 unger, men det tager bare så uhyggelig lang tid med Sterbai, de vokser meget langsomt.
Aeneus er noget nemmere, de er nærmest ikke til at slå ihjel, (Passer ikke helt, men de er meget bedre til at overleve).
Ved at Kim også bruger et net til at klække nogle arter i, men jeg har ikke helt afluret ham endnu, tager sgu op til ham en dag, og laver lidt spionage, *gg (Censureret for Kim)

Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger Fam.Krebs (Inaktiv) - 10/09-2007 21:47 10/09-2007 21:47
Overvejer næste gang, at smide dem i en 20L balje med et luftfilter - lidt sand og "mosbolde" så må de der kan overleve og resten - ja, solly ..

Mvh.
Mette & Peter Krebs

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger Boeboe (Inaktiv) - 10/09-2007 21:47 10/09-2007 21:47
#23 - Hvor er det lige du plukker de der snegle, der er så hurtige *gg

Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger Fam.Krebs (Inaktiv) - 10/09-2007 21:49 10/09-2007 21:49
#26 *host host* og mumler noget om pisse snegle i selskabsakvariet .. Ggg

Mvh.
Mette & Peter Krebs

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger brib - 10/09-2007 21:58 10/09-2007 21:58
Et par hurtige aftenbilleder af hvad jeg mener med snegle som skraldemænd.

Billederne er fra to identiske akvarier .

Det ene med et par små maller og en enkelt lille snegl

Bemærk slim laget på bunden , nå ja og mængden af lort . :-)

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger brib - 10/09-2007 22:02 10/09-2007 22:02
Her har sneglene været i arbejde og fjernet slimlag, og foderrester .

Sneglenes lort har den træagtige konsistens jeg beskrev i et tidligere indlæg .

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger Boeboe (Inaktiv) - 10/09-2007 22:56 10/09-2007 22:56
Ja, dem har jeg også, ved siden af alle de andre arter, *gg
Tror nok, jeg har 6-7 forskellige arter, og nogle af dem ville jeg meget gerne af med, men det er ikke så ligetil
Andre er ganske gode, bare de ikke tager overhånd, posthornsneglene og tårnsneglene.
Har også de der meget små irriterende snegle, og man kan bare ikke komme af med dem, hvis ikke man da sætter nogle smerlinger i akvariet, så skal de nok forsvinde.

Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
bom-karl - 11/09-2007 00:20 11/09-2007 00:20
Nu har jeg flyttet ungerne over i en lille faunaboks med et tyndt lag sand på bunden, hvilket kun gør dem endnu mere usynlige.

Model luftsten er desuden blevet udbygget med et stykke filtermåtte krænget rundt om luftstenen med kabelstrips.
Fungerer ganske glimrende,

Da jeg sugede ungerne over i faunaboksen talte jeg til 26 inden jeg opgav pga. faretruende oversvømmelse i badeværelset.
Umiddelbart ser de mindre aktive ud i denne boks end i det velkendte fad - håber ikke de stiller svømmefødderne,
Hilsen
bom-karl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
bom-karl - 11/09-2007 08:22 11/09-2007 08:22
Her til morgen ser det ud til der har været 100% dødelighed.

Kan det mon være pga. jeg ikke brugte akvariesand men derimod kvarts sand?
Vandet havde stuetemperatur, så det var nøjagtigt det samme som i fadet og vandstanden blev ikke hævet med mere end 3-4cm.

Næste gang vil jeg nøjes med at lade æggene blive i opdrætsakvariet og nøjes med at fjerne de voksne.
Jeg er blot en smule nervøs overfor om de sppppiser for stor en del af de lagte æg inden de lægger de sidste.

Hilsen
bom-karl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger brib - 11/09-2007 08:27 11/09-2007 08:27
#32: De første par dage er ungerne meget følsomme overfor pille- rode - ragen for meget . ( min erfaring )

Men trøst dig med at de er yderst produktive :-)

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger brib - 11/09-2007 08:29 11/09-2007 08:29
Kobberunger 5 dage gamle .

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger Fam.Krebs (Inaktiv) - 11/09-2007 08:30 11/09-2007 08:30
Æv - jeg var lige ved at gøre dig nummeret efter - men bestemte mig for at vente til dit resultat forekom - det gør jeg så absolut IKKE .. ..
Jeg er ikke så bekymret for om mallerne spiser æggene - har har de ladet dem være samtlige gange jeg har haft æg = hver eneste vandskifte for C. Aeneus' vedkommende, dér har de været alle de andre fisk, der har guffet løs - og æggene har været der ca 12 timer minimum .. ..

Mvh.
Mette & Peter Krebs

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
bom-karl - 11/09-2007 08:47 11/09-2007 08:47

Okay.

Det her var jo første gang mine lagde æg og jeg var så heldig at se dem gøre det.
De guffede ca. 20-30 æg for 3 minutter efter at lægge endnu en klynge et andet sted i akvariet.

---

Jeg har lige sænket vandstanden hos næste hold og stop-fodret dem med afskallet artemia.
De har ikke haft tid til at blive opfodret med artemia men nu får vi at se om de har lyst til noget når jeg giver dem ekstra vand i aften.

Hilsen
bom-karl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger Boeboe (Inaktiv) - 11/09-2007 17:48 11/09-2007 17:48
#32 - Meget trist at høre, jeg flytter godt nok heller ikke mine de første 8 - 10 dage, men skifter da boks, med vandet fra det akvarie de flyder i, så der er ikke nogen forskel overhovedet. Det er jo også de dage, hvor de kan have lidt besvær med at finde føde, så det skal ikke være for stort..
Tror godt nok, jeg snart skal have mine sat igang, det er længe siden, jeg har haft cory-yngel..

Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
bom-karl - 11/09-2007 20:04 11/09-2007 20:04
Er her lige en der kan sige god for om det kan lade sig gøre at fodre dem med afskallet artemia fra starten af?

Hilsen
bom-karl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #39
Bruger bryggeren (Inaktiv) - 11/09-2007 22:52 11/09-2007 22:52
Mine nye unger kom til verden tirsdag i et 30 liters akvarie, hvor efter jeg tilsatte noget svampedræbende medicin jeg købte i en akvarie bix. æggene klækkede ud i søndags hvorefter jeg sænkede vandstanden til ca. 12 cm altimens der var tilsat kraftig iltning med en luft sten. jeg har foderet dem med knust fiskefoder flager og mikro dafnier og cyclops fra min regntønde. faktisk har de lige fået farve, og er ikke længere glasklare. ungerne går i 2/3 regnvand og resten vandværksvand ved 26 grader, og en helt alm. grov granit bund, med en lille træ rod i midten.

Jens

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #40
bom-karl - 13/09-2007 22:16 13/09-2007 22:16
Så har næste hold lagt æg.

Jeg tror de har været der et stykke tid for æggene er meget mere faste i det end de var sidste gang.

De er nu placeret i en lilla faunaboks med luftsten (rolig gennemstrømning) og en enkelt dråbe Euflavin.

Hilsen
bom-karl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #41
Bruger Boeboe (Inaktiv) - 13/09-2007 23:12 13/09-2007 23:12
Så bliver det sgu spændende, *gg

Ja, når de lægger æg, skal man helst lige lade dem sidde et kvarters tid, så hærder overfladen op på dem, og de er meget nemmere at pille af, eller skrabe af, uden de sprænges.
Jeg bruger et JBL produkt, kan ikke lige huske hvad det hedder, men det er til desinfektion, og skimmel, og bruger omkring 5-6 dråber pr. liter vand
Fortæl endelig, når der sker noget, altid spændende at følge med i.

#39 - Den grove bund er ok, men det koster også lidt yngel ind imellem, da de kan sidde fast nede i gruset, nu har jeg dog ikke set dit grus, men har prøvet det selv.

Bom-karl, som stig/Lolland har skrevet, kan ikke lige se, om det var i denne tråd, eller en anden, så er afskallede artemia ganske udemærket, han makulerer det i en morter, sålænge de er helt små.
Har du fået microorm?
Min kultur overlevede, og der er startet en ny en op, så du kan bare sige til, hvis ikke du finder det andre steder, så finder vi ud af at sende med posten..

Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #42
bom-karl - 13/09-2007 23:19 13/09-2007 23:19

Jeg har masser af afskallet artemia men umiddelbart ser det ikke ud til at det falder i god jord hos de voksne.
Der ligger i hvert fald en den rester og det er ikke pga. overfodring.

Jeg har endnu ikke fået fat i nogle orme så jeg ville være meget taknemmelig for en lille kultur.

Sandet er Kvarts sand fra bbyggemarkedet og det dækker knapt bunden.

Hilsen
bom-karl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #43
Bruger Boeboe (Inaktiv) - 13/09-2007 23:49 13/09-2007 23:49
Så må du lige sende mig en pb, med navn og adresse.
Min kultur skal lige stå et par dage, før den er moden nok, men den er ved at komme igang.

Det som jeg synes er bedst, er de dåser, du køber sommersalt etc.. i, laver lige nogle små huller i låget, putte ca. 1 cm havregryn i og bløder dem op, men der må ikke stå direkte vand over dem, og drysser tørgær over, og så ormene oveni, så vil der i løbet af nogle dage kan høstes orm på siderne af bægeret, bedst forøvrigt, hvis du køber de høje bægre. Når jeg har høstet orm, bruger jeg en sprayflaske med vand, og sprøjter lige siderne, så kommer der hurtigt flere orm op igen. Der kan høstes en til to gange i døgnet, har du brug for mere, må du starte yderligere en kultur op.
Og skal du ikke bruge den, lader du den bare stå, den kan leve i op til ihvertfald et halvt år, uden at dø, så skal den bare genstartes. Man kan også tilsætte yderligere lidt tørgær, hvis man synes, den giver for lidt, men det kan man ikke blive ved med at gøre, så må man lave en ny.

Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen

Annoncører
Annoncører