Hurtige gælle bevægelser

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 2431

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Ahrendt - 05/09-2007 06:47 05/09-2007 06:47
Er der nogen der har nogle kommentarer eller idéer til hvad der sker, og hvad der kan gøres når de læser nedenstående?

Jeg har haft akvarie i mange år uden nævneværdige problemer, men er lige flyttet og har derfor måtte flytte akvariet også. Nu er det som om alle de problemer jeg har undgået i de mange år rammer mig samtidigt.
Jeg har inden for de sidste 2 uger købt nye/flere fisk til akvariet herunder 20 neon fisk. I dag er der kun 7 tilbage, de andre har jeg fundet døde i overfladen. Jeg kan ikke se nogen synlig forklaring på deres død.
I går opdagede jeg de resterne fisk (bali hajer, scalaer, pragt smerlinger og neon fisk) have utroligt hurtige gælle bevægelser (i hvert fald bevæger deres undermund meget hurtigt).

Det skal nævnes at alt i akvariet er nyt, planter, sten, trærødder, pumpe, lys, akvariet, alt!

jeg har indenfor de sidste 2 måneder skiftet vand (ca. 1/4 del) 2 gange.

Så hvis I har forslag til hvad der kan være galt vil jeg meget gerne hører dem.
Hvis I har uddybdende spørgsmål svarer jeg selvfølgelig meget gerne.

På forhånd tak.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Lars_Lautrup (Inaktiv) - 05/09-2007 07:09 05/09-2007 07:09
2 vandskift på 2 måneder er alt ALT for lidt!
Umiddelbart lyder det lidt som iltmangel. Det er vigtigt at du får skabt en masse bevægelse i overfladen, så vandet iltes ordentligt.

Mvh.
Lars

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger jery (Inaktiv) - 05/09-2007 07:36 05/09-2007 07:36
Supplerende til #2: at Neon står af først, er en tydelig advarsel om, at der er alt for belastede vandværdier.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Line (Slettet) - 05/09-2007 11:45 05/09-2007 11:45
#3 Muligvis - men ikke nödvendigvis. Neonfiskene var nye, og i den senere tid oplever flere og flere problemer med neonfisk.

Hvis ALT er nyt - spörger jeg: hvad med filteret så?

Mit tip - en alvorlig nitritforgiftning.

Med venlig hilsen
Line Sörensen / welse.ch

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Ahrendt - 05/09-2007 12:27 05/09-2007 12:27
Tak for jeres svar indtil videre...

ET par ekstra oplysninger der måske kan hjælpe,

Jeg har lavet et par måling på nitratniveau som viser helt som de skal være.

Filteret er også nyt. Jeg har udvendig pumpe.
Jeg synes godt nok der har været god bevægelse i vandet. men jeg skal prøve om der kan komme mere.

Akvariet er 350 liter hjørneakvarie

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Line (Slettet) - 05/09-2007 12:44 05/09-2007 12:44
Nitrat er ikke giftigt. ER det det du har målt?

Men du har egentlig selv leveret svaret - når filteret er nyt og filtermaterialerne også - så har du lige nu en alvorlig - meget alvorlig - nitritforgiftning.

Skift vand og mere vand og endnu mere vand. Og meget vand. Lige indtil symptomerne er væk. Undlad fodring. Totalt. Indtil problemet er væk. Herefter langsomt.

Med venlig hilsen
Line Sörensen / welse.ch

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Ahrendt - 05/09-2007 12:54 05/09-2007 12:54
TAk... Det lyder dog forfærdeligt skidt....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Line (Slettet) - 05/09-2007 13:07 05/09-2007 13:07
Forstår du, hvorfor du har en nitritforgiftning?

Og hvordan et filter fungeret bakteriologisk? Og hvorfor det skete?

Det er en ærlig sag - det sker desværre for mange. Derfor er det så vigtigt at forstår 'hvorfor', så det ikke gentager sig.

Filteret danner grobund for bakterier. De bor i materialet og gennem filterets gennemlöb forsynes de hele tiden med både ilt og næringsstoffer. Bakterierne omdanner alle fiskenes udskillelser. Et par af processerne er meget giftige, nemlig ammoniak og herefter nitrit. Når der er bakterier nok, mærker akvariet intet til det.

Filteret er akvariets hjerte.

Dit nye filter var helt sterilt og uden bakterier. Dannelsen af bakterier har ikke kunnet fölge med til de udskillelser fra fisk og foder, som der har været.
De danner sig selv, men det tager tid.

Normalt når man skifter filter, sörger man for at pode det nye filter ved at trykke noget filtersnadsk ud i vandet, som det nye filter kan optage. Eller man giver det flere ugers indköringstid UDEN fisk.

Man skifter ikke et filter komplet. Hvis, kan akvariet dog ofte halte sig igennem, fordi der også er bakterier i bundlag og på alle overflader. Men dette var jo også nyt.

Altså svarede det til, at du havde splinternyt akvarie.

Med venlig hilsen
Line Sörensen / welse.ch

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger benj1685 (Inaktiv) - 05/09-2007 13:36 05/09-2007 13:36
Undskyld jeg lige låner tråden, men #8 siger du så at hvis jeg køber et filter til mit allerede indkørt akvarie, vil det så være skidt?

Mvh.
Benjamin

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Line (Slettet) - 05/09-2007 14:00 05/09-2007 14:00
Ikke, hvis du gör det rigtigt ;)

1) Lader filtrene köre parallelt. Altså gamle og nye filter får lov at köre sammen i akvariet i 4 uger.
2) Trykker noget snadsk ud i vandet, som det nye filter kan optage. Dette er dog en cocktail, som ikke alle fisk er dödbegejstrede for. Foregår bedst uden fisk.
3) Brug en egnet beholder med vand i til at trykke snadsk ud i. Lad det nye filter köre over/i denne beholder til snadsk er optaget. Flyt til akvariet.
4) brug gammelt filtermateriale i det nye filter - eller brug noget af det gamle filtermateriale.
.
.
.
5) til de modige: der knaldes nyt filter i, bundlaget som er grus (ikke sand) indeholder også bakterier. Der skiftes en masse vand - og der fodres overhovedet ikke i en tid lang. Herefter fodres som man mener filteret kan klare - ikke for at fiskene bliver mætte. Der holdes vågent öje med det hele. Og nerverne hænger udenpå - men hvorfor - når man har punkterne 1-4) *S*

Med venlig hilsen
Line Sörensen / welse.ch

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Line (Slettet) - 05/09-2007 14:02 05/09-2007 14:02
Iövrigt ad punkt 3): Man bruger akvarievand hertil - ikke hanevand.

Med venlig hilsen
Line Sörensen / welse.ch

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Ahrendt - 05/09-2007 14:20 05/09-2007 14:20
Mange tak for det meget udførlige svar. jeg har fuld forståelse for hvad problemet er og hvorfor det er opstået.
Jeg må bare kæmpe med at får det genoprettet. er dit svar stadigt at skifte vand igen og igen og igen og undgå at fordre i en periode eller er der andre måde jeg kan klare problemet på?

Hvad så når man renser filtervattet? vi man så ikke have risiko for at balancen ændre sig igen?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger ekaxe - 05/09-2007 14:52 05/09-2007 14:52
#12 har du kun filtervat i dit filter ? så skal du nok ikke skifte det hele, måske kun det øverste. Venligst skriv i din profil akv. størrelse pumpe/filtre fisk mm. så er det nemmere for os at rådgive.

Mvh.
Erik Kaxe

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger jery (Inaktiv) - 05/09-2007 17:08 05/09-2007 17:08
Når jeg sætter nye filtre i (har bl.a. skiftet et indvendigt Fluval 4+ ud med et udvendigt Eheim 2026 i foråret), eller flytter fisk + vand i nyt akvarium incl. nyt filter og nyt bundlag, så skifter jeg vand efter et helt fast mønster: i 2 uger før laver jeg 4 sædvanlige vandskift i stedet for kun 2. I 2 uger efter skifter jeg konsekvent 10% vand hver anden dag, hvorefter jeg går tilbage til det sædvanlige vandskiftesystem - meeen jeg er selvfølgelig også fra tiden før filtre.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Mr.Frog - 05/09-2007 20:21 05/09-2007 20:21
Der er altid chance for at balancen svinger lidt når man renser sit filter. Netop derfor er det vigtigt at man ikke er får voldsom ved filtermatrialet ved rensning. Filteret skal kun renses ved tilstopning og ikke regelmæssigt sammen med vandskiftet.
Hvis dine Neonfisk ikke har kunnet tåle at blive flyttet til dit vand af en eller anden grund og er døde i den forbindelse. Så vil NITRITTEN i dit vand stige lidt pga de døde fisk og det kan være med til at de andre fisk kører med gællerne.
Men det burde ikke være noget problem at der ligger nogle døde Neonfisk i et 350L akvarie. Kun hvis dit vand har været lidt ude af trit til at begynde med.

Venligst
Mr.Frog

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Mr.Frog - 05/09-2007 20:22 05/09-2007 20:22
Jeg er helt enig med #6.

Venligst
Mr.Frog

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Ahrendt - 07/09-2007 13:03 07/09-2007 13:03
Nu har jeg lavet alle tænkelige målinger på vandet. Der er ingenting at se på målingen. vandet er måske en lille smule tungere end ønsket men det er alt. ingen nitrit ikke for surt eller base. Fiskene ser ud til at være hold op.

Kan det være rigtigt de gør det fra ene dag til den anden??? jeg er i hvert fald overrasket...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Mr.Frog - 07/09-2007 18:40 07/09-2007 18:40
Ja, nitritten kan sagtens pludselig stige, hvis der slipper noget møg ud i vandet. Feks gaslommer fra bundlaget.
Fiskene kan netop ikke tåle en pludselig stigning af nitrittallet eller en pludselig PH ændring.

Venligst
Mr.Frog

Annoncører
Annoncører