2 af mine discus har gælle orm:(

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 3508

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Brocelius (Inaktiv) - 27/08-2007 21:34 27/08-2007 21:34
2 af mine 4 discus har gælle orm, hvad skal jeg lige gøre og kan de dø af det osv.?? de går i et 250 L med 3 plecotomus og 20 sorte neon.. den ene har haft det i 3-4 måneder mens den anden har haft det i 2-3 uger... jeg skifter vand hver 10-14 dag.. jeg ved godt at jeg skal gøre det oftere men det er svært at nå når jeg skal i skole..

De bedste hilsner
Jannik Brocelius Kristensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Morten Lyngsaa - 27/08-2007 21:39 27/08-2007 21:39

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger kenneth145 (Inaktiv) - 27/08-2007 23:27 27/08-2007 23:27
Eksternt link http://www.cichlidecentret.biz/product.asp?product=12594&sub=25&p...
Lidt af et vidunder middel. det klarer de fleste gængse sygdomme hos discus fisk. hulsyge,gælleorm osv.

Mvh.
Kenneth

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger lab (Inaktiv) - 28/08-2007 08:28 28/08-2007 08:28
#3: Hexamita er mod hulsyge, ikke mod gælleorm!

Mvh.
Lars Brøndum

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger kenneth145 (Inaktiv) - 28/08-2007 12:02 28/08-2007 12:02
#4 sjovt nok står der noget andet i anvisningen og skægt nok forsvinder gælle orm også af hexamita.
Som jeg skriver er hexamita lidt af et multi middel til discus og scalarer. så det er ikke KUN til hulsyge.

Mvh.
Kenneth

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger martinbang (Inaktiv) - 28/08-2007 16:17 28/08-2007 16:17
Kan blive helt forvirret af alle de sygdomme, parasitter, indvendige og udvendige orme, har selv problemer i mit 960L,
har prøvet stort set alt, men intet har rigtigt hjulpet, er ret frustreret.

Mvh.
martinBang

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger lab (Inaktiv) - 28/08-2007 18:47 28/08-2007 18:47
#5: Jeg citerer fra dit link: eSHa Hexamita behandler diskus og andre cichlider for "hul i hovedet sygdom" effektivt. Det er et meget kendt medicin, der især også bruges af diskus opdrættere. Sygdommen viser sig ofte ved manglende appetit, sorte eller mørke fisk, og langsom i optrækket.

Produktets egen hjemmeside nævner heller intet om gælleorm: Eksternt link http://www.eshalabs.com/hexamita.htm

Jeg har svært ved at læse det anderledes end at det er rettet specifikt mod hulsyge. Det forekommer heller ikke logisk at et enkelt middel virker mod 2 så vidt forskellige sygdomme som gælleorm og hulsyge, der forårsages af en mikroorganisme.

Jeg synes det er vigtigt ikke at anvise forkert medicin til en sygdom og er bestemt åben over for forslag, men det bliver jo i hvertfald ikke solgt som værende et middel mod gælleorm. Hvilken anvisning tænker du på?

Mvh.
Lars Brøndum

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger kenneth145 (Inaktiv) - 28/08-2007 21:00 28/08-2007 21:00
#7 Halløj klogeåge. smiler....;o) .... Sig mig går du ind i en tråd og rådgiver ud fra hvad du lige kan læse dig til i et link ??? ...Jeg ville aldrig anbefale et produkt som jeg iøvrigt intet har ud af bliver solgt, hvis ikke det var fordi jeg selv har erfaringer med det....har DU prøvet hexamita mod gælleorm uden effekt ???? Jeg har kureret mange discus med dette produkt. Iøvrigt har jeg dene medicin stående til nødstilfælde.
Nu citerer jeg fra brugsanvisningen på eSHa hexamita..
BLA BLA....Midlet er samtidigt effektivt til behandling af mange forskellige parasitter der fører til bestemte sygdomme og tilstande. Som eksempler: GÆLLEORM ,svamp (hvid eller elfenbenshvid hinde eller fnugagtige udvækster på fiskens mund finner eller krop),finneråd,vattersot(dropsy) HEXAMITA ER ET KOMPLET MIDDEL MOD DE FLEste sygdomme der rammer discus og andre cichlider.....OSV OSV..
Hvis jeg ike viste det duede ville jeg ALDRIG anbefale det.
Mvh.
Kenneth

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Brocelius (Inaktiv) - 28/08-2007 22:29 28/08-2007 22:29
Skal jeg slukke for filteret mens jeg medicenere? dør planter og andre fisk i akvariet? jeg skal skifte 1/2 af vandet og medicenere med eSHa hexamita og resten står på brugsanvisningen... jeg har et UV-filter på 25 watt og det skulle vist nok være mere end nok til et 250 L.. da jeg købe uv filteret stod der at alt sygdom og parasitter ikke kom ud i akvariet, men alligevel kom der sydom i mit akv. ???? forvirret!!

De bedste hilsner

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger kenneth145 (Inaktiv) - 28/08-2007 23:24 28/08-2007 23:24
Uv filtre dræber/inaktiverer kun det lyset kommer i kontakt med. hvis gælleormen sidder i gællen så bliver den ikke ramt af uv lyset. og forskellige parasitter.bakterier osv skal ha forskellig belysnings tid for at blive svækket jo større jo mere lys kræves der. hvis du ikke har aktivt kul, spaghnum eller tørv i dit filter så lader du det bare køre i akvariet.
hvis du har nogle af disse matrialer så tag dem ud af filtret imens du behandler ( tager 3 dage) andre fisk og planter tager ikke skade og du behøver ikke skifte mere vand end du plejer. men sørg for god gennemluftning i akvariet.
men alt sammen står i brugsanvisningen.
dit uv filter bør du heller ikke køre med i perioden, da det har en uheldig virkning på mange medicin produkter.

Mvh.
Kenneth

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger lab (Inaktiv) - 29/08-2007 10:07 29/08-2007 10:07
#8: "#7 Halløj klogeåge. smiler....;o) .... Sig mig går du ind i en tråd og rådgiver ud fra hvad du lige kan læse dig til i et link ???"

Nej, jeg gør bare opmærksom på at i reklamen for produktet står der intet om dets virkning på gælleorm. Et firma plejer ikke at glemme at gøre opmærksom på en del af produktets virkning. Hvis du har fundet ud af at det virker godt mod gælleorm, er det jo fint og en god opdagelse. Jeg har intet imod at blive bibragt ny viden, hvilket jo var grunden til at jeg spurgte efter anvisningen.
Jeg må i øvrigt indrømme at jeg i mit første svar i #4 tænkte på produktet Hexaex fra Tetra, eftersom du kom til at kalde produktet for Hexamita og ikke ESHAhexamita. Som du jo sikkert ved er hexamita navnet på en mikroorganisme der kan fremkalde hulsyge. Derfor er det vel heller ikke mærkeligt at tænke at produktet er specifikt rettet mod bekæmpelse af denne mikroorganisme. Dette var nogle af de overvejelser der lå til grund for mine kommentarer.

Hvis man er sikker på at man har ret i noget, er der faktisk ikke behov for hverken at råbe det til folk eller at håne dem for at tage fejl, og du kan stole på at det ikke vil blive godt modtaget. Faktisk kræver et netforum væsentligt mere pli end hvis man stod over for hinanden og snakkede. Skæbnens ironi består i, at når man sidder foran tastaturet er det langt lettere at give tankerne frit løb. Ja faktisk er man på ingen måde plaget af de sociale hæmninger man ville være underlagt i en "almindelig" samtale. Tilmed er mulighederne for at misforstå hinanden langt større, når man ikke kan se hinandens ansigtsudtryk. Selv en smiley er en temmelig klodset efterligning. Derfor vil jeg stærkt anbefale dig at lade være med at kalde andre for øgenavne. Det vil sjældent blive taget godt imod. Ja faktisk tror jeg sjældent at det vil blive taget så behersket imod som her. Jeg har selv af og til fundet ud af at jeg har kørt for hårdt på i en debat med argumenter og det der var lidt værre, men jeg har gudhjælpemig aldrig lagt ud med noget der bare ligner din indledning i #8. Det er den slags bemærkninger der på primitiv vis drejer debatten i retning af personerne i stedet for emnet, og det har jeg besluttet at jeg ikke gider at involvere mig i. Jeg har ingen mening om din person i bred forstand, for jeg kender dig ikke. Jeg har derimod en mening om din opførsel i denne debat.

Mvh.
Lars Brøndum

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger kenneth145 (Inaktiv) - 29/08-2007 20:22 29/08-2007 20:22
#11 ...er ked af at du tager sådan på vej, Det er på ingen måde for at håne dig eller i ond mening. men jeg sender lige en pb. til dig. Og undskylder naturligvis hvis du på nogen måde har følt dig fornærmet da dette ikke på nogen måde var hensigten. men efterfølgene kan jeg godt se set er skrevet lidt dumt.

Mvh.
Kenneth

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger kenneth145 (Inaktiv) - 29/08-2007 21:19 29/08-2007 21:19
11# men jeg kan altså ikke forstå hvordan du har kunnet tage fejl af produkterne. da jeg har linket til det og ikke kaldt det noget som helst I #3.( hexamita er navnet på medicinen, eSHa er navnet på producenten) så lige der er jeg forvirret men lad det nu ligge...

Mvh.
Kenneth

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger lab (Inaktiv) - 30/08-2007 14:57 30/08-2007 14:57
Bare rolig, det er ingen problem. Har modtaget din pb.
Det kan godt være du finder mig irriterende, men jeg bliver altså nødt til at forstå det her til bunds. Nu så jeg tilfædigvis at ESHA har et andet produkt der hedder ESHA 2000, der bl.a. skulle virke mod gælleorm og i øvrigt være noget nær et universalmiddel. Er det i virkeligheden det produkt vi snakker om? Det står nemlig umiddelbart under ESHA Hexamita i dit oprindelige link.
Ellers har samtlige forhandlere der forklarer om disse produkter da et problem (og det er mange), da ingen af dem anbefaler produktet Hexamita mod gælleorm. Derimod nævnes ESHA 2000 som et sådant produkt.
Hvis der i øvrigt skulle nævnes andre fabrikater medicin mod gælleorm, er Gyrotox fra Tetra jo et sådant. Jeg har ingen personlig erfaringer med det, men det sælges som et sådant.

Mvh.
Lars Brøndum

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger kenneth145 (Inaktiv) - 30/08-2007 15:19 30/08-2007 15:19
#14.Over hovedet ikke. jeg ved godt at Hexamita ikke sælges direkte imod gælleorm. men som sagt/citeret i #8 direkte fra brugsanvisningen. så er det effektivt imod gælleorm osv også. det er for mig vigtigt at en medicin virker i så bredt spekter så muligt således at man ikke skal fylde alt for meget i sit akv. eSHa2000 er virksomt imod gælleorm, nok med et andet virkestof som igen har nogle andre sygdomme som det også kan slå ned. Men har aldrig haft denne selv, derfor ved jeg ikke så meget om dens virkning. Hvorvidt forhandlere har et problem ved jeg ikke somregel får de et skema hvor de forskellige sygdomme er på og hvor der så er vinget af ud for medicinen hvilke der virker imod hvad. de fleste har flere vinger ud for forskellige sygdomme. og især eSHa`produkter er lidt af nogle universal midler.
Jeg har kureret gælleorm med Hexamita og senest hulsyge på nogle discus. og det er som sagt brugsanvisningen fra hexamita jeg har citeret. og det er jeg helt sikker på da jeg ikke har andet medicin udover metylenblåt da de 2 præparater altid har været nok for mig. så der er ikke byttet rundt på nogle anvisninger.

Mvh.
Kenneth

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger lab (Inaktiv) - 30/08-2007 21:35 30/08-2007 21:35
OK :)

Mvh.
Lars Brøndum

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Brocelius (Inaktiv) - 30/08-2007 22:13 30/08-2007 22:13
kan man også bruge Fauna mor til gælleorm? det er vist nok det samme som eSHa 2000... det farve vandet helt blåt og det er meget lidt medicin man hælder i .. kun få dråber.

De bedste hilsner

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Brocelius (Inaktiv) - 30/09-2007 17:38 30/09-2007 17:38
nu har jeg mediceret i 5 dage med eSHa 2000 og det har ikke rigtig hjulpet! med er det så der er galt?
Jeg er næsten sikker på at det er gælleorm.. De klapper nogen gange den ene gælle i og så "pumper" den anden helt vildt! mén der er også sådan noget hvidt noget der er i kantet af gællen, nogle små strimler af et eller andet.. finnerne er ikke slået ud og den ene er MEGET tynd! den anden er helt mørke brun..

De bedste hilsner

Annoncører
Annoncører