Ynglende sprøjtekarpelaks

Postet under : Akvariesiden.dk - Karpelaks
Visninger : 2326

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Jacob - 19/08-2007 11:46 19/08-2007 11:46
For ca. en måned siden købte jeg 2 par Sprøjtekarpelaks (Copella arnoldi), de kom i et 250 l med sænket vandstand. Akvariet er indrettet med en stor trærod, hvor den ene ende rager op over vandoverfladen. På denne ende er der en lille urtepotte med en Efeu. I den anden ende af akvariet vokser nogle Hygrophilla corymbosa op over vandoverfladen. Der skulle således være gode muligheder for Sprøjtekarpelaksene at lægge æg.
Efter nogle få dage begyndte den ene han at springe op på glasset (han synes åbenbart ikke alle mine kvaler med at indrette med blade over vandoverfladen skulle belønnes...) Efter yderligere nogle dage fik han lokket den ene hun til at springe også, men desværre så lagde de ikke nogen æg. I går havde han så fundet et nyt sted på glasset, og lige nu er der kommet gang i æglægningen. De har vel lagt 20-30 æg nu. Det er altså ret spændende at sidde og følge med i. Jeg regner ikke med at gøre noget forsøg på fodre ynglen op, men glæder mig bare over den spændende adfærd.

Skulle nogen være intresserede så Sprøjtekarpelaks bestemt ikke vanskelige at holde, og man kan ret let opleve deres spændende yngleadfærd. Torben Lyng har skrevet en artikel med nogle fantastiske billeder : Eksternt link http://www.akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel_ny.php?id=324

mvh

Jacob

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger gibson - 19/08-2007 11:53 19/08-2007 11:53
Tillykke med dem! De skal vi have meget småt foder ik?

De bedste hilsner
Karl-Henrik Arendt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Jacob - 19/08-2007 11:56 19/08-2007 11:56

Jo opfodringen er dem kan være ret vanskelig. Problemet er at ungerne er meget stillestående og kun kan tage meget småt foder den første tid.

mvh

Jacob

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Løgstrup (Inaktiv) - 19/08-2007 12:01 19/08-2007 12:01
For et stykke tid siden fandt jeg dette klip:

http://www.youtube.com/watch?v=eu--ZWRYVgY&mode=related&search=

Mvh.
Lena

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Jacob - 19/08-2007 12:04 19/08-2007 12:04
Ja sådan går det til :) i øvrigt er det helt almindeligt at de foretrækker at lægge æg på glasset i akvarier.

mvh

Jacob

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Jacob - 27/08-2007 20:12 27/08-2007 20:12
De første æg forsvandt efter blot et døgn. I går lavedej eg et stort vandskifte, og var knap færdig før det blev sprøjtet med vand :) Da jeg kom hjem fra arbejde her til aften var igen æg.

mvh

Jacob

Annoncører
Annoncører