Nybegynder har brug for hjælp og gode råd

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 3235

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger christofferbh (Inaktiv) - 16/08-2007 21:33 16/08-2007 21:33
Hej alle!

Jeg er nybegynder. vil jeg gerne starte med at slå fast...
ja faktisk så ny at jeg endnu ikke har anskaffet mig et akvarie.
Har læst litteratur om emnet og har besluttet at anskaffe mig et ca. 80 l akvarie, som jeg gerne vil indrette med bl.a en lille \"rørskov\" af bambus i den ene ende af akvariet samt trærødder fra oven og ned i vandet til skjul. Bunden vil jeg lægge af forskellige typer grus samt sten af forskellig størrelse. Jeg vil gerne indrette akvariet således fiskene i akvariet for de mest naturtro omgivelser.
Jeg påtænker at holde det som et tropisk ferskvandsakvarium, hvor omgivelserne skal minde om en form for sø- eller flodbrink.

Jeg påtænker at placerer \"flydende planter\" i overfladen over rørskoven, hvilket betyder et begrænset lys i den del af akvariet.
Samtidig vil jeg gerne langs bagvæg og sider have forskellige planter, som kan skabe velvære for fiskene.

Mit spørgsmål er derfor om hvilke planter og fisk jeg som nybegynder skal vælge til de nævnte omgivelser?

Hvor mange fisk bør jeg have?

Og om mine ideer til akvarieindretning er hensigtsmæssige?

Jeg tager med kyshånd imod kritik og gode råd!
Således jeg kan skabe de mest optimale vilkår for mine kommende fisk.

På forhånd tak

Hilsen Christoffer

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger C-lotte (Inaktiv) - 16/08-2007 21:42 16/08-2007 21:42
Ikke så mange forslag herfra, vil bare sige at du er et sjældent syn. En nybegynder der har sat sig så godt ind i tingene inden han begynder at investere i akvarier og fisk. Du skal nok få stor glæde af denne hobby da tålmodighedog viden er det vigtigste.

Med venlig hilsen
Charlotte

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger joselimaianus (Inaktiv) - 16/08-2007 21:52 16/08-2007 21:52
Jeg synes det lyder perfekt til gurami eller kampfisk akvarie. Begge vil gerne have dunkle, tilplantede akvarier. De behøver ikke så meget gennemstrømningen af akvariet og det kommer flydeplanterne til gode.

Kan godt lide biotoper, så her kommer mit forslag

Fisk:
1 par Dværggurami
1 par Honninggurami
1 par Chokoladegurami
1 han Betta splendens - som er den mest almindelige kampfisk i handlen. Du skal kun holde den sammen med hunner, hvis du vil have yngel
(Du skal kun have et hold af ovenstående)
5-6 Kuliål - som gerne vil grave sig ned eller gemme sig. Derfor skal bundlaget være fint. De er nataktive
10-12 Rasbora eller barber

Af planter er der:
Javamos til bagvæggen
Cardamine lyrata
Cryptocoryne wendtii
Rotala rotundifolia
Lemna minor - Andemad
Microsorum pteropus - Javabregne

Det hele kan du finde her på siden, hvis du trykker på fisk og planter øverst oppe i menuen.
God fornøjelse

Mvh.
Joselimaianus

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger skjernfisk (Inaktiv) - 16/08-2007 21:56 16/08-2007 21:56
# 1
Hej
Velkommen til denne side
Glæder mig til at høre hvad du finder ud af.

Med venlig hilsen
skjernfisk

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Marya (Inaktiv) - 16/08-2007 22:25 16/08-2007 22:25
#1 Hej og velkommen!:-) Som #2 siger er du vist lidt et sjældent syn, men det er helt fantastisk godt at du sætter dig ind i tingene på den måde!:-) Det skal du nok få succes ud af. Dog undgår du næppe en del fejltagelser alligevel - men det er jo også dem man lærer af og bliver bedre af, selv om det er lidt en kliché at sige det.

Planter: Prøve at lave en avanceret søgning på Eksternt link www.tropica.dk . Der kan du søge efter planter ud fra lysforhold. Det er en god hjælp. Hvis du har brug for mere specifik hjælp omkring planter fra folk der interesserer sig mest for planter, så tjek Eksternt link www.akvarieplanter.dk ud - der er vi en del plantenørder som er parate til at hjælpe med alt fra lys, alger, mikro-/makronæringsstoffer/CO2/gødning til layout.
Personligt ville jeg undgå andemad da den ikke er til at slippe af med igen mig bekendt. Salvinia natans er en anden sød lille flydeplante som er let at kontrollere til gengæld. Skal det være en lidt større flydeplante så er Limnobium laevigatum rigtig fin. Den fungerer godt med guramier (og deres skumreder). Cryptocoryne wendtii er et super valg, da den kan leve med nærmest ingen lys og heller ikke bliver for stor, meget nøjsom. Ligeså med Microsorum. Stængelplanter som Rotala vil blive svært at holde i et dunkelt akvarium. Jeg vil foreslå dig at prøve Vallisneria americana mini twister, den blir ikke så høj som andre vallisneria og klarer sig godt ved lavt lys. Vallisneria nana er også en mulighed, lige som Pogostemon helferi er fin - selv om det nu er en helt anden plante;-) Vær i øvrigt opmærksom på, at du kan få rigtig mange planter gratis eller billigt fra andre akvarister:-)

Fisk: Bare lige for at slå fast; #3 må helt klart mene ENTEN dværgguramipar ELLER honninggurami ELLER osv... måske ved alle her det godt, men bare lige for en sikkerheds skyld:-) I øvrigt nogle gode forslag.

Bambus: Mht. hvordan det kan laves, så prøv at skrive til Kirsten Sørensen herinde hvis du gerne vil have lidt input fra en der har lavet netop det. Hun vil garanteret gerne videregive sin erfaring.

Øvrig dekoration: Pas lidt på skarpe sten (i forhold til fisk) og tænk over hvilke sten du kommer i, fx kan visse stentyper ændre vandets kvalitet (ølandsbrud er fx meget kalkholdige og gør vandet hårdere). Mht. forskellige slags grus så tror jeg du skal passe lidt på ikke at få blandet for mange forskellige ting sammen... det kommer let til at se rodet ud. Bare min beskedne erfaring/mening:-) Af samme grund ville jeg vælge mellem enten bambus eller rødder (red moor-rødder vil klart se bedst og mest naturligt ud!de fås fx på Eksternt link www.cichlidecentret.biz eller CC som de ofte kaldes her på AS) ned fra oven - ikke begge dele.

Har du overvejet RCS (cherry-rejer/kirsebærrejer)?:-) De er lette at have, yngler nemt/ofte...og igen billigst at købe via en anden akvarist.

Held og lykke med projektet:-)

Venligst
Maria Sørensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger christofferbh (Inaktiv) - 16/08-2007 22:28 16/08-2007 22:28
Hej!

Tak til c-lotte for de pæne ord!

Og tak til Joselimaianus for forslagene. Utrolig dejligt at få så omfattende inspiration til at gå igang og fantastisk at du gider tage dig tiden til at hjælpe! Det var præcis det jeg havde brug for.(dit indlæg er kopieret over i et worddokument og gemt forsvarligt) :) Vil straks gå i gang med at søge info om de forskellige fisk og planter, som du foreslår og overveje hvordan jeg kan indrette akvariet.

Kan de nævnte fisk gå sammen? og er der plads til alle? overvejer at gå op i et 100-120 liters akvarie, da jeg har hørt dette er en bedre størrelse for en nybegynder, er det korrekt?

Høre selvfølgelig hjertens gerne forslag fra andre her på siden, som har ideer til akvarieindretning, fisk eller planter.

til skjernfisk: skal nok vende tilbage når jeg er nået længere i processen :)

Hilsen Christoffer.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Marya (Inaktiv) - 16/08-2007 22:30 16/08-2007 22:30
PS: hvis du har lyst til at kigge hvordan en masse andre fra hele verden har indrettet deres akvarier, så klik dig igennem nogle af alle de flotte akvarier i alle størrelser fra denne konkurrence:
Eksternt link http://showcase.aquatic-gardeners.org/2006.cgi?&op=ishowcase&cate...

Venligst
Maria Sørensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Marya (Inaktiv) - 16/08-2007 22:37 16/08-2007 22:37
Hmm, kan se at mit indlæg #5 kan forstås som at red moor klart vil se mere naturligt ud end bambus; det var ikke det jeg mente; jeg mente at af alle typer rødder vil de være de bedste. Undskyld min uklarhed;-)

I øvrigt kan guramihanner være slemme til at jagte deres hunner, så jeg ville vælge 1.2 (altså 1 han og 2 hunner) til et 80L. Og i øvrigt er jeg ikke enig i at mindst 120L er bedst; jeg startede selv med 128L pga. det råd og har bestemt ikke fortrudt MEN alligevel synes jeg der kan være en fordel i at skulle overskue knap så meget i starten og skifte knap så meget vand, så 80L er absolut også en fin størrelse. Lige som 54L eller 60L også er det. Der kan du også sagtens have guramier i.

Venligst
Maria Sørensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger christofferbh (Inaktiv) - 16/08-2007 22:45 16/08-2007 22:45
Hej Maria!

Hvor er folk dog flinke til at hjælpe! :) Det er rigtig dejligt, når man er lidt på usikker grund.

Maria: Kanon også at høre dine råd til planter og selve indretningen :) ...og selvfølgelig især det med at vælge mellem de forskellige guramier, er ikke så godt inde i de forskellige typer fisk endnu.... Bekræfter mig blot i at jeg har meget at lære før jeg anskaffer mig fisk, så det var godt jeg fik en profil herinde :)
Vil bruge den næste uges tid på at sætte mig ind i de forskellige typer planter, der er jo nok at tage fat på...men det er kun godt! så må overvejelser omkring fiskene komme herefter...

Har ikke overvejet rejer eller andet, men hvis det er en god ide, kan det jo godt være det bliver aktuelt.
Vil dog hellere have så få arter som muligt og et lille antal fisk i starten, således jeg kan tage mig ordentlig af mit "begynder-akvarium", og komme ordentligt i gang.

sætter stor pris på jeres forslag til at hjælpe mig godt i gang...og høre gerne flere :)

Mvh Christoffer

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Marya (Inaktiv) - 16/08-2007 23:00 16/08-2007 23:00
Du vil finde ud af at denne side er en meget farlig side fyldt med utrolig mange flinke og engagerede og kloge (pudse pudse glorie) mennesker og af den grund kommer man til at bruge rigtig lang tid på nettet pludselig...;-D Spørg bare løs. Husk forresten at mange gode svar kan findes ved at søge i trådene fra forum.

Du vil også finde ud af at der ikke er endelige svar på halvdelen af det hele... mange ting er lidt en smags sag, et temperamentsspørgsmål eller nærmere "et religionsspørgsmål".

Men velkommen til en skøn hobby som du kan bruge oceaner af tid på:-)

Udfyld gerne din profil lidt når du får tid - det kan folk så godt lide, for så er det tit lettere at hjælpe:-)

Venligst
Maria Sørensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger anitabritt (Inaktiv) - 17/08-2007 00:08 17/08-2007 00:08
Enig med Maria.Jeg er selv gået igang med hobbyen igen efter mange års pause,men det er ligesom at være nybegynder igen.Der er sket utroligt meget i hobbyen på 20år.Startede op med et 250l og det har udviklet sig lidt.Har pt 11 akvarier af forskellig størrelse.
Synes også at det er super at du forhører dig her, inden du køber.Specielt opstartsfasen,kan være vanskelig,hvis ikke man får gjort det ordentligt.Det med størrelsen på akvariet,kan der være både for og imod.Jo mere vand,jo nemmere er det at få vandværdierne balanceret.Men for stort,kan også,som Maria skriver,virke uoverskueligt mht. indretning.Hvis du har pladsen og lysten,synes jeg at et 120l virker som en fornuftig størrelse.Igen afhænger det selvfølgelig af hvilke og hvor mange fisk,du kunne tænke dig.
Mit råd til dig vil være:Giv dig god tid og tag tingene i den rigtige rækkefølge.Først undersøge grundigt hvad du kunne tænke dig af fisk og planter,dernæst indkøb af akvarie,pumpe(r),varmelegeme og armatur,dernæst bundlag,sten rødder,etc..,så ifyldning af vand,dernæst tilplantning og så til allersidst fiskene.Der kan med fordel gå en lille månedstid,inden fiskene kommer i,fra den dag du fylder vand i.Ellers kan du risikere forgiftning (især nitrit ) i opstartsfasen.Der er dog visse short-cuts f.eks. bakteriepodning af filtermatriale.
Forbered dig på et kraftigt tidsforbrug (meget af tiden går med at sidde og beundre og iagtage) men der er også den daglige pleje.
Men tro mig...du vil blive overrasket over hvordan tiden flyver afsted,når man hygger om fiskene (vores tv er næsten blevet overflødigt siden vi genoptog hobbyen).
Håber da at vi får lov at se og læse hvad du ender op med..: )

Mvh.
anitabritt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 17/08-2007 08:45 17/08-2007 08:45
Jeg syntes som alle andre at det er helt perfekt at du sætter dig så meget ind i dine kommende dyr/fisk og det liv du har tænkt dig at have af planter og dyr. så mange gange velkommen til siden og hobbyen.

iforhold til dig akvarie er bambusskov en rigtig lækker ting at have, samt det ser rigtig godt ud, og dine fisk elsker at svømme imellem.

vælger du guramier som der er nævnt tidligere, vil have de perfekte muligheder for at kunne lege i dette akvarie.
hvis hannen så (som de fleste tilfælde) er hidsig kan hunnerne og sundslippe :)

Med venlig hilsen
Christian Raavig

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 17/08-2007 08:48 17/08-2007 08:48
og skal da også lige ønske dig alt held og lykke :)

Med venlig hilsen
Christian Raavig

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger joselimaianus (Inaktiv) - 17/08-2007 11:23 17/08-2007 11:23
#5 ja det var det jeg mente :) Var måske ikke tydelig nok

#6 Mange tak. De fisk jeg har nævnt er nogle der kan gå sammen og det er det samme med antalet

Mvh.
Joselimaianus

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 19/08-2007 20:47 19/08-2007 20:47
Hej Christoffer :-)

Her kommer de billeder, jeg nævnte i mailen til dig - som du kan se er bambus-pindene efter 9 mdr. blevet temmelig mørke.... et plus i mine øjne, men det er jo smag og behag ....

Med venlig hilsen
Kirsten Sørensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 19/08-2007 20:49 19/08-2007 20:49
Her ét fra den anden side ... jeg har sat 2 rødder i, som stadig afgiver den dejlige gyldne farve til vandet :-) I min profil kan du se, hvilke planter, der er i akvariet, hvis du har lyst ....

Med venlig hilsen
Kirsten Sørensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 19/08-2007 20:53 19/08-2007 20:53
Til sidst lige et billede af et par beboere .... bl.a. en sterbai-unge, der snart er rask og forhåbentlig snart stor nok til at komme over til sine fætre i 112L akva. Indtil da går den her sammen med pygmaeus-udgaven af corydoras + nogle cherry-rejer, der lever og formerer sig i al uforstyrrethed, indtil nogle af dem møder en grum skæbne hos dværg-cichliderne .... grrrr..... ;-)

Med venlig hilsen
Kirsten Sørensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Hilde - 19/08-2007 21:10 19/08-2007 21:10
Hej Christoffer. Jeg har sendt dig en PM (Private Message) du kan trykke på kurverten ved siden er "Log ind/ud" skiltet oppe i højre side af skærmen.

Annoncører
Annoncører