Hvordan holder jeg mine kampfiskakvarier sunde?

Postet under : Akvariesiden.dk - Labyrintfisk
Visninger : 2276

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
May - 29/07-2007 17:23 29/07-2007 17:23
Til jer med Kampfisk....

Hvordan holder i jeres akvarier sunde på den bedst mulige måde - når der ikke er tilsluttet nogen form for pumper - lig med stillestående vand?

Og hvordan med jeres planter/snavs?

Mvh May.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bo Christensen - 29/07-2007 17:36 29/07-2007 17:36
Jeg har slet ikke akvarier med helt stillestående vand. Jeg har aldrig rigtig kunne holde det. Det ender altid med at rådne i bundlaget.
Så jeg har altid en lille smule cirkulation i vandet.
I helt små akvarie, hvor der ikke skal være ret meget cirkulation bruger jeg et lille skumpatronfilter drevet af en luftpumpe. Jeg har brugt det til flere forskellige skumredebyggende labyrintfisk uden problemer.

Med venlig hilsen
Bo Christensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Rimmen (Inaktiv) - 29/07-2007 19:05 29/07-2007 19:05
Jeg har en bowle på 15 liter til min kampfisk. Med stillestående vand. Jeg skifter noget af vandet ca en gang om ugen, hvor jeg bruger en lille slamsuger for at få skidtet mellem stenene med op. Og kan ikke sige andet end at fisken trives. Han bygger skumreder som aldrig før, spiser godt og er ganske aktiv. =)

De bedste hilsner
Rimster

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
May - 29/07-2007 19:38 29/07-2007 19:38
#2 - Kan du evt. linke til sådan et skumpatronfilter? Hvordan fungerer det - renser det som en alm. filterpumpe?
Det ville jo nok være optimalt med en lille pumpe af en eller anden art.

Et af mine 54L har jeg købt som startersæt og pumpen dertil er alt for kraftig til kampfiskene...

Mvh May.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bo Christensen - 29/07-2007 19:43 29/07-2007 19:43
Skumpatronfiltre fåes i mange udformninger.
F.eks. som disse:
Eksternt link http://www.cichlidecentret.biz/group.asp?group=1445&sub=1445
Eksternt link http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=...
Eksternt link http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=...

Du skal også bruge en luftpumpe til at drive filteret.
I princippet fungerer de som andre filtre ved at trække vand igennem noget filtermateriale. De er selvfølgelig ikke ligeså effektive til større akvarier, men funggerer fint til små akvarier uden for mange fisk.

Med venlig hilsen
Bo Christensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
May - 29/07-2007 19:54 29/07-2007 19:54
Men Bo...nu har jeg jo teknisk snilde alla en regnorm :)

Jeg har en enkelt luftpumpe...men den puster jo bare luft ud og tager ikke vand ind? Hvis jeg sætter sådan et filter på...vil der vel ikke samle sig skidt i filteret - det vil vel nærmere blive blæst væk?
Eller??

Mvh May.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bo Christensen - 29/07-2007 19:58 29/07-2007 19:58
Jeg skal prøve at forklare :)

Det funggerer på den måde, at når luften stiger op igennem det lodrette rør, så trækker det vand med op igennem svampen. Svampen kommer så efterhånden til at indeholde alle de gode bakterier, som nedbryder affaldsstofferne fra fiskene.
Der samler sig efterhånden lidt skidt inde i svampen, men det fjerner ikke rigtig noget skidt, sådan som er motorfilter gør. Skidtet skal stadig fjernes sammen med vandskift.

Med venlig hilsen
Bo Christensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
May - 29/07-2007 20:31 29/07-2007 20:31
Okay :) Så forstår jeg det vist :)

Jeg skal vel vælge den mindst mulige til 30L og 54L akvarie?

Mvh May.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bo Christensen - 29/07-2007 20:35 29/07-2007 20:35
Jeg ville vælge denne til 30 liter: Eksternt link http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=...
Og denne til 54 liter: Eksternt link http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=...

Hvis du køber nogle små spændeskruer/lufthaner kan du justere styrken på hvert filter seperat, selvom de alle kører på samme luftpumpe.
Eksternt link http://www.akvarieudstyr.dk/database/produkter.asp?produkttype=Lu...

(Filtre, luftskruer osv. kan købes i de fleste akvariebutikker.)

Med venlig hilsen
Bo Christensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
May - 29/07-2007 20:58 29/07-2007 20:58
Super smart!!!

Så kan jeg altså nøjes med én pumpe til de tre akvarier i stuen....

Og min forhandler har faktisk de to typer filter du henviser til :)

Dét vil jeg da absolut have fat i....nu er alle akvarierne jo sat igang - og det vil da virkelig være surt hvis alle planterne går til for mig!

Ved du egentlig om pygmæpansermaller vil æde yngel af kampfisk? Overvejer nemlig, at prøve at skaffe disse basser til akvarierne, så de kan gøre lidt nytte :)

Mvh May. - Og endnu engang tak for dine gode råd :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bo Christensen - 29/07-2007 21:10 29/07-2007 21:10
Du kan godt nøjes med 1 pumpe, hvis ikke den er meget lille.
Hvis akvarierne står langt fra hinanden, kan det måske være en fordel at have flere små pumper.

Jeg tror de fleste fisk vil æde kampfiskeyngel, hvis de får muligheden.
Personligt ville jeg ikke putte andre fisk i et kampfiskeopdrætsakvarie. Måske en håndfuld tårnsnegle eller posthornsnegle til at æde foderrester. Når du skal fodre kampfiskeungerne op, skal vandstanden også sænkes til ganske få centimere, og så er der ikke meget vand tilbage til andre fisk.
Jeg er ikke malle-ekspert, men jeg tror også vandet til kampfisk bliver for varmt til de små pansermaller.

Med venlig hilsen
Bo Christensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Lois (Slettet) - 29/07-2007 21:18 29/07-2007 21:18
Hej May... har du fået flere Kampfisk?
I mit Skrivebordsakvarie hvor der pt. går to kampfisk, har jeg et lille indvendigt filter. Udgangen har jeg vendt mod bunden af akvariet, således er der stadig ro i overfalden.
Luftfilter er fint, laver bare en h... larm :(

Med venlig hilsen
Lola

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
michael sørensen - 29/07-2007 22:07 29/07-2007 22:07
Skift noget vand hverdag, godt foder, så skal den nok være frisk.

Med venlig hilsen
michael sørensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Boeboe (Inaktiv) - 29/07-2007 23:37 29/07-2007 23:37
Hvis man går ind i opdræt af kampfisk, er det ikke nogen fordel at have filter i akvariet, det skaber ofte for megen strøm i vandet, Hvis man kan isolere lidt af overfladen, så der er stillestående vand, så er det fint.
Men kampfisk klarer sig fint i mindre akvarier, hvor der ikke er filtre sat til, bare der skiftes vand nogle gange om ugen, og der bliver afrenset for slim, når den opstår.
Derfor er det også ofte bekvemt ikke at have et bundlag, da det så er hurtigt at rense hele akvariet.
Planterne kan være plantet i potter eller lignende, eller sat fast på små stykker trærod, og på den måde kan det hele være ret så dekorativt alligevel. Et opdræt kræver nok en 10 - 15 mindre akvarier, og et utal af små opvækst bokse til ynglen, for hver han skal når de er omkring 1 måned gamle bokses, og være alene, ellers bliver der ikke meget yngel i overskud. Hvis det så skal være helt perfekt, skal han have udsigt til andre hanner et par timer om dagen, men heller ikke for meget. Nogle af de fremavlede kan faktisk sprænge halen, ved at spile den ud, og så er det kønne jo forsvundet.
I thailand, på nogle af fiskefarmene bruger man bla. whiskyflasker, til at bokse i, og helst ballantine, da de er firkantede.
Så har man et barn til at fodre, og det foregår ved, at barnet går ovenpå flaskerne, og fodrer ned i flasken, og tro mig, de får ikke rent vand ret ofte, tror slet ikke de får noget overhovedet.
Det er disse fisk, der sælges i Danmark, bla. til en pris af få kroner stykket (import pris), så deres dagløn ligger ikke på mange riskorn, eller hvad de nu får.

Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
May - 30/07-2007 00:02 30/07-2007 00:02
#12 - Ja Lola jeg har fået flere :) Der er ligesom gået lidt sport i de kampfisk :)

Den første han har sit sekskantede akvarie på 30L for sig selv - næsten da...der er også 2 mysteriesnegle :)

Og så har jeg fået fat i 3 stk 54L akvarier, hvori der er en enkelt han i hver af de to og den sidste er bolig for deres kommende damer :)
Og hvert akvarie har så også 3 Mysteriesnegle boende.

#14 - Børge nu har jeg jo så indrettet alle akvarierne med alm. grus som bundlag og de er godt beplantet... Vil planterne overleve ved et par vandskift hver uge?
Eller vil de begynde at rådne pga. manglende strømning i vandet?
Hvilke planter vil være bedst egnet til stillestående vand?

Jeg finder kampfisken utrolig spændende og vil gerne lære så meget som overhovedet muligt om denne fisk!
Kom endelig med jeres erfaringer!

Mvh May.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Lois (Slettet) - 30/07-2007 00:09 30/07-2007 00:09
#15 Oh... skal vi ikke ha billeder af de nye?
Min ene kampfisk er efterhånden også blevet til 5 ;)

Med venlig hilsen
Lola

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
May - 30/07-2007 00:54 30/07-2007 00:54
Ha ha.... Nej nu er jeg sørme lige blevet lidt klogere!!!

Jeg har ikke 3 hanner og 3 hunner....

Købte det sidste par igår (Lørdag) og hunnen var stresset over flytningen... - idag undrede det mig så lidt, at hun stadig er stresset.
Nu ved jeg hvorfor!! Den ene af de såkaldte hunner er en han - blot ikke den langhalede type :)

Der er lavet en stor flot skumrede bagerst i akvariet under et stort blad!

Så ak....jeg troede jeg havde styr på det, men nej! Nu er den stressede hun fisket op og er ved at vænne sig til en ny temperatur og får lidt godt at spise....derefter ryger hun over i det store selskabsakvarium og det samme gør den anden hun, når hun er færdig med legen (hun er rognfed).

Hmm gad vide hvor længe det varer før jeg har endnu et akvarie til de 2 hunner....som jeg troede var 3?

Men for dælen hvor er den kortfinnede han da egentlig flot, når han viser sig frem!
Hvorfor er nogle af dem med korte finner? Er det ikke en Betta splendens så? Eller findes de bare i begge versioner?

Mvh May - den lidt klogere :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Boeboe (Inaktiv) - 30/07-2007 01:02 30/07-2007 01:02
Jeg brugte mest anubias, og cryptocoryner, enten på små rødder, eller også pottet i små flade potter, og ingen bundlag, for at letteregøre afrensningen.
De klarede sig ganske godt, uden pumpe/filtre, og er begge ret hårdføre.

Men for at få en god overlevelses procent, er man nød til at bokse sine hanner, når de begynder at vise tegn på indbyrdes kampe, dette sker ved 4 - 6 ugers alderen, ellers overlever der ikke ret mange, hunnerne kan gå sammen noget længere, og oftest ind til de når salgsstørrelse.
Bedste tilvækst opnås ved at fodre med levende foder, og røde myggelarver.
De frosne røde myggelarver kan du tø op i en lille si, og så skylle dem inden du fodrer med dem, så undgår du at få ret meget oliefilm på vandet. Det er nok også den billige pakning, der afgiver mest olie, men gør man sådan, er det ganske udemærket.

Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger helene (Inaktiv) - 30/07-2007 11:44 30/07-2007 11:44
Jeg har nu mange små akvarier som kører helt uden strøm og filtrering, og jeg vil indrømme at det kan være svært og kræver lidt øvelse, men det kan sagtens lade sig gøre. Jeg har også små guramier, som gerne vil have det dunkelt, men jeg har fundet ud af at det er bedst med en hel del planter alligevel. De planter som kan klare det er javabregner, javamos, de mindste vallisneriatyper er også gode, og rotala rotundifolia er eminent også, da den vokser ret godt, også under dårlige lysforhold og den ender som regel med at have lavet et totalt filter af stængler som danner en slags tæppe i overfladen. Herudover masser af flydeplanter.
Jeg skifter egentlig ikke mere vand i disse små akvarier end i andre, nogen gange måske omkring hver tredje uge, fidusen er måske at jeg heller aldrig har ret mange fisk i, - et enkelt par små lakridsguramier f.eks. i 30 liter + at jeg så udelukkende fodrer med levende foder, som ikke giver så mange problemer med ophobning af næringstoffer som kunne ligge og rådne i bundlaget.
Jeg må også indrømme, jeg støvsuger aldrig disse akvarier da det simpelt hen er umuligt, og da jeg så også ville kunne komme til at suge de enkelte små unger op som måske gemmer sig inde i mørket :-)
Men, - ... når det så er sagt, så er det nok også realistisk sådan, at en gang om året, måske lidt tiere, så tar jeg alting op og går akvariet efter i sømmene, og enten kommer fiskene tilbage, eller de flytter til et nyindrettet nyt rent akvarie.
Jeg har en enkelt kampfisk i 12 liter, også uden strøm og filtrering, og jeg synes nu heller ikke det har krævet den helt store ekstra rengøring, - skifter her vand et par gange om måneden, fjerner lidt blade mm fra bunden. Det er jo til at overskue at gøre disse små akvarier rene.
Jeg forsøger mig også med filtrering, og har brugt eheim powerball til dette, da de kan justeres og ikke giver ret meget strøm, + man kan bremse udstrømningen lidt hvis man har brug for det, med en ekstra ekstern filtermåtte. Jeg synes ikke hygiejnen i disse akvarier er udpræget bedre eller mere 'langtidsholdbar' egentlig.

Mvh.
helene

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
May - 30/07-2007 19:08 30/07-2007 19:08
Ja det lyder jo til, at det kan lade sig gøre uden filter/pumpe.

Jeg ved ikke helt hvad jeg vælger endnu....for det lyder jo også til, at det sagtens kan lade sig gøre, at have en pumpe i disse mindre akvarier uden det generer kampfiskene.

Tror jeg vil købe et par pumper og se hvordan det går med det - og så sammenligne med de akvarier der ingen pumpe har.....

#16 - Jo Lola....jeg vil tage nogle billeder af de nye :)

Mvh May.

Annoncører
Annoncører