Ancistrus sp.(sugemalle)

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 2931

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
jan.århus - 02/07-2007 17:05 02/07-2007 17:05
I mit meget tætbeplantede 128liters akvarium har jeg 3 voksne sugemaller(1han-2 hunner) derudover går der 2 sommerfugleciclider, 2 sværddrager, nogle få plettede pansermaller, samt ca 5 guppyer(samt yngel)
Her inden for den sidste uge har jeg lagt mærke til at hansugemallen stortset altid opholder sig i et hul i et af trærødderne, han er meget aggressiv...og sidder og "vifter" med finnerne i sin hule. kunne det ikke tyde på at en af hunnerne har lagt æg i hulen-som han passer på?? og kan ungerne kan ungerne evt klare at være i akvariet uden at blive ædt? Det sal lige siges at jeg har masser af guppyyngel i akvariet..som ingen af de andr fisk "gider" efterstræbe mere.
vh jan

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger C-lotte (Inaktiv) - 02/07-2007 17:13 02/07-2007 17:13
Jo jeg syntes det tyder på yngel, men nogle gange bliver de ældre maller bare mere dovne og ligger mere stille. Det passer dog ikke med den aggressivitet du oplever.
I forhold til om ynglen bliver spist, så tror jeg ikke at malleyngel er en delikatesse, eller også har de bare ikke været det i de selskabsakvarier jeg har haft dem i. Jeg kan dog blive lidt i tvivl med sommerfuglecichliderne, men hvis de ikke spiser guppyynglen, mon ikke de så lader mallerne være.

Med venlig hilsen
Charlotte

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Anders_Nielsen (Inaktiv) - 02/07-2007 17:29 02/07-2007 17:29
Som C-lotte siger så kunne det sagtens tyde på at han vogter æggene. Han vifter med finnerne, for at tilføre æggene 'frisk' vand. Om ynglen bliver spist er svært at sige, håb på det bedste eller flyt dem, når han slipper dem fri fra hulen.

Hilsen
Anders

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Lihn (Inaktiv) - 02/07-2007 17:35 02/07-2007 17:35
Jeg vil også tro der er æg/unger, men det er jo svært at sige..

Jeg tror ikke ungerne vil blive spist, da faderen jo også lader de nyklækkede unger blive i hans hule i ca. en uge, og der når de at få en fin størrelse..
- hvis der var nogle, som kunne finde på det, så var det dine sommerfugle :-)

Mvh.
Jacob Lihn - Eksternt link www.Jacob-Lihn.dk

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
jan.århus - 02/07-2007 17:36 02/07-2007 17:36
TAK for rådene..vil se hvordan det går..men de andre fisk i akvariet virker ikke særlig glubske(er vant til at der er yngel i akvariet..så måske går det. Er der nogen der ved hvor store ungerne ca er når hannen begynder at lufte dem uden for hulen?..og hvor længe passer han på dem?
Mht til alder på sugemallerne kan jeg sige at de kun er godt et år..så det er nok ikke dovenskab pga alder..der er skyld i at han opholder sig i hulen
vh jan

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger jery (Inaktiv) - 02/07-2007 17:48 02/07-2007 17:48
Når de bliver fritsvømmende, så ophører hans forpligtelser. De er nogle små lækre hapser for fisk, der ellers kan gabe over dem - ex. har jeg tit oplevet Scalarer foræde sig i Ancistrusyngel. P.t. har jeg også L201 sammen med mine Ancistrus, og de elsker at rydde hulen for æg.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
t.terkel - 02/07-2007 23:21 02/07-2007 23:21
normalt tager jeg ægne fra når jeg kan se to små pletter (øjn) og så klægger dem i et andet akv
det har virket for mig og så bliver ungerne ikke spist :)

Mvh.
Tonny Terkelsen

Annoncører
Annoncører