Jæææh, nyopstartet 200l akvarie!

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 1639

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Navalax - 30/06-2007 19:48 30/06-2007 19:48
Halløj, akvariefolk.
Så kom en af mine drømme i opfyldelse.. Jeg har lige fået foræret et 200L akvarie idag med amarteur, bord med skabe og varmelegeme. Jeg har før haft et 54 begynder akvarie, og har derefter altid ville have noget større. Men eftersom pengene ikke hænger på træerne har jeg ikke fået indvisteret. Anyways. Idag, da jeg fik akvariet hen på plads, gjort ren osv, farede jeg ned i den lokale dyrehandel. Jeg købte mig en ret stor pumpe, til 350 liters, med 1000l/t, hævert, magnet dings og to poser sort grus. Så farede jeg hjem, smed sten i og derefter vand. Jeg prøvede at gøre det så roligt jeg kunne på en tallerken. Men der kom stadig en del \"mælkestøv\" ud i vandet. Men det må man tage med når man ikke får vasket gruset! Skulle jeg nok have gjort, jeg håber det bliver filtreret eller lægger sig.
Akvariet er tæt, der er flot uden ridser så jeg glæder mig bare så meget til at det kører.
Jeg har smidt et billede.
Hvis nogen har nogle gode råd, tips eller kommentarer, så giv endelig lyd da det snart er to år siden jeg sidst har haft akvarie, så der er sikkert nok noget jeg har glemt..

Mvh Mikael Petersen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
allan_nvsj (Slettet) - 30/06-2007 19:51 30/06-2007 19:51
tillykke med dit akvarie :-)

Hvad skal du have i?

Mvh.
allan_nvsj

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Mr.Frog - 30/06-2007 19:56 30/06-2007 19:56
Her er lidt opfrisker :-)
Eksternt link http://akvariesiden.dk/faq/index_ny.php

Venligst
Mr.Frog

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Navalax - 30/06-2007 19:56 30/06-2007 19:56
Mange tak.
Jeg er faktisk slet ikke sikker endnu. Regner med en lille stime neon, og så ved jeg faktisk ikke helt. Noget med personlighed, som ikke går amok på mindre fisk, men dog stadig med lidt territorie. Det er ikke så meget at gå ud fra, men jeg har faktisk ingen rigtig idé. Jeg skal lige bruge en eller to ugers tid på at studere og læse lidt her på forummet, for at finde noget godt. Jeg vil jo ikke smide nogen vildt hidsige fisk ned, i et for lille akvarie med det forkerte grus/sand osv.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Jakob U. (Slettet) - 30/06-2007 21:12 30/06-2007 21:12
dværgcichlidepar? guramipar?

De bedste hilsner
Jakob U.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Fætter guf (Inaktiv) - 30/06-2007 21:13 30/06-2007 21:13
Tillykke med dit nye akvarie, det passer vist fint ind der lige i krogen.
Med fare for at være lyseslukker, så vil jeg foreslå dig at tømme vandet af igen og skrabe bundlaget op i et babybadekar eller en stor spand eller murbalje - og så få det skyllet.
Dit filter er på nuværende tidspunkt sikkert fyldt med støv, så det skal du have renset i samme omgang.
Du kan ligeså godt gøre det først som sidst. Det er masser af støv i sådan noget grus...

Mvh.
Fætter Guf

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
kjaer (Slettet) - 30/06-2007 21:26 30/06-2007 21:26
#4 Så skal du helt klart have et par dværgcichlider. Prøv at kig under fisk her på siden. Og gå ind under sydamerikanske dværgcichlider. Der er masser af flotte og spændende fisk der :)

Mvh.
Kjær

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger ekaxe - 30/06-2007 22:26 30/06-2007 22:26
ja som #7 skriver, der er for meget skidt i vandet. Når vandet er skiftet, så plant til, og vendt mindst en uge med fisk, ikke for mange i starten, og ikke Neonfisk.

Mvh.
Erik Kaxe

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger anitabritt (Inaktiv) - 01/07-2007 01:47 01/07-2007 01:47
Tillykke!!
Først får man et,så to.....
Sådan er det med den her hobby.
Jeg synes du skal smide en masse planter deri.Bliv evt.inspireret inde på AGA Aquascaping Contest.Du kan også med held tilføje et par rødder og evt. nogle lavasten.En god fisk til den størrelse akvarie er Neon-regnbuefisk Melanotaenia Praecox.De er smukke,er nemme at få til at yngle og er næsten altid synlige.En 10 stykker af dem sammen med en stime rød neon og evt. et par black mollyer,som er gode til at holde algevæksten nede.Desuden kan man også bruge Mollyer i opstartsfasen efter en 10-dages tid,da de ikke er så følsomme over vandkvaliteten i starten.Med mindre du har podet dit filter,ville jeg nok vente en lille måned med de andre.
Med hensyn til dit sorte grus skal du være opmærksom med at det godt kan være skarpt og derfor ikke velegnet til fisk med skægtråde.

Mvh.
anitabritt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Superbruger mardini (Inaktiv) - 01/07-2007 07:33 01/07-2007 07:33
Prøv Sajica, charmerende og rolig mellemamerikaner. Fisk jeg vil anbefale hvem som helst !

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Prik (Inaktiv) - 01/07-2007 08:37 01/07-2007 08:37
Tillyke med akvariet.
Jeg vil da også være med til at komme med fiske-forslag, og lige fortiden er jeg næsten besat af dværgcichlider og serlig sommerfuglecichlider, så dem vil jeg anbefale, de er også rigtig gode at have sammen med neon, så et par sugemaller og måske lidt pansermaller :)
og selvfølig skal der værer en masse planter og nogle røder.
Det er ihvertilfælde mit bud, men det er jo smag og behag.

Hilsen
Prik

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Luna (Inaktiv) - 01/07-2007 08:50 01/07-2007 08:50
Vil da også komme med et par forslag. :-)
Er også meget glad for dværgcichlider da det er flotte fisk med en interessant adfærd. Jeg ville så anbefale Cacatuoides og Nannacara anomala, da de også begge kan yngle i hårdt vand.
Eksternt link http://www.akvariesiden.dk/fisk/vis_fisk_ny.php?id=380
Eksternt link http://www.akvariesiden.dk/fisk/vis_fisk_ny.php?id=143

Ellers god fornøjelse med dit akvarie og håber vi får billeder at se, når det er blevet indrettet og får se hvilke fisk der kommer i. :-D

Mvh.
Helle

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Navalax - 01/07-2007 13:15 01/07-2007 13:15
#7.
Ja, det har du ret i. Jeg syntes også lige det støv var voldsomt nok. Så jeg har lige brugt to timer på at tømme baljen, skylle gruset og starte igen. Det hjalp betydeligt! Er glad for jeg fik det gjort.

#10. Ja sådan er det jo! Jeg vil næsten sige desværre, for det er jo halv dyrt.. :)
Rødder, masser af planter og evt lavasten, skal der helt bestemt i. Podet filter? Det forstår jeg ikke. ;) Yngler mollyer ikke som kaniner? Det vil jeg nemlig helst være fri for.

#13. Hold da op. De cacatuoides er godt nok flotte. Ifølge beskrivelsen af dem, ser der vidst ud til de vil trives rigtig godt. Jeg skal nok løbende smide nogle billeder, blandt andet dette nu her efter jeg har renset gruset. Betydelig forskel fra igår!

Mvh Mikael Petersen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
kjaer (Slettet) - 01/07-2007 17:40 01/07-2007 17:40
Apistogramma bitaeniata er vildt flot. Den skal jeg have i mit 250 l :)

Mvh.
Kjær

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Luna (Inaktiv) - 02/07-2007 07:44 02/07-2007 07:44
Hehehe... Ja, det kan ikke betale sig, at springe det med vask af grus over. ;-)
Har selv et par Cacatuoides og det er fede fisk med spændende adfærd. De har haft yngel et par gange på hårdt vand.
Så kan ikke andet end anbefale dem. Skønt at se lillemor ude og lufte ynglen og skal ud og hente de små, når de kommer for langt væk fra flokken.
Men hvis du vil have et par af en anden dværgcichlide i, vil jeg anbefale dig at sætte begge par i samtidigt og indele akvariet med to revirer. Ellers tager de hurtigt hele akvariet som deres revir og så kan det blive svært for de sidst ankomne. (Det er og bliver cichlider jo. ;-) )
Det "problem" har jeg lige nu, i mit 530 liters med mine. Så jeg har måttet omlægge det halve akvarie.
Ligge da lige et billede af min Cacatuoides han.

Men glæder mig til at se hvad du finder ud af med dit akvarie og hvilke fisk der kommer i. :-D

Mvh.
Helle

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Navalax - 02/07-2007 12:30 02/07-2007 12:30
#16.
Hehe, den er rigtig flot. :)
Jeg har lige puttet rødder og planter i, idag. Jeg syntes ikke det er så vigtigt at vente en hel uge, med planter. Men derimod med fisk. (Selvfølgelig). Her er et billede. Lige for tiden bliver det taget med mobil, så jeg undskylder kvaliteten.

Mvh Mikael Petersen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Luna (Inaktiv) - 02/07-2007 12:44 02/07-2007 12:44
#17 Har altid selv plantet med det samme. Bare vandet er over 20 grader så planterne ikke får et kuldechok. :-)
Bare husk hvis du vil have 2 par cichlider i, sakal der være MASSER af gemmesteder. Der kan man blandt at bruge planter og rødder.
Det er da en fin start. Hvis det er udstrømmerrøret der sidder vandret i bagruden, ville jeg sætte det op i vandoverfladen, så der kan komme cirkulation der. Og så ser man det heller ikke så meget. ;-)
Hvis du har alm. lys til akvariet uden for mange dikkedarer. Vil jeg råde dig til at købe planter, der skal have lav lystyrke. Der er mange Cryptocoryner og Anubias der ikke kræver meget lys.

Mvh.
Helle

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger anitabritt (Inaktiv) - 02/07-2007 15:08 02/07-2007 15:08
Med hensyn til podning af filter kunne jeg forstå at du har et akvarie mere.Du tager filvattet op af dit gamle akvarie kommer det ned i en spand med vand derfra,tager filtervattet fra dit nye akvarie ned i spanden og klemmer grundigt på dem begge,så grumset fra det gamle også kommer i det nye.Derved overfører du bakterier fra det gamle til det nye.Disse bakterier er meget vigtige mht. nedbrydningen af nitrit i vandet.Nitrit er skadelig for dine fisk.
Normalt tager det ca. en lille måned før disse bakterier er dannet uden podning og der er det så Mollyerne kommer ind i billedet.De er nemlig ikke så sårbare overfor for højt nitrit og ammoniakindhold i vandet og er gode til at fremskynde modningen af vandet.Selvfølgelig skal de ikke bare puttes i med det samme,men efter ca. 14 dage kan nok gå.
Ja og de får mange unger,men tilgengæld laver de en masse "arbejde" i akvariet.Vi har valgt at beholde et par stykker til at holde algevæksten nede med.

Mvh.
anitabritt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger 12walle (Inaktiv) - 02/07-2007 20:06 02/07-2007 20:06
Eksternt link http://www.avifauna.dk/product_info.php?cPath=838_8_295&products_... Genialt... Sidst jeg rensede filter brugte jeg dem, 5 i filteret og 5 i akvariet, og fiskene kom i næste dag. Jeg havde skiftet alt vand da jeg skulle have min baggrund og moduler ud, renset bundgruset og rensede begge filter spande.. De 5 jeg kom i filterne kom i den første spand, så kunne det sprede sig til den anden spand også( mit vand går gennem 2 spande og gennem en pumpe)..
Der bliv ikk mistet en eneste fisk, og har ikk rigtig haft nogen alger efter den tur..

Venligst
Claus Pedersen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Navalax - 04/07-2007 10:37 04/07-2007 10:37
#18.
Ja, jeg skulle bare lige have fat i min multisliber, og skære lidt i amateuret for at rørene og alt det kunne være der. Nu sidder det lidt længere op i overfladen. Med hensyn til udstrømningen har jeg også drejet røret lidt opad, så det kommer op i overfladen. Det behøver ikke at plaske for at det virker/ilter, vel?

#19.
Okay, på den måde. Det gamle kører dog ikke længere, har ikke plads til mere. Med hensyn til mollyerne lyder det da som en god idé. Det vil jeg helt sikkert overveje.

#20.
Okay, det lyder næsten som en succeshistorie. :) Hvor længe har det kørt?
Jeg har brugt noget flydende stads. Noget "Aqua safe" mener jeg det hedder. Det skulle vidst også være godt.

Mvh Mikael Petersen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger 12walle (Inaktiv) - 04/07-2007 16:22 04/07-2007 16:22
Det har vel snart kørt 2 mdr. jeg bruger både bactozym, aqua safe og salt(Ektozon) når jeg starter akvarier op..
Der er mange meninger om man skal bruge sådanne ting i akvariet, men jeg sys det er mega fedt man ikk behøver og vente... Ret vildt når man tæmker på jeg har temmelig mange fisk i baljen, at jeg ikk mistede en eneste fisk..

Bare der er bevægelse i overfladen er det fint mht. ilt..

Venligst
Claus Pedersen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Prik (Inaktiv) - 05/07-2007 16:01 05/07-2007 16:01
Jeg vil lige vise et billed af en sommerfuglecichlider, dem anbefalte jeg jo i #12
Eksternt link http://www.akvariesiden.dk/galleri_ny/pic_details.php?pid=22968

Hilsen
Prik

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Luna (Inaktiv) - 05/07-2007 19:12 05/07-2007 19:12
#21 Nej... Det behøver ikke at plaske. :-)
Bliver spændende at se det helt færdigt og hvilke fisk du får i.

Mvh.
Helle

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Navalax - 06/07-2007 17:47 06/07-2007 17:47
#23.
Ja, de er flotte. Men tror ikke de dækker mit behov. Jeg tror kakadu'en er det helt rette for mig. Ellers kommer der for mange små fisk. Neon, og sommerfuglecichliderne bliver jo ikke mere end 4-5 cm, og så vidt jeg kan se kan kakadu'en komme op på 11cm (Han)

#24.
Okay, for det er jo lidt irriterende at høre på i længden ;)
Jeg regner med det bliver et kakadu par, et par amano rejer, en stime neon og en malle af en art. :)
Glæder mig vildt meget til der kommer mere liv end der er nu. Jeg overvejer at købe et par mollyer og rejerne her på søndag. Så er der gået 7 dage fra opstart. For at starte/booste den biologiske process. Tror du/i de kan klare det?

Mvh.
Mikael Petersen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Navalax - 06/07-2007 17:50 06/07-2007 17:50
Mobilkameraet har meget svært ved at opfange lyset, det er lidt en skam, det er slet ikke så mørkt i poolen som på billederne. Roden går op i en spids, og er 1½ cm fra vandoverfladen. Kan godt være svært at se på billedet.
Skal bare have lidt flere planter og et par lava sten.

Mvh.
Mikael Petersen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Navalax - 06/07-2007 17:50 06/07-2007 17:50
Mvh.
Mikael Petersen

Annoncører
Annoncører