Forhold til rcs

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 1036

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger C-lotte (Inaktiv) - 22/10-2006 21:20 22/10-2006 21:20
Jeps nu er jeg også rejeejer. Fik 10 idag, som jeg ville komme i min mors akvarie. De kom da også derned, men da smerlingerne så meget glade ud, fik jeg hevet 4 op. De går nu i et 10-12 L med bundlag, planter, sten og en trærod. Vandet er fra det store akvarie, men eftersom der intet filter er i det lille akvarie, så må der da ske en ophobning af affaldsstoffer. Så hvor ofte skal jeg skifte vand når der hverken er filter eller iltsten og kan de overhovedet overleve uden. Hvor meget kan 4 rejer svine tænker jeg??
Hvad med foder, det er vel ikke meget de skal have når der er så lidt.
Nå men har søgt og læst lidt, men hvis nogen har lidt råd til mig ville jeg blive glad. Kan de f.eks. kravle ud osv??

Med venlig hilsen
Charlotte

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger helene - 22/10-2006 22:19 22/10-2006 22:19
jeg har haft rejer i både et tolv og et tyve liters ... dem i tolv literen havde det fint og fik mange unger, men det blev mere og mere umuligt at gøre rent, - og til slut nedlagde jeg det - og det var godt beskidt, men rejerne havde det godt nok.
Nu har jeg nogen i et tyve liters sammen med tre guppy hanner, - og (jeg bliver jo nød til at indrømme det) der har aldrig været hverken filter eller luft på, men det har kørt i evigheder superfint. Jeg støvsuger faktisk aldrig bunden, fordi det er ret svært uden at få en reje eller ihvertfald en rejeunge med, - jeg tar måske lige det foreste i akvariet der hvor jeg smider foderet ned. Vand bliver skiftet ca. hver 2 / 3 uge, ca halvdelen.
4 rejer vil jeg mene ikke sviner noget som helst nærmest, og nej, meget foder skal de ikke have, men lidt skal de selvfølgelig. Jeg ville smide 8 sorte myggelarver derned hver 3 dag, en squash skive en gang imellem, - måske en kvart spirulina pille en gang om ugen (men kig efter at de spiser den, ellers ligger den og rådner)
Jeg har aldrig haft rejer som er kravlet ud ...

Mvh.
helene

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger C-lotte (Inaktiv) - 22/10-2006 22:24 22/10-2006 22:24
Ok mange tak, det bliver nu sjovt at følge om der kommer flere ud af dem. I forhold til foder, ja så skal jeg nok være obs på at det ikke ligger og rådner.
Altså jeg har tidligere haft rigtig dårlig erfaring med at der hurtigt kommer nitrit i mit 10 L, når jeg har smidt en hårnfuld mbuna yngel og akvarievand derned. Derfor er jeg jo nu noget nervøs for om nitritten stiger. Kan rejerne klare de vandskift der så vil komme? Er de hårdføre sådan nogle rejer?

Med venlig hilsen
Charlotte

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bo Christensen - 22/10-2006 22:34 22/10-2006 22:34
4 rejer sviner ikke ret meget, så der vil gå lidt tid, inden det vil kunne ses på nitrit værdien.
RCS er rimelig hårdføre. De er ikke så glade for bratte ændringer i vandværdier og temperatur, så du skal være lidt forsigtig ved vandskift i så lille et akvarie.

Med venlig hilsen
Bo Christensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Villads (Inaktiv) - 23/10-2006 03:23 23/10-2006 03:23
Jeg har stor lyst til at prøve nogle RSC i mine 25l guppyakvarier.Kan de tåle f.eks 40% vandskift med varmt vand.

Med venlig hilsen
Villads

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Villads (Inaktiv) - 23/10-2006 03:23 23/10-2006 03:23
RCS

Med venlig hilsen
Villads

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Cirkeline (Inaktiv) - 23/10-2006 19:47 23/10-2006 19:47
Hej!
Jeg har haft 3 "selvmords" rejer! Men det var i sommers, hvor jeg havde sat armaturet lidt på klem, for at prøve at komme lidt af med varmen.. Så der må de være kvavlet ud.. Lidt trist at komme hjem og finde en reje liggende nede foran akvariet!

De bedste hilsner
Line

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bo Christensen - 23/10-2006 20:02 23/10-2006 20:02
#3: Hvor varmt vand bruger du?

#7: De må næsten være "flygtet" pga. rejer. Jeg har ud af mange hundrede RCS, kun oplevet et par enkelte stykker, som er kravlet ud. Og jeg kører uden dæksglas forår og sommer.

Med venlig hilsen
Bo Christensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger C-lotte (Inaktiv) - 23/10-2006 20:05 23/10-2006 20:05
#8 det kører bare ved stuetemp, men når lyset kommer på stiger temp, så der vil være lidt svingninger.
Har skiftet lidt vand idag, men ikke fodret endnu. Når det er så lille akvariet, skal der jo intet til for at vælte balancen og jeg ved at vandet fra det store har noget nitrat i, så vil helst undgå nitrit.

Med venlig hilsen
Charlotte

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bo Christensen - 23/10-2006 20:09 23/10-2006 20:09
#8 ....."flygtet" pga. VARMEN....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger helene - 23/10-2006 23:50 23/10-2006 23:50
# 10 .... man har da hørt om frygtindgydende rejer før, så det ku da godt være :-)

Mvh.
helene

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bo Christensen - 24/10-2006 00:22 24/10-2006 00:22
#11: Ja det er selvfølgelig rigtigt.
Jeg ville også kravle på land, hvis jeg stødte på sådan et par fætre her: Eksternt link http://www.wirbellose.de/pics/macrobrachium_rosenbergi.jpg (Bemærk at "armene" kan blive op til 50 cm. lange)

Med venlig hilsen
Bo Christensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Cirkeline (Inaktiv) - 24/10-2006 16:28 24/10-2006 16:28
#8 Det er da meget muligt at det var derfor, de tog springet... Jeg har jo kun haft rejer et par måneder, så jeg fortæller bar hva jeg har oplevet... Og jeg har jo "hørt ude i byen" at du er reje experten, så jeg stoler på hva du siger... :)

#12 Jeg tror os at jeg hurtig kunne finde land hvis jeg pludselig stødte på så nogen krabater!!! :D

De bedste hilsner
Line

Annoncører
Annoncører