Hvorfor er kampfisk så svære at holde liv i

Postet under : Akvariesiden.dk - Labyrintfisk
Visninger : 5841

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
ravnen98 - 02/08-2006 23:09 02/08-2006 23:09
Det er snart mange år siden vi fik det første akvarie. og nu har 5 stykker. Flere gange har vi prøvet at holde kampfisk. Senest i vores datters 20 l. Her gik han sammen men 5 titaya barber. Akvariet køre fint og er helt i balance. Hver 14 dag for det 20% af vandet og mad hver anden 2 dag... Alligevel døde han efter knap 2 uger, uden nogen sygligt sygdom.. Hvad gør vi gør galt.
Hilsen Lotte

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Janne (Inaktiv) - 02/08-2006 23:13 02/08-2006 23:13
Hvad fodrer I med? Kampfisk kan i starten være noget kræsne - er I sikre på, at den spiser godt nok? Hver anden dag lyder måske lidt i underkanten, men det burde ikke være nok til, at de dør af det. Prøv at skifte vand hver uge og fodre med frost- eller levende foder.
Hvor varmt er der i akvariet?

Mvh.
Janne

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Tante Lilla - 02/08-2006 23:37 02/08-2006 23:37
Jeg startede med gubby'er og synes de var sarte, derimod er de kampfisk jeg erstattede gubbyerne med, da temmelig sejlivede. Har kun mistet en enkelt hun for længe siden.
De går i 25 grader, 30-40 % vandskift hver uge (1,5 i 120 liters & 1,4 i 200 liters akvarier), levende/frost foder hveranden dag, flagefoder de andre, en fastedag om ugen. Indimellem lidt knuste grønne afskallede ærter.

De bedste hilsner
Ina Olsen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Villads (Inaktiv) - 03/08-2006 01:52 03/08-2006 01:52
Mad hver anden dag?
Hvem har fået den mærkelige ide?
Jeg får da mad hver dag!

Med venlig hilsen
Villads

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
gabo - 03/08-2006 10:04 03/08-2006 10:04
du skal ikke holde kampfisk med barber fisk. de bider i ham, så dør han.
Nu har jeg haft min i næsten 2 år, og den er vild med grønneærter og myggelarver. Den gider heller ikke spise, hvis jeg bare smide det i, hehe, jeg er nød til at holde det, så kommer han og ta maden

Mvh.
gabo

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Fætter guf (Inaktiv) - 03/08-2006 10:47 03/08-2006 10:47
Hej Villads.

Det er ikke nogen mærkelig idé. Det kan man sagtens.
Jeg er med i en akvarieklub hvor vi kun fodrer tirsdag torsdag og lørdag. Det er gået fint i over 10 år. Fiskene vokser bare lidt langsomt, men nogle unger er vi nødt til at tage med hjem indtil de er fodret lidt op. Unger af guppy/ungefødende, cichlide og ancistrus vokser op uden problemer.

Mvh.
Fætter Guf

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Renè Svenson (Inaktiv) - 03/08-2006 10:51 03/08-2006 10:51
jeg troede det var små hunde der skulle håndfoders.hehe det lyder lidt sjovt ikke?
Jeg har også haft probblemer med kampfisk..finneråd..selvom vandet var ok.

Mvh.
Rene svenson

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Villads (Inaktiv) - 03/08-2006 15:34 03/08-2006 15:34
#6 Ja ok.Jeg ved jo godt at det kan lade sig gøre.Jeg synes bare det er lidt - lidt.Når man kan opnå meget mere med god fodring.

Med venlig hilsen
Villads

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
bettasplendens - 03/08-2006 17:16 03/08-2006 17:16
Kampfisk hører ikke i en bowle (ingen fisk gør). 5 barber og en kampfisk i en 20l. lyder lidt meget. Kampfisk er nogle meget sejlivet gutter. Medmindre forholdne har været for dårlige (vandværdier, foder, andre fisk) så er der altid mulighed for at i har fået fisk fra en forretning som sælger sløje kampfisk.

Med venlig hilsen
bettasplendens

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
ravnen98 - 04/08-2006 00:31 04/08-2006 00:31
Hej-- tak for alle svarerne..
akvariet har en temperatur på ca 22-23 grader.Vi har altid fodret hver anden dag.. For at undgå overfodring..De barber han gik med er ret små og fredelige, de virkede næsten bange for ham..Han Spiste fint, jeg holdt meget øje med ham..
DEt er som sagt ikke første gang at vi har holdt kampfisk.. En af gangende havde vi dem (1 han og 3 Hunner) i et 38l alene. For vi syntes de er så flotte.. Men nej.. samme resultat. de døede en efter en.. Men her blev de så tykke og oppustede , at de til sidst lignede pinsvin.
Og det med at holde fisk en bowle, er ikke vildt med det.. Jeg syntes det er synd for fiskene.. Og det dur heller ikke i et børne værelse. Kampfisken gik i min 15 måneder gammel datters akvarie, hun elsker at falde i søvn imens hun kigger på sine fisk
Er der nogen som har nogle gode råd til at holde dem.. For jeg vil nu gerne have dem igen. Hvordan undgår man de blir syge og hvor er det bedst at købe dem,?
Hilsen lotte

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
bettasplendens - 04/08-2006 10:02 04/08-2006 10:02
Hvor lang tid gik der indtil de døde? Hvad blev der fodret med? Fodres der med udelukkende med myglarver bliver kampfisk meget tyk og overæder ikke mange tilfælde. Hvis det kun var hunnerne som blev tyk så var de nok med rogn. Tydeligt tegn er ægpletten på bugen mellem de to forreste finner.
Jeg fodrer dagligt og giver afvekslende kost. Allerhelst vil mine kampfisk have myglarver. Tørfoder tages også en gang i mellem. Når der gives myglarver så skal der ofte ikke mere en op til cirka 5 larver til før fisken har spist nok! Alt andet er ofte for meget.

Kampfisk er relativ nemt at holde og pga. af de utrolige fjendtlige biotoper som de stammer fra så kan de klare store udsving i både vandværdier og temperatur.
Når du er i forretningen og skal udvælge en kampfisk så gå hen til glasset og se om han gemmer sig for dig eller om han kommer mod dig for at lave lidt "show off" eller bare være nysgerrig. Kampfisk er nysgerrig dvs. en tilbageholdende fisk har det ofte ikke særligt godt. Mht. hunnerne så skal de bare være livligt og må gerne have en lidt tyk bug (rogn). Hvis de er lidt efter hinanden så er det normalt. Hunnerne kan også være uhyre aggressive.
Jeres akvarietemperatur er for lavt. den skal lige fra 26grader og opefter. Kampfisk komer fra områder hvor de lever i små biotoper som ofte får helt afsindig høje temperaturer og fortrækker derfor en temperatur fra cirka de 26 grader opefter.

Med venlig hilsen
bettasplendens

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
ravnen98 - 06/08-2006 23:13 06/08-2006 23:13
Hejsa
Hvor tid der gik før de døede, tja de begyndet efter en måneds tid vil jeg tro.. Det var hanne som først forsvandt, hunnerne en efter en.. Hvis de skal have sådanne en høj temperatur.. Hvorfor ser man dem så opbevaret i ganske små akvarier eller glas i dyrehandlerne..Uden nogen for form opvarmening af vandet... Det er jo synd for fisken.. Men heldigvis er der osse steder som holder dem i rigtige akvarier. og der syntes jeg de tar sig bedst ud.
kram lotte

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
bettasplendens - 07/08-2006 17:52 07/08-2006 17:52
Kampfisken kan pga. sin biologi klare sig i længere eller kortere perioder under helt forkerte forhold. Jeg har set flere forskellige steder i KBH området hvor det bare er galt.
Det er ikke rigtig at holde en kampfisk i en liter vand uden noget og uden varme eller rigtig lys og uden rigtig vandpleje.
Kampfisken kan nemligt klare sig i stærkt forurenet vand (hans egne affaldsstoffer) og han bruger ilten fra atmosfæren når ilten i hans lille beholder slipper op. (I et velfungerende akvarie kommer kampfisk normalt stadig op og får lige en mundfuld luft.)

Med venlig hilsen
bettasplendens

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
ravnen98 - 07/08-2006 23:22 07/08-2006 23:22
Hej igen..
Jeg syntes det meget forkert, af dyrehandler holder kampfisk på den vis..Det sender jo forkerte signaler til uvidne nye akvariefolk- DEt giver indtryk af, at de kan klare på meget trænge og dårlig kår og uden nogen form for vandbehandling.
Ja jeg har engang set kampfisk gå i gennemsigtige engang bære. Der er der jo ikke lige frem meget vand.
Suk suk. De flotte fisk Hilsen lotte

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
bettasplendens - 16/08-2006 23:27 16/08-2006 23:27
Hvordan går det? Har du fået noget nyt?

Med venlig hilsen
bettasplendens

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
ravnen98 - 12/09-2006 22:47 12/09-2006 22:47
Hej igen..
Nej.. jeg har ikke fået nogen kamp fisk igen.. Har valgt at vente lidt endnu.. Er der nogen som har en ide om hvor det er bedst at købe sin kampfisk. Og hvor for butikker deres fisk fra,?
Hilsen Lotte

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
bettasplendens - 21/11-2006 17:36 21/11-2006 17:36
Thailand og Sri Lanka i nogle tilfælde. Det er avlsblandninger og man kan få altmuligt. f.eks. sælger neonfisken KBH ofte nogle fine eksemplarer.

Med venlig hilsen
bettasplendens

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
martin w - 13/09-2007 15:31 13/09-2007 15:31
kunne de godt lade sig gøre at have en kampfisk sammen med 5 fembåndsbarber? og så nogle gange lade en hun komme over til den?

martin

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger KasperK/Lolland - 14/09-2007 09:20 14/09-2007 09:20
Mht barberne, se #5.
Der er ingen lov der byder, at en hun skal gå med en han, så det kan sagtens lade sig gøre. Du skal blot sørge for at hunnen er rimelig rognsvær inden du sætter den over til hannen!

De bedste hilsner
Kasper/Lolland

Annoncører
Annoncører