Opstart hvad betyder forandringerne

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 1504

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger d9ha - 02/11-2005 12:13 02/11-2005 12:13
Jeg er nybegynder, så jeg håber at kunne få lidt at vide om "best practise"
Har for 14 dage siden fyldt vand på et 325l. købt brugt med bundlag og stor trærod.
Teknik: 200 W varmelegeme, udvendig spandpumpe (1000L/t) med keramikrør, nogle få biobolde, grov filtervat, nogen porøse småsten (som jeg ik ka huske hvad hedder) og ca. 1 cm fin filtervat, Heldækkende armatur med to rør et plante og et hvidt - har ikke nærmere specs. skulle være max 6-9 mdr gl. iflg. sælger.
Akvariet er opvarmet til 24 grader og der er lys på i 10 timer dagligt .Tilplantet efter 2 dage
25 % vand udskiftet i går med koldt ledningsvand. Der er ingen fisk i endnu

1) Efter ca. 1 uge kom der noget hvid vatagtig belægning nogen steder på roden - skimmel mente jeg - op med roden overhæld med kogende vand og skrubbes med hård børste. - nu kommer det igen - dog på andre steder

2) Der er dukket en del små snegle op - må have været i bundlaget, men det er vel ok?

3) Efter ca. 1 uge dukkede der en del sorte partikler (nedfald) op - ses tydeligt på blade

4) Der er også kommet brunalger - mest på blade og på roden

5) Planter: bacopa caroliniana, Ceratopteris thalictroide, echinodurus osiris + vallisneria og lidt andet - Gror helt fint - Dog bacopa- de nederste blade smelter, vallisneria - de fleste nye blade bukker eller vokser i en bue nedad, enkelte vokser ok, sætter mange udløbere.

Spørgsmålet er så:
Er der noget galt - mangler der lys, gødning el. er alt "normalt" for opstart?

På forhånd tak
Henrik

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Steffen Kbh - 02/11-2005 12:30 02/11-2005 12:30
Det du beskriver med alger er helt normalt i nyopstartede akvareier.