Skal jeg aflive min nye Apisto-hun???

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 1385

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger jon (Inaktiv) - 08/07-2005 14:47 08/07-2005 14:47
Hej alle

Jeg har lige købt 1,2 apistogrammaer
Den hannen og den ene hun har det super-duper, men den anden hun er helt til rotterne!!

Hun er meget lille og spinkel, men i forretningen var hun rimelig livlig. Da jeg kom hjem havde hun fået et ordentligt hak i halen, og da hun kom i akvariet, gemte hun sig med det samme.

Nu kommr hun frem i ny og næ, men hun svømmer ikke, hun flyder ligesom med strømmen. De andre fisk undgår hende, så hun får lov til at være i fred.

Men hun ser søreme skidt-mas ud, det skal jeg love for!

Skal jeg aflive hende??

Mvh Jon

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger MOK (Inaktiv) - 08/07-2005 15:02 08/07-2005 15:02
Har ikke nogen erfaring med apisto'er, men har hun mulighed for at gemme sig for de andre ? Har du mulighed for at sørge for at hun virkelig får noget foder ? (måske et andet akvarie).

Jeg har ved andre fisk set den glidende/svævende adfærd (som at gå i et med tapetet for ikke at skabe unødige agressioner).

Det er da et forsøg værd eller ? (correct me someone)

Mvh.
Morten

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
elisabethen - 08/07-2005 15:16 08/07-2005 15:16
kan se i din profil, at det er vielfleck'er og at akvariet er 100 liter.. Det burde fint kunne gå, men så skal der også være rigeligt med gemmesteder. Er det hannen eller den anden hun, som er efter den? Hvis det primært er hannen, han den mishandlede hun måske være en såkaldt sneaker-male.. En han i forklædning.. Men som altså er afsløret og får bank. Hvis det primært er den 'store' hun, som jagter med den, er det nok ganske rigtigt en hun.. Og så skal du nok bare have flere gemmesteder. En masse trærødder lagt oven i hinanden, så det opstår en masse sprækker, er godt...

Mvh.
Elisabeth Schrøder

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
elisabethen - 08/07-2005 15:17 08/07-2005 15:17
Hvis der er gemmesteder nok og fisken bliver ved med at være sløj, er der nok ikke noget at gøre...

Mvh.
Elisabeth Schrøder

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
larza - 08/07-2005 15:48 08/07-2005 15:48
Havde samme problem med A.Cactouides. Jeg lod hunnen være i akvariet med de to andre næste dag var hun død. Jeg fik en ny hun efter et styke tid og de to hunner er absolut ike perlevenner, men det går. Bare sørg for at de har samme størrelse. Hvis du har mulighed for at sætte hende i et andet akvarie så prøv det, ellers kan du jo give det en dags tid og hvis det ikke går fremad bliver hun nok ikke bedre. Så er det bedst med aflivning. Det er altid trist når man får nye fisk der ikke kan enes.

Mvh.
Lars Andersen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger jon (Inaktiv) - 08/07-2005 18:20 08/07-2005 18:20
Hej alle.

De andre fisk, også de andre apistoer, lader hende være, og ignorerer hende, selvom hun flyder lige forbi dem. Jeg tror hun fik sine bank i posen på vejen fra butikken...

Har ikke set hende noget tid nu, så jeg ved ikke om hun lever eller er død. Der er masser af huler, kokosnødder, planter og andet hun kan gemme sig i, så det er i hvertfald ikke noget påroblem. Problemet er mere tror jeg, at hun ikke selv bestemmer hvor hun flyder hen, men bare flyder med strømmen.

Jeg venter og ser hvad der sker, og håber at det bliver bedre!!

Mvh Jon

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger helene (Inaktiv) - 08/07-2005 20:33 08/07-2005 20:33
jeg kan se i din profil at du er fra københavn, kunne rigtig godt tænke mig at vide i hvilken butik de har apistogramma sp. vielfleck ??? Jeg har ikke set dem før herovre

Mvh.
helene

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Kristoffer - 08/07-2005 21:30 08/07-2005 21:30
hvis du mener at hun er for sløj så må du jo selv afgøre det:-(

Med venlig hilsen
Kristoffer

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger jon (Inaktiv) - 10/07-2005 22:20 10/07-2005 22:20
Hej Helene

Nu vil jeg heller ikke lægge hovedet på blokken :)

Da jeg kom hjem fra butikken havde jeg glemt hvad den hed, og begynte så at lede efter billeder, for at finde den. Jeg synes at den der ligner bedst er den der hedder Vielfleck, men jeg er ikke ekspert, og vil altså ikke lægge hovedet på blokken. Det er muligvis bare en der ligner den.

Jeg købte dem i planteimporten, men den jeg købte, er ikke på deres lagerliste... derfor begyndte jeg at lede på billeder på nettet...

Har du nogle billeder, kan jeg måske identificere den der, min har nogle meget orange tegninger på halefinnen, og er ellers sådan lidt grumset :)

Har i øvrigt været i sommerhus igen, og har ikke set den nye hun siden hun kom flydende med strømmen forleden, så mit gæt er at hun er død nu...

Hvad siger i i øvrigt til at blande arterne? Kan man det, eller skal de have samme art, for at danne par?

Mvh Jon

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
elisabethen - 11/07-2005 07:44 11/07-2005 07:44
Det er nok Ap. viejita.. Dem har de nemlig i planteimporten, og kunne godt ligne en lidt mere farvestrålende udgave af vielfleck.
I større baljer kan man godt holde flere forskellige arter. Man skal bare være opmærksom på, at hannerne stadig vil slås lidt, selvom det er forskellige arter... Fisk, der danner par, skal helst tilhøre samme art. Jeg ved ikke hvor almindeligt det er, at Apistogramma laver hybrider, men det er i hvert fald fy-fy... Hvis der pludselig kommer blandingsunger, bør man aflive hele banden... Evt. forære dem til nogen, som har store rovfisk :)

Mvh.
Elisabeth Schrøder

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
elisabethen - 11/07-2005 08:57 11/07-2005 08:57
Hov, iflg. planteimporten hjemmeside her det også Ap. macmasteri.. Den er nok nemmere at forveksle med vielfleck, når det kommer til stykket :) Prøv at slå den op på nettet...

Mvh.
Elisabeth Schrøder

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger helene (Inaktiv) - 11/07-2005 11:48 11/07-2005 11:48
hej jon, - ja, jeg vil som elisabeth også tro det er ap. macmasteri , - men vi har lige haft en tråd om vielfleck, her kan du ihvertfald se hvordan den ser ud...

Eksternt link http://akvariesiden.dk/forum_ny/forumview.php?id=136569&cat=3

Mvh.
helene

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger jon (Inaktiv) - 11/07-2005 13:53 11/07-2005 13:53
Hej helene og elisabethen

Ja, jeg er i syv sind.
Jeg synes hverken den ligner den ene eller den anden, men på den anden side ligner den heller ikke rigtigt de vielflecker der er billeder af i tråden ovenfor... min har lidt mindre orange tegninger, men jeg synes det er meget svært at se.
Det ligner ihvertfald ikke macmasteri... det får man for ikke at være ordentlig opmærksom!
Jeg havde besluttet mig for at købe en "dobbeltrød", men faldt for den anden i butikken, og glemte, da jeg skulle se efter min to-årige datter, der spænede rundt i butikken, at hæfte mig ved dens navn!! Måske ender det med at jeg er nødt til at bevæge mig derne, for at se om de endnu har den han jeg efterlod... ås må det da være til at finde ud af :)

Mvh Jon

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
elisabethen - 11/07-2005 14:04 11/07-2005 14:04
Især Ap. viejita kan variere meget i farven. Være mere eller mindre rød på finnerne osv. Derudover skal du tænke på, at fisk, som ikke er udvoksede, kan ligne nærmest hvad som helst.
"dobbelt rød" kan dække over både Ap. agassizii og Ap. cacatuoides... Får spat, når en dyrehandler bare kalder noget 'dobbelt rød'..

Mvh.
Elisabeth Schrøder

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger helene (Inaktiv) - 11/07-2005 14:34 11/07-2005 14:34
altså, vielfleck kan du nok godt udelukke, som sagt er vi et par stykker her i københavn, som 'leder' efter hunner, og indtil videre er det kun tonny i vorbasse der har dem ... jeg vil tvivle meget på at det er den. Vielfleck har iøvrigt nogle ret markante nærmest grønne striber på hovedet, og det har mine også haft selv om de ikke var udvoksede da jeg fik dem.
Her er min lille spradebasse af en han, - enten han nu skulle imponere eller hvad det nu var ....

Mvh.
helene

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger jon (Inaktiv) - 11/07-2005 22:44 11/07-2005 22:44
Hej alle

Ja, man kunne næsten mærke gispet og rystelserne helt her ude på amager, da et par apistogramma-nørder hørte den chokerende nyhed; der er solgt et apistogrmma vielfleck-par i København!!!

Men der må meldes falsk alarm, der er ikke nogen grønne striber på min fisk, og jeg må så medgive, at uanset hvad det er for en apistogramma, så er det nok ikke en vielfleck. Havde det været, havde det også været meget urimeligt, for jeg har ikke ledt efter dem, og vidste slet ikke, at de normalt bor i Vorbasse :)

De er nu sjove alligevel, men de er lidt nogle svæklinge, selvom hannen poserer så flot rundt, så er det alligevel sværddragerne der bestemmer hvor i akvariet han er... er det ikke lidt tøset af en dværgcichlide??

Den anden lille hun har jeg ikke set siden i fredags, så jeg tror hun er væk for stedse.

Mvh Jon

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger helene (Inaktiv) - 12/07-2005 13:45 12/07-2005 13:45
;-), ja, der er langt til vorbasse, så det kunne jo være rart hvis de var lige om hjørnet ...

Mvh.
helene

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger jon (Inaktiv) - 12/07-2005 22:12 12/07-2005 22:12
Nu har jeg så konsulteret faglitteraturen, og jeg tror at jeg har løst problemet.
Jeg er ret sikker på, at det er en cacatuoides jeg har fået anskaffet mig, men grunden til at jeg tog fejl var, at alle de cacatuoides butikkerne har på deres lagerlister er "dobbel red", og de ser jo alligevel noget anerledes ud. Derfor fokuserede jeg på den orange stribe langs rygfinnen, som jo også vielflecken har... ydeligere er de orange pletter på halefinnen meget lig dem jeg kan se på billederne af vielsleck

Så min fisk er vel nærmest en "apistogramma Normal single orange cacatuoides", og hvis navnet ikke findes, tager jeg hermed patent på det!

Mvh Jon

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
elisabethen - 13/07-2005 09:28 13/07-2005 09:28
Kig evt. i AquaLog'en om dværgcichlider.. Der er langt de fleste kendte arter i, og af fx cacatuoides'en er der adskillige ekstra billeder af de forskellige farvevarianter.

Mvh.
Elisabeth Schrøder

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger jon (Inaktiv) - 13/07-2005 10:46 13/07-2005 10:46
Hej elisabethen

Hvor finder jeg "Aqualog'en"?

Mvh Jon

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
elisabethen - 13/07-2005 10:54 13/07-2005 10:54
Det er en bogserie.. Ved at planteimporten her dem.. AquaLog Cichlids II handler om dværgcichlider. Det er egentlig bare en billedbog, som ingen oplysninger om pasning rummer.. Men billederne er flotte, og kan hjælpe en, hvis man er usikker på hvilken art man har :)
Uwe Römers Mergus Cichlid Atlas no. 1 er også en rigtig fin bog, som rummer endnu flere dværgcichlider, og det fede ved det, er at den viser adskillige billeder af hver art.. Forskellige farvevarianter, samt hanner og hunner i forskellige humær (fiskene skifter ret meget farve efter hvad humør de er i, og hvor gamle de er).
Den bog sælger West, og det er Biblen hvis man går meget op i dværgcichlider.

Mvh.
Elisabeth Schrøder

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger jon (Inaktiv) - 13/07-2005 11:44 13/07-2005 11:44
Ok. Tak for det!

I øvrigt.
Tidligere fik jeg at vide, at man ikke må lade to forskellige arter parre sig... hvorofr egentligt ikke det?

Er det fordi det kan skabe misdannelser, eller bare fordi man ikke må forurene racerne... i så fald, hvad er egentligt problemet med det?

Denne tråd har efterhånden bevæget sig temmelig langt væk fra det oprindelige spørgsmål, håber det er ok :)

Mvh Jon

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
elisabethen - 13/07-2005 12:12 13/07-2005 12:12
Mht. cichlider går man meget op i ikke at blande forskellige arter. Især de afrikanske sø-cichlider er jo kendt for, at der er opstået så mange vidt forskellige arter ud fra blot nogle enkelte forfædre, og det er den naturlige, biologiske mangfoldighed, som man vil beskytte ved ikke at lave hybrider.
Noget lignende gør sig gældende for sydamerikanske dværgcichlider, selvom deres udviklingshistorie er noget anerledes. Det er ikke bare fy-fy, at blande to forskellige arter (jeg ved faktisk ikke om man overhovedet kan krydse apistogramma'er), men også bare to forsk. geografiske farvevarianter.. Ziij1n var fx efter mig, fordi jeg holder Ap. agassizii 'double red' og en vildtform af agassizii'en sammen. Der er jo risiko for, at de vil danne par på tværs af varianterne... Nu er det dog kun et pynteakvarium, så det gør ikke så meget. Skulle der opstå blandingsunger, vil jeg ikke fodre dem op, og aflive eventuelle unger, som alligevel skulle overleve.

Kort sagt: Hybrider, "mellemformer", af arter ødelægger lidt den biologisk varriation.. Synes jeg i hvert fald :)

Mvh.
Elisabeth Schrøder

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger jon (Inaktiv) - 13/07-2005 12:29 13/07-2005 12:29
OK... men det er altså "kun" et spørgsmål om etik...

Det vil sige, som jeg læser dit svar, at jeg godt vil kunne sætte en ekstra hun ned til min han, der er eks cacatouides dobbel red, selvom min han er en "normal single orange".

De vil kunne fungere sammen som par, og skulle de få unger, vil de alligevel ikke overleve, eftersom jeg ikke har yngleakvarie, men til gengæld har et antal musebotiaer, der elsker dværgcichlideæg mere end noget andet!

Grunden til at jeg overvejede det var blot, at hvis jeg ikke kan få en der er magen til de to andre jeg har, om jeg så kunne sætte en anden art ned til dem... det kan jeg vel godt så... eller?

Mvh Jon

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
elisabethen - 13/07-2005 12:41 13/07-2005 12:41
Ja, det kan du godt.. Men skulle der komme unger, skal du være helt klar over, at altså er krydsninger. Du kan så også forsvare det med, at de orange cacatuoides varianter i forvejen er kunstigt fremavlede, og så gør det efter min mening ikke så meget.. De var noget andet, hvis de var to naturlige, geografiske varianter du satte sammen.
Jeg leder pt. efter flere agassizii-hunner, og er helt klart over, at det kan blive svært at få fisk som tilhøre samme variant, eller som forhandleren overhovedet ved hvilken variant er... Det er jo lidt det samme.

Det er først og fremmest fy at videresælge krydsninger :)

Mvh.
Elisabeth Schrøder

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger jon (Inaktiv) - 13/07-2005 14:44 13/07-2005 14:44
Elisabethen:
Godt, jeg lover ikke at sælge eventuelle unger videre til nogen :)
Første problem bliver nok i det hele taget at få unger, så den tid den sorg... eller glæde. Som amn siger: jeg håber jeg får det problem!

Martin:
Ja, men desværre har jeg ikke et ekstra akvarie.
Jeg er nu også ret sikker på at den svage hun er død, jeg har i hvartfald ikke set hende i snart en uge.
Det er derfor jeg overvejer at købe en hun mere, og spørger om muligheden for at sætte en hun af en anden art ned til de to andre.
Men tak for rådet!

Mvh jon

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
elisabethen - 13/07-2005 17:37 13/07-2005 17:37
Jon - Altså, nu er jeg jo blevet lidt nysgerrig.. Så hvis det er, kommer jeg gerne forbi en dag, bevæbnet med mine apistogramma-bøger, og ser din mystiske fisk :)

Mvh.
Elisabeth Schrøder

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger jon (Inaktiv) - 14/07-2005 10:48 14/07-2005 10:48
Hej Elisabethen

:) Jeg er nu ret sikker på, at det er en cacatouides, måske en eller anden fremavlet variant!
Men hvis du en dag er på amager, er du da velkommen til at kigge op og se om jeg har ret :)

Mvh Jon

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger jon (Inaktiv) - 05/08-2005 10:00 05/08-2005 10:00
En opfølger på en gammel tråd.

Jeg har købt mig en ny mobiltelefon, og tænkt- der var søreme et kamera i...
så nu er det lykkedes mig at tage et billede af den apistogrammahan jeg var i tvivl om.
Det er ikke et super godt billede, men alligevel tror jeg det er godt nok til at identificere fisken på.

Jeg er endnu ret sikker på at det er en cacatouides... har jeg ikke ret?

Mvh Jon

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger lab (Inaktiv) - 05/08-2005 10:49 05/08-2005 10:49
Du har så evig ret. I øvrigt er det da vist en dobbelt rød og ikke "enkelt rød" som du døbte den ovenfor. Jeg er ikke så stiv i de fremavlede, men det er vist noget med hvor mange af finnerne der er rødt i, hvad den hedder.....

Mvh.
Lars Brøndum

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger jon (Inaktiv) - 05/08-2005 12:48 05/08-2005 12:48
Hej Lab.

Men den her er jo mere orange, og er slet ikke så farverig som de dobbelte røde jeg har set.

Men en cacatouides er det, og det er da rart at få bekræftiget!

Mvh Jon

Annoncører
Annoncører