Mikrogeophagus ramirezi - Lidt hjælp omkring yngel/genkendelse af køn

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 1129

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
dako - 05/07-2005 18:01 05/07-2005 18:01
Hej Alle :)
Har 3 Ramirezi gående.. Det er sådan at to af dem har stærke farver, altså i sort og det.. og den sidste er meget mat i farverne, nærmest som om den bliver holdt udenfor.. Den bliver også jaget engang imellem.. Er dette en der skiller sig ud? Altså så de tor med de stærke farver er par? :)

Hvad kan fremme yngel hos Ramirezi? Jeg vil igang med at prøve at yngle på dem nemlig :)

Vh.
Mads

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
elisabethen - 05/07-2005 18:10 05/07-2005 18:10
Sommerfuglecichlider er monogame... Ikek polygame som mange andre dværgcichlider, så derfor er det forkert at holde et ulige antal af hvert køn. Du bør skille dig af med den, som er i overskud, da det jo lyder som om, at de to andre har dannet par.

Nu hvor du har et etableret par, vil jeg sådan set sig, at du er kommet over den største forhindring. Derudover er det vigtigt med god vandkvalitet for at få dem til at yngle. Nitritkoncentrationer er helt fy-fy.. Og så må vandet gerne være surt og blødt, men det kommer lidt an på om dine fisk er noget hårdfør DK opdræt eller hvordan...
Levende foder er rigtig godt til at stimulere leg, men godt, proteinrigt foder som fx frosne myg er også godt.

Mvh.
Elisabeth Schrøder

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
dako - 05/07-2005 18:51 05/07-2005 18:51
Yep har også tænkt på det, men vil bare gerne være sikker på at de har dannet par *S* :)
Jeg fodrer hver dag med røde myggelarver(frosne).. og flagefoder, af god kvali. Ved ik hvorn vandet er herude, Men har sat temperaturen op i akvariet, og skiftet lidt vand igen idag.. Er der noget som kan gøre vandet blødt ud over regnvand og osmose..?

Vh.
Mads

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
dako - 05/07-2005 18:53 05/07-2005 18:53
jeg kan desværre ik få fat i levende foder, medmindre jeg bestiller det hjem.. Der ligger kun den poppi dyrehandel (som ikk er den bedste forretning), at få fat i ting i..samtidig med at de er smådyre.

Vh.
Mads

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
elisabethen - 05/07-2005 18:58 05/07-2005 18:58
Når du har et par, kan det jo godt være at de bare går igang med æglægning så snart den overskydne fisk er væk og ikke forstyrrer dem længere. Det varrierer MEGET hvor svære de er, så hvis jeg var dig, ville jeg lige se tiden lidt an før jeg begyndte at lave tricks med vandkemien...

Kan se, at du bor på Midtsjælland, og der er vandet vist desværre ret hårdt.. Men der er som sagt en mulighed for, at dine fisk har været opdrættet i mange generationer og dermed af ret ligeglade med vandkvalitet.

Mvh.
Elisabeth Schrøder

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
dako - 05/07-2005 19:23 05/07-2005 19:23
yep, :) .. Mange tak for hjælpen.

Vh.
Mads

Annoncører
Annoncører