Gode råd om apistogramma-indretning

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 1509

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger jon (Inaktiv) - 29/06-2005 13:12 29/06-2005 13:12
Jeg har et akvarie på 100 liter, hvor der pt. bor 10 kongetetra, 1,4 lyrehalesværdrager, 4 musebotia og 1 ancistrus

Jeg overvejer at invitere et apistogramma-par med i baljen, men er lidt i tvivl om indretningen.

Så vidt jeg har forstået fra bøgerne, bør jeg have 1 han og 3 hunner, men min fiskeforhandler siger at det ikke passer, og at det er fint med 1,1... passer det???

Nå jeg har forsøgt at tegne grundplanen til mit akvarie, ser det ud til at virke til apistogrammaer??

Forklarring til numrene:

1: opretstående trærod, med lille hule under sig. Når helt op til overfladen
2: liggende trærod, med cylender-hule i den tykke ende
3:skråtliggende granitsten, der skaber en større åben hule
4:stor amazonasværdplante, der når op og dæker en del af overfladen
5:halv kokosnød
6:indvendigt filter, liggende, blæser op i overfladen
7:to javabregner og en "åkande-agtig" langstilket plante, der har brede bæade i overfladen
8:liggende trærod, med små huller, ca. 10 cm høj
9:stående trærod, der går op i en spids, når op til overfladen
10: skråtliggende trærod
11-12: moskugler der skaber en hule sammen med den skråtliggende rod
13: flad lavasten
14-15: Her vil jeg lægge underpotter med skår i, som apistogrammahunnerne kan bruge til lege-huler

Håber det kan give et indtryk af akvariet, og at I kan se om det giver mening eller ej.

Mvh Jon

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
elisabethen - 29/06-2005 14:04 29/06-2005 14:04
Hvis du holder en han og flere hunner får du, adfærdsmæssigt, mest glæde af fiskene.. Det synes jeg i hvert fald. Det er spændende at se hvordan hunnerne danner små territorier, som de forsvarer imod hinanden. Men du kan også godt nøjes med 1,1.. Ofte vil fiskehandleren ikke sælge andet end par, da kønsfordelingen ofte er skæv med mange hanner.

Indretning? Tjah.. Godt med sprækker og gemmesteder. Især hvis du holder flere hunner. De kan godt lide huler, hvor hunnen kun lige akkurat kan klemme sig ind. Helst fint, afrundet sand, da de ofte nipper lidt til bundlaget for at finde føde. De graver ikke ret meget.. Kun en lille smule omkring indgangen til hulen.
Umiddelbart ser din plan fin ud, selvom den er lidt svær at overskue.. hehe.. Men altså.. Godt med gemmesteder er vigtigt.
Om der er planter eller ej, er Apistogramma'er ligeglade med. Din åkande-plante, som sikkert er en tigerlotus, er rigtig fin, da den dæmper lyset lidt i akvariet.. Dværgcichliderne kan godt lide lidt skummel belysning.

Mvh.
Elisabeth Schrøder

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger jon (Inaktiv) - 29/06-2005 20:36 29/06-2005 20:36
Hej Elisabethen

Tak for svaret.
Jeg prøver om jeg kan presse 1,2 ud af min fiske-pusher, ellers må jeg jo købe to par, og skille mig af me den ene han... selvom det er lidt ånsvagt!

Jeg er klar over at min oversigt kan virke lidt forvirrende, men når man har akvariet foran sig, giver det fantastisk god mening :)

Mvh jon

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
elisabethen - 29/06-2005 21:09 29/06-2005 21:09
I 100 liter ville den mindste han rimeligt hurtigt blive trynet, så det ville nok give sigselv at komme af med den.. Det har jeg oplevet en gang eller to i hvert fald. Men altså.. De kan sagtens gå parvis... Men fra naturens side er de haremdannende :)

Kan se, at du bor i København... Du skal være velkommen til at titte forbi og kigge på mine Apistogrammabaljer for lidt inspiration.

Mvh.
Elisabeth Schrøder

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
buje - 29/06-2005 21:59 29/06-2005 21:59
De fleste akvariebutikker sælger 1,2 eller 1,3 selvom de angiver deres priser i kr/par

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Line (Slettet) - 29/06-2005 23:40 29/06-2005 23:40
Hej Elisabeth

Af ren nysgerrighed.. hvilke huler / hvilke hulestörrelser anvender du til dine Apisto'er ? Jeg skal have disse huler ind i mit program, men er ærligt talt lidt i tvivl om störrelser og görelser. Hernede körer man med Iglo's, som de populært kaldes. Et lille billede af en prototype..

Hilsen
Line Sörensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Line (Slettet) - 29/06-2005 23:42 29/06-2005 23:42
aah ja måske lidt ekstra info: ydre diameter 8 cm / indgang 2 cm - og med bund.

Hilsen
Line Sörensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
elisabethen - 30/06-2005 07:15 30/06-2005 07:15
Jeg bruger ikke 'huler' som sådan... I mine Apisto-akvarier har jeg bare en masse trærødder, der ligger hulter til bulter, så der er en masse huler og sprækker mellem disse, mellem dem og glasset og under den. Så må fiskene selv vælge.
Hunnerne synes at vælge huler, hvor indgangen kun lige er stor nok til at se kan komme ind.. Ca. 1 cm i diameter, og hulerne er indvendigt også så små, at de kun lige akkurat kan vende :) Og så gerne langt nede ved bunden.. Især min borellii-hun, som lige nu har yngel, har gjort meget ud af at skubbe ekstra sand op foran huleindgangen.

Mvh.
Elisabeth Schrøder

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger jon (Inaktiv) - 30/06-2005 21:23 30/06-2005 21:23
Hej Elisabethen

Nu har jeg sat to halve kokosnødder ned i akvariet, og presset dem godt ned i bundlaget, så de hullerne er meget små... men der er jo endnu meget plads inden i dem, så måske de vælger en af de "naturlige" huler istedet, vi får se.

Min Ancistrus viser enorm interesse for den ene af de to nyr kokosnødder, selvom der har været en i akvariet længe, så hvis ikke apistoerne vil have dem, skal de nok blive beboet alligevel... så må jeg jo endelig tage mig sammen til at købe en ancistrus-hun.

Mvh Jon

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
buje - 01/07-2005 00:06 01/07-2005 00:06
line ...
det ser hyggeligt ud med den kokosnød med havefakkel udenfor... :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger fo_dk (Inaktiv) - 01/07-2005 05:09 01/07-2005 05:09
FLOT JON......nem forklaring den der tegning.

Glæder mig til PICS

Kærlig hilsen
fo_dk

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger jon (Inaktiv) - 01/07-2005 13:30 01/07-2005 13:30
Hej fo.

Tak for det, jeg har desværre ikke selv et digi-camera, men hvis jeg en dag låner et, vil jeg helt sikkert tage nogle billeder.
Nu står det klart og venter, og i næste uge skal jeg så på Apisto-jagt...

Kender i nogle der har flotte apistoer på lager for tiden?

Mvh Jon

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger nichr04 (Inaktiv) - 01/07-2005 13:52 01/07-2005 13:52
hvis du står og skal til det mørke jylland, Har akvarie west altid et stort udvalg af apisto... tjek på hans hjemmeside

Mvh.
nichr04

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
buje - 01/07-2005 13:59 01/07-2005 13:59
flyvefisken og neonfisken, plejer at have appistoer.. CC har ingen, da han gør sig i afrikanere, og nyeligt i discus

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger jon (Inaktiv) - 01/07-2005 15:48 01/07-2005 15:48
Hej buje

Neonfisken kender jeg ikke, hvor ligger den?
Har handlet flere gange i flyvefisken med stor succes, der havde jeg helt klart tænkt mig at tage hen først!

Nich: Jeg er ikke lige på vej til Jylland... også lidt langt at transportere en fisk i en plasticpose synes jeg ;) men tak for tippet aligevel.

Mvh Jon

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
buje - 01/07-2005 18:58 01/07-2005 18:58

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Line (Slettet) - 01/07-2005 22:54 01/07-2005 22:54
Hehe Buje .."havefakkel" den var god - havde jeg slet ikke tænkt over.

Nej, jeg ville finde et eller andet, som alle kendte störrelsen på til sammenligning for hulerne. Linealer m.fl. kan man alligevel aldrig rigtig aflæse...

Hilsen
Line Sörensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
buje - 01/07-2005 23:26 01/07-2005 23:26
Line...
det ved jeg godt, men det lignede sådan en landsbyhytte fra et "age of empire" (strategi computerspil) og så et kæmpe havelys *G'

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
elisabethen - 02/07-2005 07:37 02/07-2005 07:37
I forbindelse med en eller anden dværgcichlide læste jeg om en smart hule... Nemlig den lille plastikbeholder, som man får film til kameraet i. Dimensionerne passer meget godt til de huler, som mine dværgcichlider vælger... Ser måske ikke så pænt ud, men hvis det bare er et opdrætsakvarium, kan det jo være ligemeget..

Har lige lavet en lille tegning :)

Mvh.
Elisabeth Schrøder

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger jon (Inaktiv) - 02/07-2005 08:43 02/07-2005 08:43
Hej Elisabethen

Godt at se, at det ikke kun der kan være kreativ med frihåndstegning på computeren :)

For mig er det nok lidt for avanceret med kamera-huler, men jeg inrømmer at det er ret smart!

Mvh Jon

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger jon (Inaktiv) - 08/07-2005 13:24 08/07-2005 13:24
Ville lige følge op på min apistogrammajagt.

Jeg har nu købt 1,2 apistogramma vielfleck... Jeg incisterede på at få to hunner med til min han, så jeg endte med at måtte købe to par, og så overtale forretningen til at beholde den ene han. Og det var ikke let!

Hannen og den ene hun går sammen i fred og fordragelighed, men den anden hun var en lille skræmt stakkel, som jeg kun har set ude to gange efter hun er kommet. Men jeg håber hun kan vokse sig kræfter til, og så snuppe et teritorie om nogle måneder!

Kan man i øvrigt sætte en anden apisto hun ned til den han jeg har? Skelner de selv mellem hvilke apistoer de er, eller kan de, som eks. platyer, sværddragere etc, parre sig på kryds??

Mvh Jon

Annoncører
Annoncører