Kribensis

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 1275

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Aalborg-fisken - 25/06-2005 19:11 25/06-2005 19:11
For nogle uger siden købte jeg et kribensis-par. Jeg har ikke tidligere erfaringer med denne art og ved derfor ikke hvorvidt deres adfærd er normal.
Mit akvarium er et 70 L. selskabsakvarium. I starten var der kamp mellem han-kribensisen og en anden af mine fisk, men da det faldt til ro, byggede de to kribensis'er en hule under en store muslingeskal. Som før sagt har jeg ingen erfaring med denne fisk og vidste ikke at kribensis'er vil have huler. Jeg underede mig også over hvorfor jeg sjældent så hunnen, men havde dog på fornemmelsen at de var i yngleperiode og måske havde æg at passe. Så for en lille uge siden døde hunnen pludselig, og jeg tænkte derfor at der ikke ville komme noget ud af eventuelle æg eller hannen spiste dem. Men så i onsdags så jeg en gruppe af små unger som spiste på en sten, jeg iagttog dem for at se om de blev spist og det blev de, så jeg indfangede de resterende pånær en (som far passede, da han ikke spiste dem, og rigtig nok tog han den ind i munden og spyttede ud igen, den er dog væk nu. Regner med at det er fordi han er ung og ikke forsigtig nok overfor de andre fisk.) Jeg indfangede ca. 10, og der er 8 tilbage som spiser godt (de er i et lille plastisk føde-kar i akvariet). Mit spørgsmål er så om der er nogle der ved ca. hvor længe de skal gå i det inden de må lukkes ud (regner med at det er et godt stykke tid)? Om de kan overleve, når de ikke har "lært" noget af deres forældre (en skrev om at moderen tog dem ud og de var meget opmærksomme og fulgte hende hele tiden)? Kan der eventuelt opstå kamp mellem ungerne og faren (måske han ikke ved det er hans unger?) Et sidste spørgsmål er om nogle ved om kribensis'er altid skal være mere end én. Hannen er blevet meget bleg - savner han eventuelt en artsfælle/mage?
Som i kan se har jeg en del spørgsmål, håber der er nogle der har nogle råd?!

MvH Cathrine

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger gibson (Inaktiv) - 25/06-2005 19:15 25/06-2005 19:15
Kribensis er normalt meget gode til at passe på deres unger de første 3 uger. Så begynder ugnerne at svømme meget omkring og de er sværre at passe. Forældrene kan også miste lysten til at passe dem.
Helt generelt kan man sige at du ikke må lukke dem tilbage så længe der er fisk der kan gabe over dem.

Jeg har skrevet lidt om kribensis engang:

Eksternt link http://karl-henrik.dk/index.php/15311

De bedste hilsner
Karl-Henrik Arendt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Aalborg-fisken - 25/06-2005 19:24 25/06-2005 19:24
Tak for dine råd. Og har lige læst det du har skrevet om kribensis'er, hvilket var meget lærerigt og jeg kunne nikke genkendende til mange ting.

Cathrine

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger gibson (Inaktiv) - 25/06-2005 19:25 25/06-2005 19:25
Hvis der er noget der skal uddybes siger du bare til :-)

De bedste hilsner
Karl-Henrik Arendt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Aalborg-fisken - 25/06-2005 19:27 25/06-2005 19:27
Tusind tak. Ville gerne hører din mening om hvorvidt min han-kribensis mangler en mage?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger gibson (Inaktiv) - 25/06-2005 19:30 25/06-2005 19:30
Jeg er sikker på at han gerne vil have en ny mage :-)

De bedste hilsner
Karl-Henrik Arendt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Aalborg-fisken - 25/06-2005 19:31 25/06-2005 19:31
Så tror jeg at jeg vil købe en ny til ham! = )

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Janne (Inaktiv) - 27/06-2005 01:31 27/06-2005 01:31
1: Der vil ikke være plads til mere end et par i et 84 l akvarie, desværre.... Kribensis er oftest ret monogame, så når hannen har valgt en af hunnerne, er det bedst at sælge de to andre; de vil blive jagtet, når parret yngler.
2: Jeg har desværre heller ikke set mine Kribensis'ers æg... Det er ikke strengt forbudt at se efter, men du kan risikere at de bagefter æder æggene, hvis de er meget urutinerede og stressede. Hvis du vil se æggene, skal du tage hånden hen til hulen ret langsomt, med rolige bevægelser, og kun lige lette den et øjeblik. Så bør hunnen gå ind i hulen igen, lige så snart du sætter den ned.
Vær forresten opmærksom på, om de siamesiske algeædere bliver trynet for meget, når/hvis Kribensis'erne går i leg. Kribensis kan være ret stride, når de har æg/unger.

Mvh.
Janne

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Aalborg-fisken - 27/06-2005 16:39 27/06-2005 16:39
Hei Tine

Jeg vil fraråde dig at prøve at komme til at prøve at se kribensis-æggene. Da jeg aldrig havde haft kribensis'er før og ikke fået at vide af dyrehandleren at de ville have huler, blev jeg meget overrasket da de pludselig begyndte at grave stenene ud under min luftsten, jeg var meget nysgerrig for at se hvad de lavede derinde og så jeg gjorde jeg en stor fejl, jeg lyste ned i hulen for at stille min nysgerrighed - det resulterede i at de spiste deres æg.

Her den anden dag blev jeg tilrådet til at købe en ny mage til min kribensis-han, og det gjorde jeg så i dag. Men efter jeg har sluppet hende ud (i middags) har jeg kun set hende i omtrendt 3 min. Når hun viser sig, prygler han hende, tror jeg da. Ærlig talt ved jeg hvad det er han gør ved hende. Det han gør ligner lidt det samme som når sugemaller får fat i døde fisk. Jeg kan virkelig ikke beskrive det han gør, han åbner sin mund og tager små bidder af hende eller sådan noget, det ligner også at han ligesom kysser hende, men....... sådan er fisk nok ikke ligefrem. Ved det lyder skørt. Hun er hele tiden nede bag to lavasten, men når han får jaget hende ud jager han hende i hjørnet ved siden af huleåbningen under min luftsten. Håber der er nogle der måske ved hvad det er han laver, vil meget gerne have respons!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Lars - 28/06-2005 09:33 28/06-2005 09:33
Hej Aalborg-fisken,

Umiddelbart lyder det ikke som om, han er særlig god ved hende. Men tænk på, at Kribensis er territoriale (selv om territorialadfærden er begrænset, når de ikke yngler); han skal måske lige have tid til at vænne sig til, at en ny hun er kommet ind på hans territorium. Derudover er det med kribensis som med mennesker: Bare fordi det er en han og en hun behøver de ikke kunne finde ud af det. Giv dem lidt tid, prøv evt. med en hun mere, og så fjern den overskydende, når der er dannet et par. Hvis han ikke kan finde ud af det med den første, kan han måske med den næste (men igen, vent nogle dage, med mindre han ligefrem slår hunnen ihjel).

Hilsen
Lars

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Aalborg-fisken - 28/06-2005 16:35 28/06-2005 16:35
Hei

Tak for jeres råd, og tro mig jeg har fundet ud af hvor territoriale Kribensis, hannen er helt sikker på hvad der er hans territorium også selvom det er alle 70 liter, det er sku ligegyldigt hvor nogen af fiskene er, de skal jages væk!

Jeg regner også med at give dem tid indtil de falder til ro, og så kan det være det kommer til at gå meget bedre mellem dem. Som også Tine beskriver ved jeg hvornår der er et par, det sidste par var helt vilde! Det ser også ud som om han gerne vil, men det er som om hun ikke har lyst, men hun er heller ikke så stor endnu! Tror mig, jeg skal nok lade hører fra mig med hensyn til mine Kribensis især de små unger, som nu er 7 dage - og super søde. Er også interesseret i at hører videre om dine kribensis'er, Tine.

Venligst
Aalborg-fisken

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bettina - 29/06-2005 09:07 29/06-2005 09:07
Hej. Ved I om både hannen og hunnen tager æg i munden - jeg har et par og jeg synes de begge smågumler på noget - men de spiser ikke når der fodres. Eller er det "kun" hunnen som ruger.

Mange hilsner fra
Bettina

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger gibson (Inaktiv) - 29/06-2005 09:56 29/06-2005 09:56
Begge to kan deltage i yngleplejen, men nogle gange jager hunnen hannen væk for at passe dem selv.

De bedste hilsner
Karl-Henrik Arendt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bettina - 29/06-2005 10:09 29/06-2005 10:09
Hannen havde tilkæmpet sig en hul træstamme, men så kom der en lille sugemalle derind og den fik lov til det, hannen og hunnen svømmer nu "bare" rundt i akvariet og smågumler, de er lige p.t. ikke samme sted. Jeg er meget spændt på hvad der sker. Men nu ved jeg da at jeg også skal holde med hannen, jeg troede faktisk kun at det var hunnerne der mundrugede, men så blev jeg så klog - tak for det.

Mange hilser fra
Bettina

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Aalborg-fisken - 29/06-2005 17:49 29/06-2005 17:49
Hei

Ja hannen kan helt klart gå med æg såvel som unger i munden, det gjorde min ihvertfald, han desværre bare ikke passe på den ene unge han skulle.

Venligst
Aalborg-fisken

Annoncører
Annoncører