Dværgcichlide akvarie

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 3580

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
k19r - 18/06-2005 20:54 18/06-2005 20:54
Man høre så tit om cichlideakvarie, malawi, diskus m.v. Kan man have en dværgcichlide akvarie eller er det ikke en god ide?

Typisk er det vel en 1,2 per art, men går det godt at have flere arter sammen?

Er der noget specielt man skal tage hensyn hvis man går med planer om et dværgcichlide akvarie?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
elisabethen - 18/06-2005 21:03 18/06-2005 21:03
Man kan sagtens lave et specialakvarium til dværgcichlider. De trives faktisk bedst sådan. Men de kan ikke holdes i store flokke eller kolonier ligesom fx afrikanske sø-cichlider.
Et dværgcichlide akvarium er optimalt 70-100 liter - Så er der plads til 1,2 eller 1,3 Apistogramma et-eller-andet. Det er indrettet med fint sand eller afrundet grus, da fiskene graver en lille smule efter føde. Derudover skal der være masser af gemmesteder, da hunner kan være ret hidsige overfor hinanden. I mine akvarier bruger jeg trærødder og visne bøgeblade til det.
Der hvor dværgcichliderne lever i naturen, er der som regel ingen planter.. Men du kan sagtens have lidt planter også. Cichliderne graver ikke så meget at de ligefrem river planter op.. Overhovedet ikke.
Flere arter dværgcichlider dur kun i akvarier på 200-250 liter eller derover, da artsfremmede hanner også er aggressive overfor hinanden... De 'tænder af' på den længdestribe, som er kendetegnet for de fleste arter.

Og lige som fodnote.. Mikrogeophagus'erne, altså sommerfuglecichlider, holdes parvis.. Ikke i 1,2..

Mvh.
Elisabeth Schrøder

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
elisabethen - 18/06-2005 21:05 18/06-2005 21:05
Poster lige lidt billeder til inspiration...
1. 128 liter med Ap. atahualpa

Mvh.
Elisabeth Schrøder

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
elisabethen - 18/06-2005 21:06 18/06-2005 21:06
2. En Ap. atahualpa

Mvh.
Elisabeth Schrøder

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
elisabethen - 18/06-2005 21:07 18/06-2005 21:07
3. Gammel 63 liters sortvand.. Her boede 1,1 Ap. agassizii

Mvh.
Elisabeth Schrøder

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
buje - 18/06-2005 21:08 18/06-2005 21:08
der er mange der har dværgcichlide akvarier, så det er en fin idé
Afhængig af arterne, akvariets størrelse og indretning, kan man godt have flere arter.
Når man taler om dværgcichlider, er det oftest sydamerikanske man hentyder til (selvom der findes afrikanske arter der er lige så små). De kan bedst lide blødt vand, med lav ph. Det er ikke et must, men har man adgang til regnvand er det perfekt.
de fleste dværgcichlider svømmer mest ved bunden, så man behøver ikke et meget højt akvarium.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
jacker.dk - 18/06-2005 21:16 18/06-2005 21:16
Jeg har også et par akvarier du kan se her.
Internt link http://www.jkh-akvariefisk.dk/index-filer/akvarie.htm

Mvh.
Jack

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
jacker.dk - 18/06-2005 21:27 18/06-2005 21:27
Her er lige et link til lidt billeder af dværgcichlider.
Eksternt link http://www.brosaters.se/diskus-varberg/ciklider.html

Mvh.
Jack

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
elisabethen - 18/06-2005 21:36 18/06-2005 21:36
Eksternt link http://www.israquarium.co.il/Fish/Apistogramma/ApistoA_B.html <- se her i stedet.. Her er navnene i det mindste korrekte... hmpf..

Mvh.
Elisabeth Schrøder

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Rapala (Inaktiv) - 18/06-2005 22:57 18/06-2005 22:57
Elisabeth

Nu spørger jeg sikkert dumt, men tager du bare visne blade fra skoven og "dumper" i dit akvarium ?

Med venlig hilsen
Dorthe M Larsen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger lab (Inaktiv) - 19/06-2005 00:25 19/06-2005 00:25
Jeg har for nylig spurgt om det samme mht blade. Her er svaret: du tager helt visne blade og hælder kogende vand på. Når de er sunket, er de klar til brug. Bøgeblade og egeblade er afprøvet. Jeg har selv lige gjort det i dag, og er ret glad for resultatet :o )
Forresten Elisabeth, hvorfra ved du at det længdestriben de tænder af på? Er vi ikke ude i lidt frie fortolkninger her? Tænder de specielt af på blyantfisk så?
Jeg er da enig i at de tænder af på hinanden, men hvad der præcist gør det, når det kommer til farvetegning, er vist rent gætteri. Mht adfærd vil to individer der forsøger at hævde territorium af samme type uvægerligt komme i karambolage. Under yngelpleje vil de desuden være aggressive overfor hvadsomhelst, i nogle tilfælde noget så stort som en menneskehånd.

Mvh.
Lars Brøndum

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
jacker.dk - 19/06-2005 06:14 19/06-2005 06:14

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
elisabethen - 19/06-2005 07:30 19/06-2005 07:30
Jacker - den er bedre :)
Og Lab forklarer jo meget godt hvordan og hvorledes mht. bladene..
Lab - Har læst et sted, nu har jeg selvfølgelig glemt hvor, at hvis man skal holde flere arter dværgcichlider sammen, er det bedst at holde nogle som minder mindst om hinanden... Fx enten A. borellii, A. viejita, A. hongnoi eller A. macmasteri som den ene type, og fx A. cacatuoides eller A. agassizii som den anden slags... De førstnævnte typer har nemlig mindst udpræget længdestribe (ofte er den helt usynlig)... Og iøvrigt også lidt højere kropsform. Så jeg vil kalde det kvalificerede gætterier :) Kropsform, farver og 'småting', som er usynlige for vi mennesker, spiller også ind.

Mvh.
Elisabeth Schrøder

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger lab (Inaktiv) - 19/06-2005 21:28 19/06-2005 21:28
Jeg er enig i at det er kvalificeret gætteri at arter der ligner hinanden vil udvise mere aggression overfor hinanden, men det er ikke ensbetydende med at det er længdestriben der gør forskellen. Det kunne jo være at arter der ligner hinanden har en rimelig ens adfærd, fordi de, alt andet lige, er nærmere beslægtet... Derfor indvendingen.
Dybest set vil længdestribe-teorien jo også indebære, at der vil blive udvist mere aggression overfor blyantfisk end f.eks. guppyer, fordi blyantfisk har længdestribe og guppyer ikke.
Naturen fungerer ikke altid på grundlag af simple årsagssammenhænge. Ofte er det flere faktorer i samspil der gør forskellen.
Faktisk er der forskere der for at demonstrere dette har påvist en statistisk signifikant sammenhæng mellem faldet i antallet af børnefødsler og faldet i antallet af storke. Ergo er det storken der kommer med børnene ;o)
Det synes jeg godt lige man kunne tænke lidt over.

Mvh.
Lars Brøndum

Annoncører
Annoncører