Kribensis yngel??

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 2595

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger C-lotte (Inaktiv) - 16/06-2005 22:58 16/06-2005 22:58
Jeg tror mit kribensis par er ved at yngle, men jeg er ikke helt sikker. Hunnen har været inde i en kokoshule i et par dage nu. Indgangen er helt dækket til, så hun ikke kan komme ud. Er det normalt?? Har godt læst at hunnen holder sig inde i hulen og hannen passer på udenfor, men kan det passe at hun slet ikke kommer ud? Er jo lidt bekymret for om hun gerne vil ud, men bare ikke kan, fordi hun er lukket helt inde. Hun får jo heller intet at spise. Hvor længe skal dette foregå før der evt. kommer yngel?

Venlig hilsen Charlotte

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Lars - 17/06-2005 08:55 17/06-2005 08:55
Hej Charlotte,

Det kan tage et par dage - og du kan være helt sikker på, du nok skal finde ud af, når de har fået unger, for så bliver alt andet jaget langt væk fra hulen. Hunnen tager ikke skade af nogle dage uden foder - når mine har fået unger, har hunnen været væk et par dage ad gangen. Men du skriver, at åbningen til hulen er helt dækket til - af hvad? Vel ikke noget der er tungere, end hun selv kan grave udgangen fri igen, når hun vil ud? (Ellers må du nok hjælpe hende - du skal ikke være bange for, der sker noget med æg/unger ved at du vifter lidt grus væk foran indgangen til hulen).

Hilsen
Lars

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger C-lotte (Inaktiv) - 17/06-2005 08:59 17/06-2005 08:59
Hej Lars

Det er fint grus, som ligesom er dækket op mod indgangen. Det er så fint at de tager det i munden, når de leder efter mad og derefter spytter det ud igen. Kan hun selv grave sig ud af det, eller skal jeg hjælpe?

Venlig hilsen Charlotte

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Jakob (Inaktiv) - 17/06-2005 11:54 17/06-2005 11:54
Det kan hun selv klare - tillykke!
Vh
Jakob

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
jrj_Discus - 17/06-2005 12:31 17/06-2005 12:31
Nu er jeg lidt nysgerrig for jeg har et par hvor hunnen også har været væk et par dage. Men kommer ud og spiser lidt, men hvornår begynder ungerne at komme ud af hulen. Har ikke set noget i en 14 dage det kan jo også være at æggene ikke blev til noget?

Med venlig hilsen
jrj_Discus
Eksternt link www.discusklubben-jylland.dk

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Lars - 17/06-2005 14:36 17/06-2005 14:36
Hej jrj,

Det tager i hvert fald ikke 14 dage for en gang Kribensis-æg at klække - kun et par dage, og forældrene tager ret hurtigt de små med på ture (hvis man ikke er kribensis-fan bliver man det, når man ser dem svømme rundt og passe på sådan en børneflok). Men mime åd også ungerne første gang (det kan være det, der er sket); det er vist ret almindeligt, specielt hvis forældrefiskene er unge - men bare rolig, de skal nok yngle igen og finde ud af det.

Hilsen
Lars

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger C-lotte (Inaktiv) - 17/06-2005 15:15 17/06-2005 15:15
Hej Lars

Tak for svar, så vil jeg spændt vente og se hvad der sker. Tror dog det er første gang de yngler, så jeg vil ikke gøre mig for store forhåbninger. Men spændende bliver det da.

Venlig hilsen Charlotte

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
jrj_Discus - 17/06-2005 16:16 17/06-2005 16:16
Det lyder spændende for hunnen har været i hulen i 6 dage nu og hannen er meget oppe på mærkerne.
Men hvor mange kan gå sammen altså som par for hannerne vil nok flå hinanden er det bedre med flere hunner og kun en han. Det skal lige siges at jeg er ved at gå lidt over til Malawi Cichlider: Protomelas taeniolatus Red Empress kan de sammen med Krebensis.

Med venlig hilsen
jrj_Discus

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Lars - 17/06-2005 16:36 17/06-2005 16:36
Hej jrj,

Èn af hvert køn er rigeligt, hvis du har mere end én hun vil de sandsynligvis bruge det meste af tiden på at jagte hinanden. Hvorvidt malawi'er kan sammen med Kribensis ved jeg ikke (jeg har absolut ingen forstand på malawi cichlider), men kribensis er rimeligt rå når de har yngel, så der skal i hvert fald være godt med skjulesteder. Og så foretrækker kribensis vist normalt mindre hårdt vand end malawi'er.

Hilsen
Lars

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
jrj_Discus - 17/06-2005 16:52 17/06-2005 16:52
Mange tak Lars.

Med venlig hilsen
jrj_Discus

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger allana (Inaktiv) - 20/09-2013 18:52 20/09-2013 18:52
hej . mine krebensis har lige fået unger , efter et par dage i hulen , hvor de havde holdt til i mange dage, kom de ud med ca 30 små unger, dagen efter var hannen død, har haft den i lang tid har haft flere hunner hvor det aldrig var blevet til noget (unger), han var meget stor, min nye hun meget lille, men nu fik de unger , nu er der ca 15 unger tilbage, hun er alene, fører dem rundt i hele akvariet, om aftenen er de tilbage i hulen, de er ca en uge gamle. og har været 15 de sidste 4 dage, er der chancer for at nogle overlever nu når hun er alene. ? mvh Allan.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger tho_mas (Inaktiv) - 20/09-2013 21:48 20/09-2013 21:48
Det kommer an på hvad der ellers er i akvariet. Hvis der er andre fisk der kan spise ungerne er chancen lille for at de overlever. Er der mange gemmesteder og god vandkvalitet så er chancen lidt større.

hunnen kan sagtens selv passe ungerne - men det er selvfølgelig lettere for hende med en han til at hjælpe.

Annoncører
Annoncører