Hvordan fanger man bedst en cichlide med skuffe

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 2974

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bettina - 14/06-2005 10:02 14/06-2005 10:02
Uden at hun smider alle æggene / ungerne.
Jeg har foreløbig fået det råd at se tiden an en 10 - 12 dage, og hvis hun stadig har skuffe og ikke har ædt det hele selv, så skal hun fanges og flyttes. Men der er jo risiko for, at hun smider æg/unger i farten. Er der nogen som har gode erfaringer med sådan en flytning ?
Og hvis man er så heldig at fange hende og afkom, men det er smidt i en kasse eller hvad der nu er bedst, har I så erfaring med at hun så samler det op igen ?
Foreløbig er hun på 5 dagen og vender og drejer æggene.
På forhånd tak for hjælpen

Bettina

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
buje - 14/06-2005 11:46 14/06-2005 11:46
hvilke fisk er der tale om ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bettina - 14/06-2005 12:22 14/06-2005 12:22
Åhhhhh - nu har jeg selvfølgelig ikke det latinske navn her hvor jeg er nu - og jeg kan ikke lige finde den på google, men det er ihvertfalt en mumba, (eller hvordan det nu staves). Den er orange - både han og hun. De har begge ægpletter, hans bugfinner er lidt mere spidse end hendes.

Bettina

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
mhesselbjerg - 14/06-2005 12:47 14/06-2005 12:47
Hej Bettina :)
Jeg plejer at fange vores mbunaer, når de har haft skuffe ca 14 dage. De bliver flyttet til et 60 liters yngle akvarie, og får lov at gå der, til de spytter. Jeg har endnu ikke oplevet, at en fisk har mistet skuffen pga flytning, og vi har nu 2*60 liter fyldt med yngel. Det anbefales, at man venter med at flytte hunnen, til æggene er klækket og blevet til unger i munden af hende. Det fremmer hendes yngleinstinkt, og gør, at hun gør mere ud af at holde ungerne i munden under flytning. Vi har et 250 liters med 20 kg kalksten, så det siger sig selv, at det ikke er det nemmeste at fange en enkelt fisk heri. Det kan godt tage noget tid, og stresse fiskene en del, men til trods for det, holder vores hunner altid munden lukket ;) Der skal en del til før de smider ungerne :) Hvis det er første gang de har skuffe på, kan du dog godt regne med, at hun smider ungerne før tid... vores mbunaer skulle have en 2-3 forsøg, før de fattede hele pointen med æggene i munden ;)
Held og lykke med det :)

/Mette

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bettina - 14/06-2005 13:13 14/06-2005 13:13
Hej Mette.
Tusind tak for svaret. Det er første gang hun har æg i munden og jeg er ved at stirre mig blind hver dag for at se om hun har dem endnu, og p.t. på 5 dagen er de der endnu. Jeg håber det bedste. Hvis det lykkedes er jeg glad for at de for det meste holder munden lukket når de skal fanges. Og du har helt ret i at det ikke bliver nemt at fange hende, de er som blæst væk når man fjerner glaspladen. Og der er mange gemmesteder.
Jeg skal lige spørge, fanger du dem i net eller har du andre metoder - i tilfælde af af de alligevel spytter unger ud ?

Mange hilsner
Bettina

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
mhesselbjerg - 14/06-2005 14:40 14/06-2005 14:40
Jeg plejer at fjerne de øverste sten, for at gøre det lidt nemmere for mig selv ;) Jeg bruger 2 net, så er hun nemmest at fange. Hvis man får hende lokket ind under en sten, kan man spærre udgangen med det ene net, og fange hende med det andet. Det går faktisk meget nemt... på en god dag ;) Jeg fanger hende så hurtigt jeg kan, og skynder mig at flytte hende over i spytte akvariet. Der gemmer hun sig gerne, indtil hun spytter, og efter det ryger hun tilbage i det store. Som sagt har vi endnu ikke haft problemer. Håber hun beholder skuffen så du kan få bebser ;)

/Mette

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bettina - 14/06-2005 15:10 14/06-2005 15:10
Tak for tippet, det vil jeg bruge hvis jeg er så heldig at hun ikke vælger at spise dem selv. Jeg håber også at få bebser, jeg synes det er rigtig spændende. Jeg kan sidde i timevis og kikke på de søde fiskebasser. Tak for hjælpen.

Mange hilsner fra
Bettina

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger jan (Inaktiv) - 14/06-2005 15:22 14/06-2005 15:22
Bare du lader hende gå en uges tid.
Smider hun æggene i nettet eller når du sætter hende ud, så gør du bare sådan (Link) og du får fine nye unger alligevel.
Eksternt link http://www.akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel_ny.php?id=122

Med venlig hilsen
Jan Andresen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bettina - 14/06-2005 15:56 14/06-2005 15:56
Endnu et kanon tip - tak for det. Jeg lader hende gå i en uge endnu så jeg ihvertfald har set hun har haft skuffe i 12 dage. Ihhh hvor er det altså spændende.

Bettina

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
mhesselbjerg - 14/06-2005 20:16 14/06-2005 20:16
ja det er altid skægt at få unger... især første gang :) Vores mbunaer yngler hele tiden. De hunner der har fundet ud af hvad skuffen skal bruges til, får i gennemsnit unger 1 gang om måneden, så de har travlt ;) Vi har 2 akvarier fyldt med yngel, så vi må snart igang med at sælge ud :P

/Mette

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
saolosi - 14/06-2005 20:48 14/06-2005 20:48
mbunaer yngler hele tiden vis de kommer i gang

De bedste hilsner
johan

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
saolosi - 14/06-2005 20:48 14/06-2005 20:48
alså hele tiden :)

De bedste hilsner
johan

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bettina - 15/06-2005 08:20 15/06-2005 08:20
Unger 1 gang om måneden, hold da helt op, så sulter de da ihjel gør de ikke, de spiser jo ikke i 14 dage - 3 uger er det ikke korrekt, py ha. Så er det da godt man ikke er en mbuna - ha ha.

Mange hilsner fra
Bettina

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
mhesselbjerg - 15/06-2005 10:09 15/06-2005 10:09
1 gang om måneden er måske så meget sagt :P Hun får ikke unger 1 gang om måneden, men skuffe på, hvilket jo egentlig næsten kommer ud på et. Vores acei hunner, hongi hunner og salousi hunner, går gerne 2 uger efter de har smidt skuffen, og så får de skuffe på igen. Et mylder af unger er her i hvert fald, så det bliver dejligt når de er så store, at de kan blive solgt. Ellers må vi jo bare invistere i endnu et akvarie :P

/Mette

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bettina - 15/06-2005 11:14 15/06-2005 11:14
Ja når der kommer meget yngel så er det næste "problem" at kunne sælge dem, eller om man ikke lige kunne få chancen for et nyt akvarie - hæ hæ - den kender jeg godt, alt for godt. Godt nok ikke grundet yngel (endnu) men bare fordi der var nogle flotte fisk man ikke kunne undvære. De kan se det på mig derhjemme, når jeg får det der blik på, som de siger - hæ hæ. Så jeg tør dårlig tænke på følgerne hvis det virkelig skulle lykkes mig at få yngel. Hmmm - måske man allerede nu skulle lede efter en plads til nyt akvarie, sådan i al hemmelighed selvfølgelig.

Mange hilsner fra
Bettina

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
mhesselbjerg - 15/06-2005 11:30 15/06-2005 11:30
Hehe ja - vi startede med 250 liter, og 2 måneder efter havde vi 2 60 liters også :P Hvis dine mbunaer får færten af det med yngel ligesom vores, kan du godt regne med at få brug for mere plads snart ;) Ellers kan du få fat i en stor fødekasse, og lade ungerne gå deri indtil de er så store, at de andre ikke ser dem som en lille eftermiddagssnack ;) På de sidste 3 måneder har vi fået 25 acei unger, 18 salousi unger, 18 hongi unger, og vores 2 hongi hunner har begge skuffe igen, så snart bliver det antal sikkert fordoblet :P Men skægt er det - sjovt at følge de små og se dem vokse :)

/Mette

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bettina - 15/06-2005 13:23 15/06-2005 13:23
Ja, jeg kan godt se tegningen - jeg har p.t. et akvarie stående på 20 l til brug ved karantæne eller småyngel eller hvad der måtte dukke op. Jeg har også et 60 l til yngel (fra guppy, sværdrager og sort molly) et hvor de går i indtil de er store nok til de andre akvarier, men de er for store til de helt nyfødte. Og det er altså svært at stoppe. Jeg har også et på bare 12 l hvor der p.t. går 5 helt nye guppy bebser. Så jeg tør faktisk slet ikke tænke på hvad det kan udvikle sig til hvis mine mbunaer bliver lige så dygtige som dine. Men som du siger det er rigtig sjovt så jeg håber virkelig at hun holder ud. Jeg har iøvrigt tænkt på, ved de selv om de er befrugtet (æggene) sådan at de spiser dem hvis de ikke er klægget efter en vis tid eller ??

Mange hilsner fra
Bettina

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger jan (Inaktiv) - 15/06-2005 13:56 15/06-2005 13:56
Jeg har nogle få gange set de har knust de ubefrugtede æg, der kommer hvidt "støv" ud fra gællerne.

Med venlig hilsen
Jan Andresen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
mhesselbjerg - 15/06-2005 14:38 15/06-2005 14:38
Jeg har oplevet det samme som Jan et par gange med vores johannii hun. Hvis æggene ikke bliver befrugtet, begynder de hurtigt at skimle, og hunnen vil efter kort tid smide dem. Når din hun har gået så længe, som hun har nu, kan du godt regne med der kommer noget ud af det :) Omkring 14 efter skuffen er kommet, bliver æggene til unger - hvis man er heldig at få fisken tæt på glasset i den rette vinkel, kan man faktisk se små øjne kigge ud, når hun åbner munden :)

/Mette

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger jan (Inaktiv) - 15/06-2005 14:53 15/06-2005 14:53
Prøver igen

Med venlig hilsen
Jan Andresen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bettina - 15/06-2005 15:09 15/06-2005 15:09
Ihhhhhh hvor er det altså spændende. Hvor er det dejligt med alle de gode informationer. Tænk at hunnen selv kan filtrere de dårlige æg væk, naturen er imponerende. Mette, dejligt med informationen om at der er noget i æggene når hun stadig holder på dem. Når man ikke har prøvet det før så er man jo "nervøs" for om det hele er en fuser. Jeg er også ved at se mig skeløjet hver dag for at se om jeg kan få bare et lille kik ind i munden, det er ikke let, så svømmer en anden fisk lige forbi når hun står rigtigt, hunden kommer forbi, eller noget andet uventet sker. Jan, det er rigtig sjovt at se billeder, det er da nogle kæmpe blommesække de unger har med sig.

Mange hilsner fra
Bettina

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
mhesselbjerg - 15/06-2005 21:27 15/06-2005 21:27
Ja man kan let stirre sig blind på dem ;) Godt at høre du kan bruge de ting jeg har sagt - råb endeligt højt hvis der er andet du er nysgerrig efter ;)

Ps: så får vi flere husdyr i morgen. Vores nabo har lige lokket os til at adoptere den sødeste 6 uger gamle baby kanin ved navn speedy - så skal der gøres plads til flere kræ*G* Vores knægt på 3½ er ved at gå ud af sit gode skind af spænding. Så ak og ve... så blev jeg også kanin ejer :P

/Mette

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bettina - 16/06-2005 08:28 16/06-2005 08:28
Ja når man er glad for dyr så kan det let blive til mange, jeg selv har 1 hund - et lille pus på 55 kg - det er en skøn bullmastiff. Så har jeg 2 kaniner og masser, masser af fisk, det er skønt. Og du kan tro jeg kan bruge alle de gode råd, nu håber jeg bare det lykkedes det hele. Det har virkelig været dejligt med al den hjælp.

Mange hilsner fra
Bettina

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bettina - 25/06-2005 13:16 25/06-2005 13:16
Jubiii - jeg har lige i dag set 4 små fritsvømmende babyer. Mor og unger gemmer sig i en kokusnød, ungerne ligger lige under moderen, heldigvis i åbningen så jeg lige kan se dem. Så det lykkedes takket være hjælpen her på siden - tusind tak alle sammen.

Mange hilsner fra
Bettina

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
mhesselbjerg - 25/06-2005 13:17 25/06-2005 13:17
Tillykke med det Bettina :) Godt at de lykkedes. Kan vist godt love dig, det ikke bliver sidste gang ;)

/Mette

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bettina - 25/06-2005 13:23 25/06-2005 13:23
Tak Mette, he he - tænk at man kan blive så glad for det. Jeg tror at faderen leder efter sin frue - han pisker ihverfald rundt i det store akvarie og ryster og virker noget ophidset. Bare han ikke "overfalder" hende når hun om et stykke tid vender tilbage. Men glad er jeg ihvertfald lige nu.

Mange hilsner fra
Bettina

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger MOK (Inaktiv) - 25/06-2005 15:43 25/06-2005 15:43
Min kæreste undrede sig voldsomt over, hvorfor du ikke bare bruger et net *lol*
(så vist for sit indre øje at du rodede rundt i akvariet med en afmonteret køkkenskuffe)

Mvh.
Morten (hvis kæreste INTET kender til malawi)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bettina - 27/06-2005 09:08 27/06-2005 09:08
HA HA - tja, sådan kan det jo også se ud i overskriften. Når man ser sådan på det kan jeg godt forstå at hun undre sig.

Mvh.
Bettina

Annoncører
Annoncører