At omlægge til amerikansk.

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 1385

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Betina530 - 13/06-2005 12:24 13/06-2005 12:24
Hejsa!

Jeg har spekuleret i at lægge mit 530 liters om til sydamerikansk akvarie. Jeg har taget de første skridt ved at skifte mit gamle grove bundlag ud med fint flodsand samt dekoreret med klippehule og rødder. Ønsket er at kunne holde sydamerikanske dværgcichlider. Jeg har specielt kig på kakadu cichliden og sommerfuglecichliden.

Jeg har tænkt mig at begynde at filtrere over ugødet spaghnum. Jeg har pt 24 grader og let cirkulation i vandet. Min pumpe tager 1200 l/t.

Er der noget jeg specielt skal tage højde for?

Mvh.
Betina Andersen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
buje - 13/06-2005 13:09 13/06-2005 13:09
fint sand er sjældent godt til planter.
De fleste sydamerikaner kommer fra flodløb, hvor breden er mudderbanker, hvor der rigtig nok vokser mange rødder og grene ned i vandet.
Jeg har valgt en akvariegrus som er rund og lys. Rund fordi mine fisk graver. Grus fordi de fleste planter foretrækker det. Lys fordi akvariet ellers kommer til at fremstå møkt. Mørke akvarier er for mange lig med fiske trivsel specielt for de sydamerikanske. Men store akvarier kommer let til at ligne store mørke huller i stuen.
Dværgcichlider har det med at blive lidt væk i et stort akvarium, og deres yngle adfærd tillader ikke mange par.
Men det lyder som et spændende projekt, og jeg glæde mig til at se billeder....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger aknot (Inaktiv) - 13/06-2005 13:17 13/06-2005 13:17
ang fint sand kan man vist lægge et slags skumgummiunderlag nedenunder gruset så rødderne vokser ned i det og sandet ikke pakker omkring dem.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Betina530 - 13/06-2005 15:12 13/06-2005 15:12
Sorry, har skrevet forkert. Det er grus (ca 2-4 mm), og det er lyst. Det er købt hos planteimporten med henblik på at det skulle være godt til både fiskene og planterne...

Mvh.
Betina Andersen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
buje - 13/06-2005 15:49 13/06-2005 15:49
hvis du skal yngle på sydamerikanske dværge, er det svært at komme uden om blødt vand.
Dvs du skal finde ud af noget med regnvand eller "omvendt osmosevand".
De fleste der yngler på dværge har dem i små akvarier, hvor der kun går et enkelt par eller en trio.
Tetra-fisk vil gerne spise yngel og en større flok kan vise sig at være umulig for et dværg par at holde væk.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger jesper/aarhus (Inaktiv) - 13/06-2005 16:05 13/06-2005 16:05
Når du nu har et forholdsvis fint bundlag, så kunne du jo overveje nogle geophagus-arter eller evt. gymnegeophagus-arter. Det er (for de flestes vedkommende) tale om nogle rigtig flotte og rolige cichlider, som kan holdes og opdrættes (igen, for de flestes vedkommende) i normalt postevand.

Mvh.
Jesper/aarhus

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
elisabethen - 13/06-2005 16:33 13/06-2005 16:33
I 530 liter ville jeg også vælge Geophagus-arter.. Apistogramma og andre dværgcichlider bliver nærmest væk på så meget plads. Jeg kan se, at du bor i Vanløse, hvor vandet nok er relativt hårdt ligesom i resten af Storkøbenhavn. De mest almindelige arter kan du sagtens holde i postevandet, men som buje er inde på, er osmosevand eller regnvand nødvendigt hvis du vil have dem til at yngle. Men de kan sagtens se flotte ud uden.

Mvh.
Elisabeth Schrøder

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
buje - 13/06-2005 16:49 13/06-2005 16:49
vandet i vanløse er på KH 17

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
golfiiii - 13/06-2005 20:19 13/06-2005 20:19
jeg vil nu sige at vandet ikke behøver at være specielt blødt. jeg har fået unger af gul dværg cichlide, 7,2 ph og 19 kh.
sååå. og mine nanacara har lagt rigtig mange æg men de bliver spist af et par sajicaer, men disse ser nu også ud til snart og vil igang med at yngle...

Mvh.
Mark

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
buje - 13/06-2005 20:33 13/06-2005 20:33
golfiii, hvordan får du en PH på 7,2 ? med syre? eller er dit vand bare sådan?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
golfiiii - 13/06-2005 20:41 13/06-2005 20:41
tror bare det er sådanne her i ikast jeg gør ikke noget ved det, men fiskene virker til at være ligeglade

Mvh.
Mark

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Betina530 - 15/06-2005 07:34 15/06-2005 07:34
Tusind tak for mange svar. Men hvis nu man vælger de større Geophagus arter, graver de så ikke planterne op og vælter mine dekorationer? Er det noget med at hvis man holder de større cichlider, så kan man godt droppe at have mindre fisk i akvariet da de tager alt hvad de kan gabe over som et måltid??

Mvh.
Betina Andersen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger jesper/aarhus (Inaktiv) - 15/06-2005 09:49 15/06-2005 09:49
Jeg har 10 voksne Geophagus sp. "Tapajos Orange Head" i min 530´er. Og jo - de graver da lidt. Men jeg synes faktisk ikke det er så slemt. (men ok, de eneste planter jeg har er hammerslået crypt´s. samt anubias på div. rødder). Men som sagt, 1 gang hver 2-3 mrd. kan der måske godt flyde en plante rundt (bundlaget er helt fint sand) men så har man jo oxo en undskyldning for at rode lidt rundt i akvariet....

Hvis de kan vælte dine dekorationer (går ud fra du tænker på rødder, eller hva´?) så er de ikke placeret ordenteligt fra start!

Ang. mindre fisk sammen med geo´er.... tja..... Mine pristilla maxeliaris (en lille tetra) er måske blevet halveret på 2 års tid, og det synes jeg bestemt ikke er galt. Hvis du vælger en geophagus art, så skal du dog være opmærksom på, at nogle bliver væsentelig størrer noget mere agressive end andre (gælder generelt for alle medlemmer af crassilabris komplekset).

Mvh.
Jesper/aarhus

Mvh.
Jesper/aarhus

Annoncører
Annoncører