Apistogramma panduro

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 1609

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger lab (Inaktiv) - 04/06-2005 23:51 04/06-2005 23:51
Mine nyanskaffede A. panduro har lagt æg her til aften, så jeg ville lige lægge en føler ud mht erfaringer med denne art. Jeg er naturligvis optimist mht klækningen af disse :o ), men hvordan og hvorledes med faderen. Hvor involveret er han i yngelplejen? Nogle apisto-hanner hjælper jo en del til med yngelplejen, og det er egentlig mit foreløbige indtryk af forældrene, at det kunne han såmænd godt finde på. Det er vel nok den mest fredelige Apistogramma-art jeg har haft. Den vildeste aggression indtil videre har været at hannen har puffet blidt til hunnen!!!
Meeeen jeg er lidt på stikkerne, for de går alene i et ret lille akvarium, og derfor kan en redningsaktion til fordel for hannen jo blive aktuel.
Nå, men alle kommentarer og erfaringer mht denne fisk er ihvertfald velkomne!

Mvh.
Lars Brøndum

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
elisabethen - 05/06-2005 08:40 05/06-2005 08:40
Jeg læste lige igår, at hannens rolle i yngelplejen ofte kommer an på, om fiskene holdes parvis eller i store ynglegrupper. Hvis hannen har flere hunner i sit revir, hjælper han ikke med yngelplejen. Holder man derimod et par sammen, vil de i nogle tilfælde danne en kernefamilie, hvor hannen hjælper i større eller mindre grad...
I nogle tilfælde vil hunnen dog ikke finde sig i at få hjælp og jage hannen væk.. Og så bør man flytte ham fra akvariet.
Læste også, at hvis en yngelplejende hun dør, kan hannen faktisk finde på at overtage hele pasningen også.

Mit råd er, at du bare holder lidt øje med dem.. hvis hunnen begynder at jagte rundt med hannen, så fjern ham.
Og ellers tillykke :)

Mvh.
Elisabeth Schrøder

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
elisabethen - 05/06-2005 08:41 05/06-2005 08:41
Hov.. Kan se, at du bor i KBH.. Har de lagt æg i alm. postevand eller hvordan?

Mvh.
Elisabeth Schrøder

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger lab (Inaktiv) - 05/06-2005 10:34 05/06-2005 10:34
Jeg har faktisk prøvet med Apistogramma eunotus, at hunnen døde mens de havde unger. Herefter overtog hannen yngelplejen. - Han gik faktisk så vidt, at han iklædte sig hunnens yngelplejedragt! Vildt ikk'?
Vandet er ikke alm. postevand. Jeg nåede at skifte vand 2x 50 % med blødt vand (5dh), hvilket rundt regnet giver, at 75% af vandet er 5dH, mens resten er Kbh.-vand. Desuden har jeg lagt en sok fyldt med sphagnum ned i akvariet, men det er formentlig begrænset hvor stor virkning det har givet endnu. Jeg kan desværre ikke give dig mere præcise vandværdier lige nu, da jeg kører efter "naturmetoden" for øjeblikket.
Tak for inputtet. Går beskrivelsen specifikt på A. panduro, eller er det Apistogramma generelt?

Mvh.
Lars Brøndum

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
elisabethen - 05/06-2005 10:51 05/06-2005 10:51
Jeg kan ikke huske hvilken art jeg læste det om, men det er vist ret udbredt i slægten... Især blandt de mindre arter, og ikke så hyppigt blandt fx cacatuoides eller agassizii.
Jeg køber osmoseanlæg imorgen, regner jeg med.. Så vil jeg også prøve at få noget yngel af mine Apistogramma.

Mvh.
Elisabeth Schrøder

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger lab (Inaktiv) - 05/06-2005 15:25 05/06-2005 15:25
Ja, osmose- eller regnvand er vejen frem, hvis man har sådan nogle dårlige vaner ;o)
Prøver at tage nogle billeder af panduroerne lidt senere i dag.

Mvh.
Lars Brøndum

Annoncører
Annoncører