Hvilken cichlide er dette ?

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 2888

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Rapala (Inaktiv) - 28/05-2005 15:05 28/05-2005 15:05
Jeg har i dag været nede og købe denne cichlide, i butikken påstod de det var en skakbræts cichlide, men det mente jeg nu bestemt ikke det var. Og når man ser på et billede af en skakbrætchlide så passer det jo slet slet ikke....

Men hvilken cichlide er det så jeg har gående ???
Den er lige nu kun 3-4 cm stor, sort med mange små blå prikker.

Eller er der flere slags skakbrætscichlider ?

MVH
Dorthe

Jeg har i forvejn Zebracichlider i akvariumet og de har nu slået sig sammen og hygger sig gevaldigt :o )

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger gibson (Inaktiv) - 28/05-2005 15:30 28/05-2005 15:30
Det ligner en unge af en Tropheus duboisi

Eksternt link http://www.aditter.de/160/000109duboisi5.jpg

Når den bliver voksen ser den sådan her ud:

Eksternt link http://www.tanganyikasiden.dk/websider/Tropheus%20Duboisi%20Maswa...

Den dyrehandel synes jeg du skulle undgå for fremtiden :-)

Sådan ser en skakbrætcichlide ud, og det er ikke sådan en du viser:

Eksternt link http://www.jjphoto.dk/fish_archive/aquarium/dicrossus_maculatus.h...

De bedste hilsner
Karl-Henrik Arendt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Ziij1n - 28/05-2005 15:41 28/05-2005 15:41
Noget andet er det er en flok fisk :( .... Det betyder du faktisk skulle have min 10 stykker til af de ..
Og som gibson siger: Den dyrehandel synes jeg du skulle undgå for fremtiden :-)
Der er MEGET stor forskel på Tropheus duboisi og Dicrossus maculatus. Tropheus'en lever i afrika og Dicrossus'en lever i sydamerika. Hvilket er der også er på Zebracichliderne da de kommer fra mellemamerika :/

Venligst
Rasmus Hurup Hansen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger gibson (Inaktiv) - 28/05-2005 15:43 28/05-2005 15:43
Der er vel ingen panik i at blande sydamerika og mellemamerika :-)

De bedste hilsner
Karl-Henrik Arendt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Ziij1n - 28/05-2005 15:46 28/05-2005 15:46
Neej burde jo endelig ikke være et problem når de ligger så tæt op af hinanden. Men vandkvaliteten kan stadig være meget anderledes !

Venligst
Rasmus Hurup Hansen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Rapala (Inaktiv) - 28/05-2005 18:14 28/05-2005 18:14
Jeg har da 3 af dem, men det kan man vist ikke kalde en flok...
Og så vil jeg da lige takke for hjælpen med min Tropheus duboisi, så fik den da et navn :o )
Nu ved jeg ikke helt hvor Jack Dempsey høre til, men sådan et par går også i akvariumet.....Sikken en blanding jeg har fået lavet.....
Men det er nu meget sjovt at se de små Zebracichlider og de der Tropheus duboisi, de går og leger og piller i sandet og ser da ud til at hygge sig, selvom de ikke kan "snakke" sammen *GG*

Med venlig hilsen
Dorthe

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
elisabethen - 28/05-2005 18:29 28/05-2005 18:29
AkvariET... sorry.. er stave-nazist :)
Jack Dempsey er fra Syd- og Mellemamerika, så det er godt nok noget af en blanding, du har. Der er meget stor forskel på vandkemien fra henholdsvis Tanganyika-søen og Sydamerika, så du bør nu nok overveje at skille dig af med en af parterne, og så prøve at give de andre de bedst mulige forhold. Selvom de ser ud til at hygge sig :)

Tropheus'erne vil helst have hårdt vand (med fx mange kalksten i akvariet), og vil gerne leve i store kolonier af deres egen slags.
Jack Dempsey'erne og zebracichliderne foretrækker mere blødt, surt vand... Med fx trærødder som gemmesteder i stedet for kalksten. De lever mere i smågrupper eller parvis, når de er kønsmodne.

Mvh.
Elisabeth Schrøder

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Diana - 28/05-2005 18:50 28/05-2005 18:50
Du skal så også lige huske på at duboisien er grønt/alge spiser! Den kan ikk tåle animalsk foder! Den har en MEGET sart mave!
Mvh Diana

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
elisabethen - 28/05-2005 18:52 28/05-2005 18:52
Det er rigtigt.. Den kan ikke tåle foder med for højt proteinindhold (som fx røde myggelarver)... I naturen lever den af alger og de forskellige, små krebsdyr, som lever i algerne.

Mvh.
Elisabeth Schrøder

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
pete - 29/05-2005 17:38 29/05-2005 17:38
Hejsa
duboisien er ikke en flokfisk på samme måde tom tropheus moori, så du kan sagtens have dem gående som trio.

Men pas på foderet , grønt og cyclops til duboisien. De kan efter meget lang og forsigtig tilvænning spise det samme som andre fisk.

Hilsen
pete

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Rapala (Inaktiv) - 29/05-2005 19:13 29/05-2005 19:13
Nu vil jeg da se om de ikke kan overleve. De kan ihvertfald ikke lide bladfoder, som de andre får *GG* Men mine mallepiller gik de da til angreb på, og det skulle da gerne være algepiller.
Nu i skriver "grønt" foder har i så et forslag til det ?
Jeg har prøvet at fodre de andre fisk i akvariet med agurk( det var før de nye kom i!), som jeg havde læst om i en tråd om ang. maller. Men hvis fisk kunne vrænge på næsen og række tunge havde de bestemt gjort det, ikke en gang mallerne gad se på agurken... men det vil duboisien måske ha som grønt ?
Ja hvad ved jeg :o )

MVH
Dorthe

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger lab (Inaktiv) - 29/05-2005 21:43 29/05-2005 21:43
Mht. vandværdier er der al mulig grund til at skelne mellem Syd- og Mellemamerika. Både dempseyen og zebracichliden er mellemamerikanere. På en typisk mellem mellemamerikansk biotop vil vandet have en pH mellem 7 og 8 og en totalhårdhed på 10 stykker (af og til mere). Se f.eks. for dempseyen (nu= Nandopsis octofasciata): Eksternt link http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.cfm?ID=3616&genusn...

I mange tilfælde kan man sagtens blande Syd- og Mellemamerika. Zebracichlider+skakbrædtcichlider er dog næppe en god cocktail. Ikke alene vidste din forhandler altså ikke hvilken fisk han solgte dig - Hans rådgivning stank også mht den fisk han (måske) troede han solgte dig.

Mvh.
Lars Brøndum

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Rapala (Inaktiv) - 30/05-2005 11:22 30/05-2005 11:22
Det er da til at blive vred over, godt nok kunne jeg selv ha sat mig ind i hvilke fisk der ville kunne gå i mit akvarie, men man regner da med at få den bedste rådgivning sådan et sted !
Så til advarsel til andre hold jer væk fra Bonnis dyrecenter på Mads Holmsvej i Helsingør !
Med mindre i selv ved en hel del om fiskene, de gør det åbentbart ikke...

MVH
Dorthe

Annoncører
Annoncører