Omrokering i akvarie ! Ris og ros!

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 1924

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Ringsted (Inaktiv) - 25/11-2007 23:00 25/11-2007 23:00
Så fik jeg gjort noget ved akvariet! (det kostede da også lige 250,- til rødder og planter) :(

Det kom sig faktisk af at jeg havde trådaler i hele akvariet og de var meget dominernende (håber de er slået lidt ned og nu har jeg smide et par rejer i til at holde det nede)

i skal da lige have nogle billeder

Billede 1 :)

Billede 2

Hvad synes i? Der er kun anubias i! bare forskellige arter

Har i nogen ideer til rokader eller noget?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Pawc (Slettet) - 26/11-2007 00:25 26/11-2007 00:25
Det er et pænt lille akvarie; go' balance mellem rødder og planter.

Vh.
Paw

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger morten lyngsaa (Inaktiv) - 26/11-2007 00:50 26/11-2007 00:50
#1 En baggrund vil gøre underværker!
Bare en ensfarvet baggrund, så man ikke kan se gennem akvariet og ud på tapetet! :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 26/11-2007 13:18 26/11-2007 13:18
Hej Ringsted :)

Det er da et fint akvarie .... 54L? Synes rødderne er placeret godt, det skal du ikke ændre på, og det giver en fin virkning, at du har sat planter på det skråtstillede stykke træ. Fiskene kan sikkert også godt lide at svømme ind gennem "hulen" :)

Som Morten siger - på med en ensfarvet baggrund, efter min mening gerne en sort. Så bliver fisk og planter fremhævet meget bedre....

Anubias'en helt ude til højre kunne se ud til at blive en stor ting, hvilket ville være lidt synd, synes jeg - det gør akvariet mindre, når man har store planter helt henne foran - eller i det hele taget store planter i et lille akvarium. Sidder det kraftige rodstykke på den mon over gruset? Ellers kan du risikere, at planten rådner for dig .... Anubias skal helst kun have de fine, tynde rødder i bundlaget.

Du har meget grus forrest i akvariet, hvilket også gør "billedet" mindre at kigge på .... Det er lidt svært at se på fotoet, hvordan dit bundlag er fordelt i baljen, men man kan opnå lidt dybdevirkning ved at have et mindre gruslag forrest (f.eks. 2-3 cm), og et tykkere bagest (f.eks. 5-6 cm), således bundlaget skråner opad bagud. Og igen vil også en sort baggrund hjælpe her. Men er du indstillet på kun at have planter, der udelukkende vokser på sten/rødder i baljen, behøver du slet ikke så meget grus - så kan du frigøre pladsen til noget mere vand :)

Jeg synes, du skal prøve at bløde lidt op for anubias'en med en enkelt plantetype mere: Køb nogle Vallisneria nana og plant dem langs bagruden og ind mod midten, men hold akvariet fri for planter i området omkring den V-virkning, som rodopstillingen giver ... måske en 15 cm. Plant også nogle Vallisneria nana langs sideruderne, men hold frit ca. 10 cm fra forruden. Vallisneria nana er en meeeeget smalbladet, lidt siv-agtig sag, som med de fine, lange strå vil give en lethed i dit akvarie, og samtidig en flot kontrast til anubias'ernes bladform :) Vallisneria nana vokser ikke vildt og voldsomt og er meget let at styre - den er noget mere behersket i sin optræden, end mange af de andre vallisneria'er.

Håber du kan bruge lidt af mine forslag - du har ihvertfald fået både "ris" og ros, som du efterlyste, men altsammen er jo noget med smag og behag - god fornøjelse med det ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Jess Laursen (Inaktiv) - 26/11-2007 13:38 26/11-2007 13:38
super flot akvarie.

planten ude til højre ligner meget Anubias barteri var. caladiifolia og den bliver ret stor.
Den plante du har på det vandrette stykke træ ligner meget Anubias barteri var. angustilfolia denne plante bliver også ret stor, har den selv i mit 112 liters akvarie. her er det billed af den:

syntes det er et flot akvarie men tror bare ikke der bliver meget svømmeplads til dine fisk når planterne begynder at gro.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Ringsted (Inaktiv) - 26/11-2007 21:37 26/11-2007 21:37
Kirsten: Grunden til jeg har meget grus er at der er bundfilter :) det skal jo lige dækkes og så skal planterne have noget vokse i :) Hvis planten til højre bliver meget større ryger den bare over i mit 190l :) så er den skid slået :P haha men ja du har ret den skal ikke være meget større... Ingen af planterne er plantet med den grønne rod under gruset :) det lille "trick" kender jeg godt hehe

Jess: Planten hedder : Anubias barteri var. angustifolia og bliver 10-15 cm står der :P så ved ikke hvor meget større den bliver men det kan godt være den skal rykkes lidt bag ud... Når svømmepladsen bliver mindre ryger nogle af planterne over i mit 190l ;) det er det smarte ved flere akvarier haha

Tak for ris og ros :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger fnal (Inaktiv) - 26/11-2007 22:07 26/11-2007 22:07
# 4; Lækkert med så grundigt og ;) konstruktivt en vurdering..... Du bakker din meninger godt op med begrundelser....ved da godt hvem jeg skal have et lille bjæf fra, når vi har omlagt vores 530l...hvilket vi er i gang med...

bløde lidt op for anubias'en med en enkelt plantetype mere: Køb nogle Vallisneria nana og plant dem langs bagruden og ind mod midten, men hold akvariet fri for planter i området omkring den V-virkning, som rodopstillingen giver ... måske en 15 cm. Plant også nogle Vallisneria nana langs sideruderne, men hold frit ca. 10 cm fra forruden. Vallisneria nana er en meeeeget smalbladet, lidt siv-agtig sag, som med de fine, lange strå vil give en lethed i dit akvarie, og samtidig en flot kontrast til anubias'ernes bladform

Må simpelthen bakke Kirsten op her, hvis rødderne skal blive stående sådan der..

Jeg ville dog måske prøve at lægge rødderne lidt anderledes, bare for at lege lidt...jeg kan nemlig ikke personligt finde ud af hvad jeg synes om den rod der "stritter " i luften...

Tænker at hvis man lagde dem så de lukker hvert deres hjørne af bagtil. Her vi man kunne plante evt. vallisneria nana i de hjørner og i midten af akvariet har en vinkel ind mod baggrunden og herved få en dybde virkning.....måske med nogle afrundede sten i forskellige str. op mod trærødderne....og få en ekstra dybde virkning ved at skråne gruset op mod bagruden..trærødderne vil her kunne holde på en del af det...måske man kunne finde en lille forgrundsplante (meget meget lav), som kunne dække lidt af bunden fortil...så kunne nogle af stenene dukke op herimellem...men der forestiller jeg mig at det kræver lidt mere lys end det jeg vurderer du umiddelbart har.
Bare en tanke... ;)

Mvh Nanna

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger fnal (Inaktiv) - 26/11-2007 22:08 26/11-2007 22:08
Kan selvfølgelig godt være at dine rødder er for lange til at ligge som foreslået...

Mvh Nanna

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Jess Laursen (Inaktiv) - 27/11-2007 11:35 27/11-2007 11:35
#6 ja der står at Anubias barteri var. angustilfolia bliver 10-15 cm. men jeg har erfaret den bliver noget større, op mod 20-25 cm højden og breden også voksen den jo uhemmet i længden. Men det er jo super at du har flere akvarier du bare kan smide planterne overi hvis det går helt galt ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 27/11-2007 11:56 27/11-2007 11:56
#7 He-he... det er vist ikke mit evt. lille bjæf, du skal lytte til - har slet, slet ikke så store baljer selv... Tror ikke, jeg ville være i stand til at overskue at indrette sådan et kæmpe-område! Men jeg glæder mig bestemt til at se, hvad du præsenterer os nysgerrige for, når du / I kommer så langt ;)

Annoncører
Annoncører