Net smerling eller zebra smerling?

Postet under : Akvariesiden.dk - Andre fisk
Visninger : 4631

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Ringsted (Inaktiv) - 19/01-2008 23:17 19/01-2008 23:17
Hej
Jeg har et 190l akvarie hvor jeg har et lille snegleproblem (har ikke så mange men...) :D
i akvariet har jeg
2.1.1 scalare (er ikke sikker på at to er hanner)
1.1.0 blå gurami
1.5.0 sejlfinnemollyer (ikke helt voksne)
2.3.0 black molly
1.0.0 Gibbiceps, Gibby malle (20 cm ca.)
1.2.1 anciatrus
1.0.0 siamesisk sugesmerling (køn???)
1.0.0 Regnbue labeo (køn??)
Nu er spørgsmålet så om jeg skal have netsmerlinger eller zebrasmerlinger? Der står ikke så meget om zebrasmerlinger så kunne godt tænke mig at vide lidt mere inden jeg kaster mig ud i det...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger helene (Inaktiv) - 20/01-2008 00:04 20/01-2008 00:04
Hej ringsted.
Jeg må sige jeg synes dit akvarie er rimelig belastet, måske overbelastet, - så jeg synes slet ikke du skulle anskaffe flere fisk til det. Både scalarerne og guramierne bliver i længden dog nok for store til det alligevel ...
Mht snegle så kan man komme omkring det på andre måder end ved at få fisk som spiser dem, det er ofte fordi man fodrer for meget, og så snart man skærer lidt ned på det, så forsvinder snegleplagen.
Botia striata - zebra'en, - er en ret livlig og til tider fræk fisk, og selv om den ikke bliver stor kan den sagtens ende med at 'fylde' i et akvarie, og den bør holdes i en lille flok, da de er ligeså sociale som f.eks pragtsmerlinger. De kan godt være sky, men man kan også være uheldig / heldig at få en flok som bare vil irritere og genere de andre fisk, især scalarer og guramier med deres lange finner og langsomme bevægelser .. Jeg har selv prøvet med en lille flok zebraer i mit 325, men skilte mig af med dem, da de lavede for meget uro
Den anden smerling kender jeg ikke specielt meget til, men tror at mange har bare en enkelt, - om det så er godt for den eller ej, det ved jeg ikke, men vil tro den er ligeså social som andre botia'er.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger don j (Inaktiv) - 20/01-2008 07:02 20/01-2008 07:02
jeg er enig med helene og holder på zebraen da denne ikke bliver ret stor og samtidig vokser meget lagsom hvorimod net smerlingen vokser hurtig og samtidig bliver meget føde-agresiv jeg har selv en gippisip og netsmerlingen jager den fra føden.
så klart sebra hvis det skulle være denne er også den flotteste og sjoveste at have og så er den meget social ikke kun inden for dens egen art men også med andre smerlinger.
dog syntes jeg også at det lyder til at dit akvarie er meget fyldt størelsen taget i betragtning.
der er nogle store fisk du har.
pas på de ikke bliver klemt de skal have palds nok dine scalarer vil gerne have plads når de skal yngle og i denne tid kan de blive meget agresive og i værste tilfælde skade andre fisk for at holde teritoriet frit for fjender.
så ville i din situation vælge manuel fjernelse af sneglene eller også skære på din bestand via. salg for at skabe plads til smerlinger.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Ringsted (Inaktiv) - 20/01-2008 10:55 20/01-2008 10:55
Tak for svarene :) Så tror jeg bare jeg lader det være for det er ikke et kæmpe problem :D

Så skal jeg også nok lade være med at købe flere fisk ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Helsted (Inaktiv) - 04/02-2008 20:01 04/02-2008 20:01
jeg ville ikke tage nogle af den hvis det endelig var for sneglene, så er pragtsmærlingen meget bedre bare husk der er et flok dyr. så mindre en 5 ville være syndt i mine øjne. pragtsmærlingen er også en helt del mere rolig end de to andre arter.

Annoncører
Annoncører