Sugemaller

Postet under : Akvariesiden.dk - Levendefødende tandkarper
Visninger : 1883

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Maggie (Inaktiv) - 30/01-2008 17:19 30/01-2008 17:19
Hej Alle.

Jeg er så småt ved at få gang i mit nye akvarie. Jeg opretter en tråd under denne kategori, selv om det ikke helt præcist er her den hører hjemme. ;) Men jeg skal have guppyer i mit akvarie, derfor bliver det her. Håber det er OK. *rødmer*

Jeg vil gerne vide hvilke maller I kan anbefale? Jeg vil selvfølgelig gerne have en der gør rent, både efter fodring og efter de andre fisk, hvis det kan lade sig gøre. Måske skal jeg have 2, hvis ikke én fisk kan "klare" begge dele.

Nogle der har nogle ideer til hvad jeg skal gå efter? Meget gerne hvis I kan nævne nogle navne på mallerne, så jeg har lidt at gå efter. :)

Mvh Karin

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Lennon (Inaktiv) - 30/01-2008 17:43 30/01-2008 17:43
Der findes ikke maller der gør rent efter andre fisk, til gengæld svinder de også selv.
De tager kun foderrester, alger osv.

En helt almindelig malle er en Ancistrus Sp.
Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Ancistrus_s... .

Den kan erhverves i enhver akvarieforretning til 30-40,-

/Lars

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 30/01-2008 17:43 30/01-2008 17:43
hej Karin, først vil jeg lige sige til dig at en malle ikke spiser afføring, fra dine fisk, og de fleste maller er nat/aften aktive og skal derfor fodres der :)

nu ved jeg ikke hvor stort dit akvarie er men kan da anbefale:

dværg sugemalle minimum 5 stk rigtig sjove fisk :)

og L144 1.1 ville være passende i normal akvarier :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger chk (Inaktiv) - 30/01-2008 20:20 30/01-2008 20:20
Det er fuldstændig korrekt at maller ikke er skraldemænd, tværtimod er mangel på yngel og døde maller ofte resultatet af for lidt foder. Det du skal bruge i et guppyakvarie er nogen til at holde alger nede og selvfølgelig til at tage det foder der ikke bliver spist, men mine guppyer er nu selv ret gode til at "rydde op", de står alle med halen i vejret får at få det sidste med :P

Så det du skal gå efter skal være maller der æder alger f.eks ancistrus sp, men de skal også fodres med grønt f.eks agurk, ærter osv.algerne er ikke nok. De skal også ha' træ/rod idet deres fordøjelse virker ved hjælp af cellulose, og skal de yngle skal de ha' en hule. I en 54l kan du ha' 5-6 små eller et voksent par.

Et andet alternativ er mysteriesnegle.

venlig hilsen, charlotte

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 30/01-2008 20:43 30/01-2008 20:43
/flying fox eller SAE :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger chk (Inaktiv) - 30/01-2008 21:00 30/01-2008 21:00
Nej #5, det går ikke ;( SAE er en flokfisk der bliver op til 13 cm og en flok siges at være 5, de er der meget hurtige og kræver derfor meget plads, man siger faktisk at akvariet skal være minimum 1 meters lang. Flying fox er ofte nogen arrige fætre når de bliver voksne.

Når det er sagt vil jeg da sige at jeg selv har en flok SAE i mit selskabsakvarie - og det er underholdende fisk, de kæmper om hirakiet hverdag :) , men de æder sq ingen alger :(

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Ringsted (Inaktiv) - 30/01-2008 21:28 30/01-2008 21:28
Du kunne også købe nogle rejer :) hvis du gør det ville jeg nok tage RCS, CRS eller amano :) de er meget sjove og de to første kan formere sig...

Hvis du nu vi have maller så ville jeg starte med ancistrus den fås både i albino og almindelig

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 30/01-2008 22:26 30/01-2008 22:26
chk skrev :

Nej #5, det går ikke ;( SAE er en flokfisk der bliver op til 13 cm og en flok siges at være 5, de er der meget hurtige og kræver derfor meget plads, man siger faktisk at akvariet skal være minimum 1 meters lang. Flying fox er ofte nogen arrige fætre når de bliver voksne.

Når det er sagt vil jeg da sige at jeg selv har en flok SAE i mit selskabsakvarie - og det er underholdende fisk, de kæmper om hirakiet hverdag :) , men de æder sq ingen alger :(

mine SAE har altid ædt og ædt de alger der nu var ;)
de flying Foxs jeg har haft har der ingen problemer været med :)

og derefter, så bliver der ikke nævn hvor stort akvariet er hehe, og står heller ikke i profilen, kan jo være det er en 160ls eller større. med lange mål

Annoncører
Annoncører