Død pumpe... hvad er smartest??

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 1407

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger C-lotte (Inaktiv) - 10/10-2007 09:21 10/10-2007 09:21
Jeg er lige blevet ringet op af min mor som fortæller at hendes tetratec 700 på hendes 128 L er stoppet med at spytte vand rundt. Om det er en blokering eller om pumpen er død ved jeg ikke. Så nu er jeg på vej derud, men hvad skal jeg være obs på??
Filteret er sidst set køre i går morges, altså alle bakterier kan være døde og hvad gør jeg så, vi har ingen andre akvarier at tage noget fra??
Ville i turde sætte det igang igen uden at vide om filteret er dødt??
Hvis jeg gennemrenser filteret, hvad så med vandværdierne, vil akvariet så ikke hurtigt blive fyldt med nitrit eller andet??
Hvad ville i gøre???

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger basseger (Inaktiv) - 10/10-2007 09:29 10/10-2007 09:29
du kunne dreje ind forbi en dyrehandler og købe noget bakterie starter.. dette her skulle værre ret effektiv.. jeg er ikke sikker på det er nødvendigt overhovedt. hvor lang tid har akvariet kørt med den pumpe??Eksternt link http://www.avifauna.dk/product_info.php?cPath=838_8_295&products_...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger MOK (Inaktiv) - 10/10-2007 09:41 10/10-2007 09:41
Der er masser af bakterier i selve akvariet - bundlag, dekorationer mv. så med lidt ekstra vandskift i den næste periode skal det nok fungerer efter en grundig rensning :D

Held og lykke med projektet

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger brib - 10/10-2007 10:21 10/10-2007 10:21
Enig med MOK .

Giv filtret en hovedrengøring .

Biologien skal nok hurtigt gendannes i filtret , det er jo ikke et nystartet akvarium .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger C-lotte (Inaktiv) - 10/10-2007 10:42 10/10-2007 10:42
Kan høre motoren kører, så går ud fra det er pga tilstopning det er stoppet.
Har lige åbnet det og det lugter virkeligt rådent og vandet i pumpen er meget varmt, ved ikke om det er fordi motoren har kørt uden der er kommet gennemstrømning.
Fiskene er ikke helt på toppen og mangler ilt, så har smidt en ekstra pumpe ned nu til at få lidt ilt i vandet mens jeg renser den store. Vandet er på vej til at blive mælkehvidt, så hvor meget bør jeg skifte når det er 128 L?
Bør jeg hælde kogende vand over filterdelene når nu de lugter så råddent, bare for at dræbe eventuelle dårlige bakterier?
Akvariet har i øvrigt kørt i flere år og pumpen i hvertfald i et år.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger basseger (Inaktiv) - 10/10-2007 11:06 10/10-2007 11:06
bare skyld filtrene godt og grundigt i lunken vand det skulle værre rigeligt.. jeg ville skifte halvdelen a vandet. jeg havde også tåget vand engang og min forhandler sagde det at det godt kunne værre en slem nitrit forgiftning.. du har ikke noget at måle værdierne med? så er du da helt sikker.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Andreas-Skjæmt (Inaktiv) - 10/10-2007 11:07 10/10-2007 11:07
Vandet er blevet varmt pga. pumpen er vandkølet og har skullet køles af med det samme vand hele tiden.

Skift du bare 60%.

Du kan abre skylle medierne med bruseren nede i selve kasserne. Skoldning er unødvendigt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger InSaint (Inaktiv) - 18/10-2007 21:30 18/10-2007 21:30
det er bare i gang med et sugerør----hehe :-)

Annoncører
Annoncører