Stemningsbilleder fra et besøg hos Vorup

Postet under : Cichlider - Afrika - Tanganyika - Generelt
Visninger : 6078

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Kiwa (Inaktiv) - 22/05-2008 16:29 22/05-2008 16:29
Vi har været en tur forbi Claus, til lidt hygge/fiske snak, og for at se det "næsten" færdige resultat, af alle hans anstrengelser for, at skabe et dejligt akvarierum. Tak til Claus og hans søde kone, for en rigtig hyggelig aften.

Lidt billeder og tidligere debat omkring projektet/anstrengelserne og alle strabadserne, kan af interesserede ses her:
Internt link http://cichlids.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=13184#SiteEnd

Nå nu til de nye billeder. Det skal siges at billederne er ikke beskåret/redigeret til ug - det har Kim simpelthen ikke tid til pt.

Det første billede er taget inden lyset blev tændt i akvarierne. At lyset ikke var tændt da vi kom, havde en helt klar mission. Claus har en Tropheus gående, med sit første kuld unger, som hun har spyttet sidste torsdag. Hun udviser en fantastisk yngelpleje, og vogter nidkært sine unger, i en balje fuld af andre Tropheus. Det ville han selvfølgelig gerne vise os. Problemet med hende er, at ligeså snart lyset tændes i akvariet, vupti, så bliver alt yngel samlet op, ;) og man ser ikke mere til ungerne resten af tiden.

Tropheus sp. "Kipili" der vogter sine unger med indædt omhu - bemærk ungernes størrelse.

Hvor længe hun har plads i munden til, at fortsætte denne fine yngelpleje er selvfølgelig begrænset. Men det er virkelig fedt, når man indimellem for mulighed for, at opleve den slags hos Tropheus. Vi har oplevet det 2 gange her hos os selv, hvor en hun skiller sig lidt ud, og vælger at bevogte sit afkom, istedet for med det samme, at blive indfanget af en "lystig herre" som bare mener, at det kun kan gå for langsomt før hun får en omgang mere *rødmer* .

Mvh
Yvonne

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Kiwa (Inaktiv) - 22/05-2008 18:15 22/05-2008 18:15
Indlægget er rettet 22/05-2008 18:43 22/05-2008 18:43 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Det nye set-up hos Claus B)

Besætningen i de forskellige akvarier er pt.

Øverst til venstre - 960 L med:
16 stk. Tropheus sp. "Kipili" F1
20 stk. Tropheus duboisi "Maswa" F1
Ancistrus i forskellig størrelse

Øverst til højre - 960 L med:
17 stk. Petrochromis sp. orthognatus tricolor "Chaitika" VF
19 stk. Petrochromis trewavasae SØ

Nederst til venstre - 400 L med
Ca. 50 stk. F1 unger af : Petrochromis sp. orthognatus tricolor "Chaitika (2 cm fra 3 forskellige kuld)
20 stk. Tropheus sp. black "Bemba" F1 (hjemkommet samme eftermiddag)

Nederst til højre - 400 L med:
Ca. 60 F1 unger af: Petrochromis sp. orthognatus tricolor "Chaitika (4-7 cm fra flere forskellige kuld)
4 stk. gule ancistrus (opdrættet hos Claus - de har dog fået ny ejer - og skal videre en af de nærmeste par dage)

Tropheus sp. Kipili"

Tropheus duboisi "Maswa"

Petrochromis sp. orthognatus tricolor "Chaitika"

Petrochromis trewavasae

Petrochromis sp. orthognatus tricolor "Chaitika F1

Tropheus sp. black "Bemba" (3-5 cm)

Petrochromis sp. orthognatus tricolor "Chaitika F1

Gul ancistrus - på vej ud ;)

Claus må korrigere mig hvis der mangler nogle ;)

Mvh
Yvonne

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Harti (Inaktiv) - 22/05-2008 19:11 22/05-2008 19:11
floooooooot

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Karoline (Inaktiv) - 22/05-2008 19:17 22/05-2008 19:17
*blink* *blink* *blink* *blink* *blink*
WOW nogle flotte fisk!!!!!!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Kiwa (Inaktiv) - 22/05-2008 21:09 22/05-2008 21:09
For nogle fisk, er fremmede gæster ikke altid velkomne, hvilket i mine øjne er noget man som gæst, altid bør være opmærksom på, når man er ude og kigge fisk. ;)

Her et tydeligt eksempel på, at de nyankomne påtrængende gæster, er en anelse belastende *rødmer*

Genertheden går dog hurtigt over, og fiskene udviser en naturlig nysgerighed, når man bare holder sig på behørig afstand og ikke længere er nogen trussel :)

Selv en "lille" skuffemor er ret så kæk, efter at have se de formastelig fremmede an.

Sådan en "lille" skuffemor, er i øvrigt i stand til, at spytte omkring 20 unger pr. gang. Det lyder selvfølgelig ikke af meget. Men når man tænker på, at ynglen kan have en størrelse på 2 cm, så er det egentlig ret godt gået B)

Mvh
Yvonne

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger vorup - 22/05-2008 21:29 22/05-2008 21:29
Føj for dælen nogle flotte billeder Kim har taget og en flot opsætning af billeder og tekst du har lavet Yvonne...hvor er I bare gode :)

Ja, det var en rigtig hyggelig aften med en masse snak. Og da vi endelig fik "smidt" Susanne op i den anden stue, kunne vi for alvor "fiske-tosse" :P

En lille efterbrænder på aftenen, skal I også have.
Kim og Yvonne havde fået en smule Tropheus i overskud og havde taget 4 x kachese og 1 x ikola med, som jeg sagtens kan have gående sammen med petroerne. Efter en hastig bundvending vurderede jeg at de 4 kacheser var hanner, hvilket ærgrede mig lidt, da idéen var at lave en lidt større flok ud af de 4. Men, men, men.....jeg er ikke længere i tvivt om at de 2 voksne (VF'ere) er et par :P Hannen følger hunnen rundt omkring i akvariet og spiller op som de nu gør sådan nogen. Ingen agressioner overhovedet. En kæmpe fordel ved at holde nogle få eksemplarer i et stort bassin - modsat kaosprincippet, hvor fiskene konstant må kæmpe for at holde en plads i hierarkiet eller kæmpe for hunnernes opmærksomhed.

Herligt med noget Tropheus-adfærd, det har jeg savnet i laaaaaang tid.

Tak Kim og Yvonne, for den smukke tråd ;)
Hilsen Claus

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Kiwa (Inaktiv) - 22/05-2008 22:36 22/05-2008 22:36
Indlægget er rettet 22/05-2008 22:39 22/05-2008 22:39 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Selv tak Claus, har lidt flere billeder liggende, er bare blevet afbrudt et par gange siden jeg startede, og har ikke nået mere haha.

Først, ja Susanne kunne jo ikke hurtig nok smides ud af fiskehyggen i dine øjne :D , men jeg var jo så ikke af helt sammen mening, og nåede da, at få ca. 1/2 times seriøs off topic snak med hende :) hvilket man som akvarist ALDRIG skal undervurdere B) Sidst vi mødte Susanne, sammen med ca. 17 andre fiskenørder, fik jeg kun lov til at sige pænt god dag og pænt farvel *skeptisk* Fiskenørders bedre halvdele, skal man bestemt ikke tage fejl af, de kan være et ligeså interessant bekendtskab værd, som fiskenørderne selv haha.

Her lidt flere billeder

Helt nyankomne Bembaer, som af gode grunde først skal til at finde sig til rette i de nye fremmede omgivelser.

Glæder os helt sikkert til at følge se deres videre udvikling.

Et par dubbier med pletter, og en lille fyrig han, som er ved at få det fine karateristiske brede bånd, man ser hos Maswaerne

Kors jeg er træt, resten må vente til i morgen *rødmer*

Mvh
Yvonne

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger spim (Inaktiv) - 22/05-2008 22:40 22/05-2008 22:40
Wauw!!!!!!! :P :P :P
Det er fedt, at se hverdan dette projekt er kommet til at se ud!
Som altid flotte billeder du har taget Kim. Det er en fornøjelse at sidde og se på.
Det er LIGE FØR jeg kan blive helt fristet af Tropherne, de er godt nok fine. *rødmer* (tror sq jeg har et samler gen der vil noget.....)

Spændende at høre om dine nye fisk Claus og skønt at det viste sig, at der var en lille dame med i flokken. ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Kiwa (Inaktiv) - 23/05-2008 09:28 23/05-2008 09:28
Indlægget er rettet 23/05-2008 09:30 23/05-2008 09:30 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#8 takker på Kims vegne. Ja, jeg har det jo så nemt når vi er ude, jeg kan koncentrere mig om snakken og nyde fiskene/akvarierne, Kim stæser rundt og skyder billeder. Men den fordeling er helt sikker meget heldig, da det omvendte senarie ville være katastrofalt :D , billederne ville blive elendige, og på trods af fælles interesse for hobbyen, så er det nok mig der fiskemæsigt er den mest fanatiske her i hjemmet.

De eneste problemer vi akvarister igen og igen oplever er: *blink* Der er alt for mange spændende og dejlige fisk derude B) , og antallet af baljer er altid for få *doh* :D Tror mange af os lider af det der "samler gen"

Her en fornemmelse af rummet når det er lyst. Claus har igen haft en udfordring i projektet. 4 af de bestilte låger der skal monteres i reolen, var forkerte og skulle laves om. De er dog på vej hjem, og så mangler Claus bare at lege lidt, med en "nitte bandit", så er akvariedelen af projektet endelig helt færdig.

2 x 960 L fylder en del i landskabet.

Venstre side

Bemærk den fede sten i 400 L'eren. Den var jeg godt nok meget interesseret i, at få med hjem her til matriklen. Den ville passe helt perfekt i et af vores akvarier B) Men det mente Claus nu nok, at den i forvejen gør hos ham selv. Han overvejer at anvende stenen i et af de andre akvarier, og fylde bunden op med en masse sten, så Bembaerne på sigt kommer til at få en masse huler under "finnerne" at hygge sig i.

Højre side

Jeg ved, at da Claus gik i gang med planlægningen af denne reol, først overvejede et stort akvarie på 4 meter. Det var jo en uhyggelig besnærende ide, og hvilke muligheder ville man ikke kunne have i sådan en balje. Til gengæld ville det begrænse muligheden for, at holde lidt flere forskellige fisk, hvilket IKKE er godt, når der nu findes så mange dejlige arter, som man gerne vil prøve af.

Derfor faldt valget på disse 2 x 960 L og 2 x 400 L. Effekten i de 2 400 liters er iøvrigt ret fed, da de er 80 cm. dybe, ligesom de 2 960 liters.

Mvh
Yvonne

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Superbruger THORLEIFDK - 23/05-2008 10:16 23/05-2008 10:16
ser sgu fint ud det der ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Kiwa (Inaktiv) - 23/05-2008 10:34 23/05-2008 10:34
Når mørket sænker sig over stuen, er indtrykket helt anderledes. En rigtig "hyggehule" for akvarie nørder, hvor man som beskuer hele tiden ser nye ting ske, uanset hvilket akvarie man flytter blikket hen på.

IKKE akvarie nørder - ingen adgang B)

Venstre side

Der er rigelig plads til Trofferne

Baggrunden som jeg har været meget spændt på at se, var langt bedre end jeg havde turde håbe på. Et er, at se en baggrund på et billede eller hos en forhandler, noget helt andet er at se den IRL monteret i akvariet.

Højre side

Der er også rigelig plads til Petrobasserne

Der udvises lidt "elevator" adfærd hos de nyankomne Kacheser, og den enkelte Ikola hun, i venstre hjørne af akvariet. Denne blev dog hurtigt afløst af en langt bedre adfærd, som Claus beskriver i #6. Fiskene havde under transporten, og i de nu helt nye omgivelser, radikalt ændret farve. Havde jeg ikke vidst bedre, ville jeg have troet det var nogle af vores Moliro, vi havde taget med. De var helt ensfarvet røde, efter de blev sat i akvariet, men hannen skulle gerne indenfor kort tid, få dette udseende igen:

Tropheus moorii "Kachese"

Jeg er glad for, at disse Troffer nu igen har fået de forhold, som de de virkelig fortjener, og i sidste ende ikke bare skulle have skåret hovedet af *doh* . Ændringen i adfærden på så kort tid viser helt klart, at Tropheus har brug for plads, selv om det kun kun er 5 fisk der et tale om. På trods af, et velindrettet akvarie, og opholdet for fiskene er midlertidig, så er 180 L bare ikke godt nok til 5 troffer. De overlever ja, men optimal trivsel er der bestemt ikke tale om. *skeptisk*

Mvh
Yvonne

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Dan (Inaktiv) - 23/05-2008 11:48 23/05-2008 11:48
Flotte akvarier!, flotte fotos! Claus, den indsats koster et hjemmemøde, men det vidste du vel på forhånd!

De bedste hilsner
Dan

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Kiwa (Inaktiv) - 23/05-2008 13:06 23/05-2008 13:06
Indlægget er rettet 23/05-2008 13:10 23/05-2008 13:10 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Til sidst et emne der udover mange andre emner blev vendt. Da jeg har ekstrem dårlig hukommelse, *rødmer* og jeg er total uduelig indenfor selve teknikkerne der driver akvarierne, *doh* er min gengivelse af betragtningerne måske forkert, men jeg prøver alligevel. ;)

Det drejer sig om noget så kedeligt som forskellen i overfladen, i de 2 x 960 liters akvarier. DET er ikke normalt, at man tager et billede skråt nedefra for, at vise hvordan en overflade i et akvarie ser ud. Men forskellen var markant, og snakken om overflader generelt, må alligevel have fået Kim til at synes, at denne spejlblanke overflade i det ene akvarie, var værd at forevige på et billede :)

I akvariet til højre hvor petroerne går, er overfladen meget lig den vi har, i vores eget 960 L. Lige omkring området hvor udstrømmeren sidder, er vandoverfladen fri for "film". I den anden ende af akvariet, er der lidt "film" som tydeligt ses i overfladen.

Dette var overhovedet ikke tilfældet i akvariet hos Claus til venstre. Der var overfladen overalt spejlblank, som det kan ses af billedet herunder:

Et akvarie med spejlblank overflade - er et smukt syn B)

Hvad er årsagen, til forskellen på de 2 akvariers overflade, når nu filtrering, teknik og beboerene fodermæssigt næsten er ens???

Claus må lige korrigere mig hvis nedenstående ikke er helt korrekt ;)

1. I akvariet til venstre er der en "diffuser dims" på udstrømmeren. (jaja det kalder jeg fætteren, og den sidder helt sikkert på powerheadet) Men den skaber en masse luft i udstrømmervandet, som tydeligt ses i form af luftbobler. Til plantefolket kan siges, at sådanne diffuser dimser jo siges, at være direkte dårlige for planterne, men det er den så ikke lige i dette tilfælde B)

Denne "difuser dims" er endnu ikke monteret i akvaret i højre side.

2. Der er flere planter i akvariet til venstre, end der er i akvariet til højre, hvor bladene flyder/dækker over en stor del af overfladen. Men det har vi selv haft her hos os, uden samme effekt. Så umiddelbart mener jeg ikke det er forskellen i antallet af planter, der gør forskellen.

3. Der har indtil for nyligt gået nogle helt andre fisk i akvariet til venstre, nemlig en lille flok ungfisk af denne fætter:

Oreochromis Tanganyicae - det fædrende ophav til dem Claus havde gående

Her et billede af en ung fætter af slagsen

Begge billeder er tager hos Arthur. Claus har selv billeder liggende, af sin lille flok fra da de gik i akvariet.

Hvorfor nu blande fisk ind i debatten som ikke længere går i akvariet. Jo, efter Claus har fravalgt disse fisk (som jo bliver store og er fantastisk livlige svømmere), og erstattet dem med Tropheus, så fik han vist nok en lidt kort bemærkning, fra en anden fiskekender om, at de var/er eminente "overfladesuttere", der kunne holde enhver akvarie overflade fri for "film".

Så vidt jeg forstår, er det ikke så længe siden at fiskene gik i akvariet, og Claus er nu spændt på, om fiskenes fravær vil ændre på den "film" fri, spejlblanke overflade. ;)

Sååh jaah, sådan en fiske/hygge aften, bringer mange emner på banen. Visioner om sit fremtidige fiskehold, drømme, og ikke mindst, tidligere erfaringer/betragtninger omkring, alle de fisk som Claus har holdt og har erfaring med igennem mange år.

Der er masser af andre tanker/betragtninger, der som sædvanligt stille og roligt bundfælder sig, efter et besøg hos en, af de lidt "usynlige" og mere stille brugere her på siden, fsva hans fiskehold. Disse tanker som i denne debat er videregivet, er dem jeg gerne ville dele, med andre cichlids brugere. Der er mindst ligeså mange indput og betragninger, som ikke er med her. Så igen tak til Claus, for endnu en indholdsrig aften, i akvariehobbyens tegn.

Mvh
Yvonne

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger KimJ - 23/05-2008 14:32 23/05-2008 14:32
Det ser jo meget vellykket ud! Fine billeder!
M.h.t. overfladefilm; Man skal nok passe på med at forveksle akvarier der ikke danner overfladefilm, med akvarier hvor "filmen" bare bliver blandet ned i vandet hele tiden! Filmen består jo primært af proteinstoffer, udfældet "støv" og i enkelte tilfælde plantedele under nedbrydning, og det er et spørgsmål, om ikke det er bedre, at man kan se filmen, og forsøge at fjerne årsagen til den, end at camouflere den.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger vorup - 23/05-2008 22:21 23/05-2008 22:21
#1 Her til aften har hun "kun" kunnet samle 4 af ungerne ind, resten futter rundt og hygger sig. De efterstræbes ikke længere af de andre troffer. Og så er der 8 stk., så der gemte sig altså én mere end billedet viser ;)
Iøvrigt var der en ny leg i dag, så den største af kipili-hunnerne har nu en herlig stor skuffe. Jeg skyder på der må være 12-15 stk., men det får vi se om 4 ugers tid.

#8 Jane du ved godt; én gang Tropheus - altid Tropheus :P

#11 Synes faktisk at kacheserne er ganske fine, også selvom de ikke helt er faldet til farvemæssigt. Men lur mig om der ikke kommer unger i løbet af sommeren :)

#12 Den er jeg selvfølgelig frisk på, meeen jeg vil altså lige være helt færdig. Fik desværre ikke hentet lågerne i denne uge *skeptisk*

#13 Oreochromis'erne gik i akvariet til højre, sammen med petroerne og i lige præcis det akvarie hvor problemet nu er opstået. Men som KJ antyder i #14, kan der være årsager som skal håndteres. Så jeg må igang med at hive filterklodserne op fra bag baggrunden og se om det hjælper. Meeen en ordentlig diffuser kommer der nu også på, så skal overfladen nok blive fin igen. Vandskift afhjælper kun problemet kortvarigt, da der var skiftet vand 3 dage før besøget.

Glæder mig til at kunne invitere på besøg, måske efter sommerferien B)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger vorup - 25/05-2008 18:40 25/05-2008 18:40
#2 Lad mig lige korrigere omkring indholdet i akvariet nederst til højre :P
Der er kun godt 20 unger tilbage på 4 cm., resten er væk.
Til gengæld blev jeg brændt af mht de 4 gule ancistrus - de var fanget og stod klar, men blev altså ikke hentet *doh*

#1 Status på den ihærdige "mor"; hun holder stadig godt øje med ungerne og tager stadig ca. halvdelen ind om aftenen. I dag kom de først ud langt op ad eftermiddagen - jeg var helt bange for at de ikke kunne komme ud *rødmer*

Kachese-hanne i det øverste til højre, har fået lidt mere gang i hormonerne og dermed agressionerne også *skeptisk* Håber det går, ellers må de over til de andre Tropheus i det øverste til venstre.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger vorup - 31/05-2008 17:46 31/05-2008 17:46
#1 Hun tog ungerne ind og passede dem i 11 dage. Nu er det slut og ungerne går og hygger sig i de forskellige stenbunker. Det er nogle herlige brunorange Troffe-unger med de karakteristiske striber. Lige som jeg kan li' det :)
2 andre hunner har leget men har smidt æggene.

Akvariet nederst til venstre er blevet til et rent Bemba/Pemba-akvarie, med en del strandsten i. Det har fået dem til at slappe af og stoppe elevatorturen B)

Ellers skal jeg igang med at tynde lidt ud i besætningen - der skal fjernes 7 Petrochromis Trewavasae-hanner og en del Maswa-hanner, før sommerferien, for at belaste akvarierne mindst muligt.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger peter (Inaktiv) - 01/06-2008 13:09 01/06-2008 13:09
14: den bedste måde er at danne overløb, enten via et modul eller et ægte overløb

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Harti (Inaktiv) - 17/10-2008 15:49 17/10-2008 15:49
*blink* :o :o :o

Annoncører
Annoncører