Ny udsprunget fiskeejer.. (hjælp)

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 1548

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger tumling (Inaktiv) - 23/05-2008 18:49 23/05-2008 18:49
Hej :)
Ja jeg er lige sprunget ud hovedkuls i at være fiskeejer idag.. DEt var slet ik planlagt.. Drengene ville fodre vores katte med fisk og da jeg fik ondt af dem måtte jeg jo købe et akvarie så her står jeg med 6 sværd dragere..
Vi købte et startkit til fiskene og ville derfor hører hva man ska være obs på osv..
Ja det hele skete bare sådan lige pludseligt..
Ka de egentlig med gubbier`??

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger C-lotte (Inaktiv) - 23/05-2008 19:21 23/05-2008 19:21
Jeg skal lige forstå det rigtigt. Er både fisk og akvarie fra idag eller???
Hvis alt er nyt idag, så kan du hurtigt få problemer med nitriten. Nitrit kommer fra foder der nedbrydes og fiskenes afførring. I et velfungerende akvarie er der bakterier der nedbryder nitritten. Fiskene dør hvis der kommer for meget nitrit i vandet, så det ville være godt, nu hvor du starter så pludseligt op et købe et nitrit test sæt. Derudovre skal du ikke fodre i et par dage, da du så mindsker risikoen for at det løber helt løbsk. Tegn på for meget nitrit i vandet er meget gispende fisk og det får sådan et lidt tåget skær, ja og så døde fisk.
Kender du evt. nogen med akvarie?? Hvis du kan få lidt snask fra deres filter får du samtidig nogle af de gode bakterier ind i jeres akvarie. Hvor stort er akvariet?? Og så lige... hvis fiskehandleren lod jer gå ud med akvarie og fisk og vidste i ikke havde viden om eller andre akvarier, så ville jeg være meget mistroisk ved at handle fisk der. Disse fisk kan nemt miste livet.
Køb ikke flere fisk nu, akvariet skal kører ind.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
tetracrusta (Slettet) - 23/05-2008 19:51 23/05-2008 19:51
det kan nemt lykkes jeg har startet flere akvarier på den måde uden død, sygdom eller andet,
bare en masse vandskift, ca 30 - 40 % om dagen i 4 - 5 dage, så ellers bare 25 % to gange dagligt indtil der er gået 2 uger så bare normalt med 25 % hver uge. :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger tumling (Inaktiv) - 23/05-2008 20:54 23/05-2008 20:54
C-Lotte: De spurgte faktisk slet ik om vi kendte noget til fisk..
Ja det hele er fra idag.. De sku egentlig have været til kattene men da jeg sku til at stille mig i kø fik jeg oondt af fiskene og købte et akvarie til dem.. DEsværre kender jeg ingen med akvarie..

Nå må vist hellere finde en måde til at få dem til at overleve på så.. Lige nu ser de dog fine ud.. Svømmer godt nok meget op til overfladen men ellers fine

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger C-lotte (Inaktiv) - 23/05-2008 21:14 23/05-2008 21:14
Det er en rigtig dårlig ide at fodre kattene fisk fra dyrehandlere. Jeg har selv katte og ved derfor hvad jeg snakker om. Fiskene har ofte været undervejs til fiskehandleren og til tider er en enkelt eller flere blevet syge. Derfor behandler man hele akvariet med medicin og denne medicin er ofte skidt for andre dyr og mennesker. Der står i hvert fald på flasken medicinen kommer i at det er giftigt/dårligt for dyr og mennesker så vidt jeg ved. Så hvis du vil fodre med levende fisk, så køb dem privat af en hvor du ved om der er blevet medicineret.
Held og lykke med det og bare vær obs på vandet i et stykke tid, så skal det nok gå.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger tumling (Inaktiv) - 23/05-2008 21:19 23/05-2008 21:19
Okay så er det godt at de ik har fået dem =) Jo mange tak.. Ska nok holde øje.. Puha det hele er lidt forvirrende når man bare hopper ud i det =D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger bobbi (Inaktiv) - 23/05-2008 22:25 23/05-2008 22:25
Hej Tumling!

Hvis du søger på "nettet" kan du finde mange gode sider med
råd og vejledning.

Du kan f.eks. besøge nedenstående.

Held og lykke med jeres nye akvarie!

Eksternt link http://www.akvarieleks.dk/index.html

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger tumling (Inaktiv) - 24/05-2008 08:12 24/05-2008 08:12
Bobbi: Mange tak.. En ting bliver jeg dog meget i tvivl om nu..
I maxizoo stod der(og vi fik afvide at det var sværddragere) Men når man googler dem så er de ik ens... På nettet er de grå med en orange stribe og vores er helt orange og nogen af dem har sort på sig også.. SÅ nu tror jeg at jeg søger på noget forkert info

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Krammeholdet (Inaktiv) - 24/05-2008 08:37 24/05-2008 08:37
sværddrager kommer i mange forskellige farvevariationer... grøn, gul, rød osv
hvis fisken hannen har sværet som du ser på billeder så er det nok en sværddrage... hvis du er i tvivl kan du tage et billede og smide op

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger stonny (Inaktiv) - 24/05-2008 08:48 24/05-2008 08:48
Indlægget er rettet 24/05-2008 08:48 24/05-2008 08:48 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Det er en omfattende opgave at forklare dig alt om akvarier her i dette forum. For blot at nævne nogle få:
Vandets kemi (som C-lotte allerede har prøvet at give en lille indføring i)
Temperatur (forkellige fiskearter har forskellige krav)
Teknisk udstyr (filtre, pumper m.m.)
Bundlag
Planter
Foder
Fiskenes forhold og krav (aggressive fisk, fredelige fisk, territoriale eller ej, yngeladfærd, bundlevende, fritsvæømmende, overfladefisk m.m.)
Algeproblemer

Jeg vil derfor foreslå at du går på biblioteket og låner en god allround-bog om akvariehold f.eks. Politikens Akvariebog. Når har fået den mest basale viden, er Internettet din ven. Også dette forum - men gerne med lidt mere afgrænsede spørgsmål ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger tumling (Inaktiv) - 24/05-2008 09:11 24/05-2008 09:11
krammeholdet:
Jeg fandt et billed af den.. Det hjælper at stave det rigtig =D

Stonny:
Ja jeg ved godt at det ka være svært at komme med det hele.. Men nu skete det hele så hurtigt igår da det slet ik var meningen vi sku beholde dem..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Alexander (Inaktiv) - 24/05-2008 11:49 24/05-2008 11:49
husk at skifte en masse vand her i starten

Annoncører
Annoncører