Slimhinde/olieret overflade..

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 3348

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger panoz (Inaktiv) - 10/07-2008 22:52 10/07-2008 22:52
Hej,

Skriver for en bekendt som er nybegynder, men kan ikke lige hjælpe vedkommende.

Hun siger, at vandet på overfladen har en nærmest olieret/fedtet overflade, og hun er bange for at hendes indvendige Eheim filter ikke funker. Akvariet står i en stue, væk fra sollys.

Hun nævnte også at to af hendes fem platyer er døde inde for de seneste par dage, mens hendes stime af neonfisk har det fint.

Akvariet er på 54 liter.

Nogen der har et bud ang. det med overfladen!?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Esben (Inaktiv) - 10/07-2008 23:21 10/07-2008 23:21
Hej Panoz,

det er et proteinlag som ligger på din overflade.

Man kan få et indvendigt filter fra Aquarium System som kan fjerne det. Filteret hedder Cobra. Der er indbygget overfladeskimmer på, så den både kan rense akvariet og fjerne proteinlaget i overfladen.

mvh
Esben

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger panoz (Inaktiv) - 10/07-2008 23:27 10/07-2008 23:27
Hej Esben,

Er det her proteinlag farligt?

Snakkede lige med en akvariekammerat, han havde prøvet lignende, og brugte avispapir til at fjerne laget med. Desuden anbefalede han at man satte udmundingen på filteret 1mm over vandoverfladen, således at bevægelsen i vandet øgets.

Lyder det som en alternativ fremgangsmåde, når hun nok ikke er meget for at skulle købe et nyt filter, hvis der er andre måder?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Villads (Inaktiv) - 10/07-2008 23:32 10/07-2008 23:32
Det er en smart maskine der og den vil helt sikkert løse opgaven,men først kan din ven prøve det gode gamle trick med at lægge avispapir på overfladen og tage det op når det har suget vand/er gennemblødt.
Gør det indtil i er tilfredse og se så om hinden kommer tilbage så hurtigt at papirhalløjet er for træls en løsning.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Villads (Inaktiv) - 10/07-2008 23:35 10/07-2008 23:35
Proteinlaget er ikke farligt.
Jeg vil tro at det nedsætter iltoptagelsen i vandet en smule,men jeg har det ofte herhjemme i 25 l akv. med yngel i og jeg kan ikke se problemer hos ungerne når filmen er der.
Jeg synes den er grim at se på og fjerner den tit,men her er det sådan at når ungerne når en vis størrelse forsvinder filmen.
Jeg er helt sikker på at guppyerne spiser den.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger panoz (Inaktiv) - 10/07-2008 23:41 10/07-2008 23:41
ok, så dødsfald hos to platyer kan ikke umiddelbart relateres til proteinlaget?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Sabina (Inaktiv) - 10/07-2008 23:45 10/07-2008 23:45
Et typisk problem, hvis der ikke er nok gennemstrømning/bevægelse i vandoverfladen.
Har dog heller ikke opæevet at hinden er farlig, men ja den kan nemt fjernes med noget avis.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Villads (Inaktiv) - 10/07-2008 23:48 10/07-2008 23:48
Nej dødsfaldene har næppe noget med filmen at gøre.Eller omvendt. :P

Sabrina, jeg oplever problemet hos mig på trods af kraftig gennemstrømning,men det skal også siges at jeg fodrer kraftigt og det kan være at det er årsagen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger jery (Inaktiv) - 10/07-2008 23:48 10/07-2008 23:48
#3: og det er ganske rigtigt en god idé at sætte udstrømningen, så den skaber bevægelse i vandoverfladen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Esben (Inaktiv) - 11/07-2008 07:39 11/07-2008 07:39
#3 Avispapir er en god løsning. Det er jeg bare for doven til ;)

Det hjælper ikke med at fjerne proteinlaget ved at flytte udstrømmeren længere op mod overfladen. Det skubber det bare hen i andre steder i overfladet i akvariet.

mvh
Esben

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger surfman (Inaktiv) - 11/07-2008 08:34 11/07-2008 08:34
Er det et forholdsvist nyopstartet akvarie? Hvis ja kan det forklare både proteinlaget og de døde fisk - begge dele skulle forsvinde af sig selv. Proteinlaget er ikke farlig i sig selv, men er selvfølgelig irriterende at se på - prøv eventuelt at fodre lidt mere med levende eller frossent foder i en periode - flagefoder har en tendens til at svine mere.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Villads (Inaktiv) - 11/07-2008 12:37 11/07-2008 12:37
Jeg er enig med Esben i at det i hvert fald ikke altid hjælper at få udstrømmeren til at bryde vandoverfladen.Det er min erfaring.
Især i større akvarier er det filter en rigtig smart ting som jeg faktisk har gået og ventet på at nogen vil lave.
Ikke fordi jeg selv skal bruge det,for mine store guppyer sutter filmen i sig, men i de større akvarier hvor man ikke ønsker de fisk der gør det må det være ideelt.

Det kan vel ikke koste alverden.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Villads (Inaktiv) - 11/07-2008 12:42 11/07-2008 12:42
Nu har jeg siddet og set på billedet og måske er det ikke særligt stort.

Hvor stort er det Esben og hvor kan det købes?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Esben (Inaktiv) - 11/07-2008 14:22 11/07-2008 14:22
Hej Villads,

alle dyrehandelere har mulighed for at skaffe det hjem. Jeg ved ikke lige hvem der har den på lager. Der er to modeller. Men de er af mindre str. begge to. Har man et større akvarium skal man nok kun anvende det til suppleringsfilter. Hvor at det i mindre akvarier godt kan være det filter som man anvender frem for et alm. indvendigt filter.

Jeg kan heller ikke forestille mig at den er særlig dyr hos forhandlerene.

mvh
Esben :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger laksefisker (Inaktiv) - 06/12-2010 04:20 06/12-2010 04:20
Indlægget er rettet 06/12-2010 04:21 06/12-2010 04:21 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

jeg vil lige sige at jeg har haft det samme problem, så jeg prøvet det med aviser af. Det virker findt. læg en side af gang på overfladen, når den er helt våd, så af med den, og ny på. efter en 5-6 sider var der ikke mer film på overfladen.
kanon godt tips tak til alle dem/jer der kommer med gode tips. *santa*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger hanse - 06/12-2010 09:46 06/12-2010 09:46
Kom hinden ikke igen efter et par dage ?

Jeg ville være betænkelig ved at bruge aviser. Her tænker jeg på tryksværten der vil blive frigivet i akvariet. Så hellere køkkenrulle.

Her er et link til filteret.
Eksternt link http://www.akvarieudstyr.dk/netshop/search.asp?searchstring=Duett...

I filteret er der aktivt kul i. Der skal man være påpasselig, fordi aktivt kul dræber både de gode og dårlige bakterier. Det gør med andre ord vandet helt neutralt.
Men det må kunne udskiftes med anden filtermatreriale.

Annoncører
Annoncører