Afkøling af vand.....

Postet under : Akvariesiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 2335

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Fleffer (Inaktiv) - 28/07-2008 09:11 28/07-2008 09:11
Må man bruge et køleelement til at afkøle sit akvarie?? Mit vand er 30 grader og jeg har skiftet meget vand de sidste dage..

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
tetracrusta (Slettet) - 28/07-2008 09:16 28/07-2008 09:16
der sker ikke noget ved vandet er noget varmer i sommermånederne.
men du kan slukke lyset og åbne armaturet. køleelement tror jeg ikke afkøler akvariet særligt,
men måske fiskene stiller sig vi siden af :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger jeppe - 28/07-2008 09:46 28/07-2008 09:46
smid noget is ned i vandet.... Det gjorde jeg da jeg havde problemer med at vandet blev for varmt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Tommy O (Inaktiv) - 28/07-2008 10:03 28/07-2008 10:03
" Der sker ikke noget ved at vandet er varmere i sommermånederne". Noget af et postulat!!!

Kom tilbage i går aftes efter en uge med fremmed pasning. :o Vandet lugtede råddent, var grumset og nærmest dampede.
27 glødelystetra, 10 rasbora maculatus, 3 C. aeneus gold stripe, 7 C. matae, 2 C. isbruckeri, 2 C. Melanistius, 2 C. schwartzi, 1 C. julii og 5 botia sidhimunki. Nå jo, og 240 RCS rejer. Alle afgået ved døden. :( Arbejdede med vandskift/opstart af nødakvarie det meste af natten. Fedt når man skal på job kl. 5.

Af frygt for at blive udelukket fra siden på livstid, skal jeg undlade at fortælle hvad jeg har lyst til at gøre ved denne person der er så hjernedød at vedkommende end ikke kan overlades ansvaret for en tom konservesdåse. Så meget for snakken om "jeg har haft akvarier i masser af år og har styr på det" ;(

Næ du Fleffer, se at få hældt nogle køleelementer i hurtigst muligt, og sørg for at have så mange at du konstant kan have frosne at skifte med.

Hilsen fra en meget trist Tommy

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
tetracrusta (Slettet) - 28/07-2008 10:07 28/07-2008 10:07
det kan umuligt havde været varme de døde af hvis det kun var op til 30 grader,
for det andet kommer vandet heller ikke til at lågte råddent eller blive grumset af varme,
så spar mig for dine uvidne kommentare. *skeptisk*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger rozzzna (Inaktiv) - 28/07-2008 10:19 28/07-2008 10:19
Indlægget er rettet 28/07-2008 10:24 28/07-2008 10:24 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#5 hov hov.. kan nu ikke se nogen steder hvor der står at vandets temperatur er skyld i fiskedøden.. men når først en fisk ligger og rådner i varmt vand, så bliver det hurtigere dårligt.. ligesom med kød der ligger ude.. og det kan lave en meget hurtigere forurening og derved slå andre fisk ihjel meget hurtigere end ellers.. (og desuden skriver #4 ingensteder hvad temperaturen er hos ham.. mine små akvarier når op på 32 grader nuher i varmen.. de store er på 29-30) så det kommer da helt an på hvor varmt det er hos den enkelte

#1 enten tag en vindblæser og peg den mod akvariet (eller små bordfans der peger ned på overfladen af vandet) eller sæt et par kølelegemer nedi.. men sørg for at udskifte den regelmæssigt.. (man bruger vindblæsere på saltvandsakvarier, og det plejer at få temp. til at falde 2-3 grader)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
tetracrusta (Slettet) - 28/07-2008 10:24 28/07-2008 10:24
hmm jeg syntes da der bliver meget kraftigt henvist til at det er meget farligt for fiskene hvis vandet er ved de 30 grader,
jeg skifter bare normalt vand (30% hver uge) som jeg også gjorder da varmen ikke er som nu,
jeg kan ikke se forskel på fiskene andet end de selvfølgelige nyder at det bliver skiftet med koldt istedet for
temperaret vand.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger elisabethen (Inaktiv) - 28/07-2008 10:25 28/07-2008 10:25
Når temperaturen når op på 30 grader eller lidt derover, er det sjældent varmen i sig selv, der gør fiskene kede af det. Varmt vand kan som bekendt indeholde mindre ilt end koldt vand, og det ser man ofte ved at fiskene står og patter i overfladen.

Løsning: Sæt en luftpumpe til. Løft filteret op så det står og plasker i overfladen, hvis det ikke allerede gør det. Det har altid virket for mig.
Afkøling med is, store vandskift olign. er kun nødvendigt i meget slemme tilfælde. Prøv at ilte vandet lidt ekstra før du griber til drastiske metoder :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Lomholt (Inaktiv) - 28/07-2008 10:25 28/07-2008 10:25
Noget af det meste enkle og effektive jeg har oplevet er at sætte nogle blæsere, som dem man fx. kan købe billigt i et supermarked, til at pege skråt ned mod vandoverfalden. De flytter en masse varm luft, skaber fordampning og sænker temperaturen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Fleffer (Inaktiv) - 28/07-2008 10:33 28/07-2008 10:33
Takker for svarene......

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Jakob (Inaktiv) - 28/07-2008 11:31 28/07-2008 11:31
Som #8 skriver dør fiskene ikke af hedeslag, men af iltmangel når temp. overstiger de 30 grader. Så sørg for at ilte vandet. Det har fiskene beder af ,end store tempratursvingninger ved et kraftigt vandskifte.
Og derudover har vi dansker det med at åbne for vinduerne når det bliver for varmt udenfor *blink* . Så lukker vi den varme luft ind, istedet for at lære af hvad de gør i syden. Der lukker de den varme luft ude, ved at holde vinduer og skoder/gardiner lukket om dagen når det er varmest. Så hold vinduerene lukket, træk gardinerne for og vendt med at lufte ud til om aften/natten. Sidst men ikke mindst, sæt en luftpumpe til akvariet, så vandet bliver iltet. Så skuller der ikke opstå de store problemer i sommervarmen.
God sommer
Jakob

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger akva sander (Inaktiv) - 28/07-2008 14:01 28/07-2008 14:01
#9 jeg har for ikke så længe lavet en tråd som denne, og en blæser er kanon effektiv!

Annoncører
Annoncører