Måling og dosering af potasium (kalium)

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 1647

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger gibson (Inaktiv) - 14/11-2008 14:54 14/11-2008 14:54
Jeg har erfaring med en zeolit der frigiver kalium til mit vand. Det binder ammonium og frigiver kalium. Forøgelse af kalium ser ud til at hæve pH.

Hvordan doserer man generelt kalium?

Jeg kan godt lide automatik. Jeg forestiller mig at sætte CO2 på med med magnetventil og pH probe. Når pH rammer 7,5 skal Co2 doseres til pH rammer 6,5. Problemet ville så være at min doseringsmaskine skulle påfylde Kalium intil pH stiger til 7,5 men det konflikter jo lidt med CO2 doseringen. Nogen forslag?

Grunden til jeg gerne vil bruge alt dette udstyr er for det første fordi det er nemt, og for det andet har jeg det allerede liggende hvor det har sat på saltvandsakvarier. Øvrige mikro og makro mineraler skulle være til at dosere.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Anti-Pjerrot (Inaktiv) - 14/11-2008 15:45 14/11-2008 15:45
Brug en dropchecker til CO2... så er du fri for det.

Hvorfor bruger du i det hele taget en ionbytter på et planteakvarium? Det er totalt spild.

Planterne tager i øvrigt ammonium uden problemer.. ADA har faktisk ammonium i deres gødningsserie - i meget små mængder dog, men alligevel.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Ullits (Inaktiv) - 14/11-2008 17:44 14/11-2008 17:44
tja,, det virker jo ikke til at være så nemt enda... ;)

jeg troede mere at du var til den mere kommercielle del af markedet hvad angår det her... tilsætning...

hvorfor skifter du ikke det zeolit ud med noget substratpro fra eheim..

som Kristoffer skriver har planterne ikke noget problem med at optage ammonium snarere tværtimod... de elsker ammonium,, så meget at de faktisk tager det fremfor andet nitrogen, da andet nitrogen først skal omsættes af planten til ammonium... man er vel doven.. også som plante...

hvis du skal tilføre kalium er der kun een måde at gøre det på... planter optager iøvrigt også kun kalium i vandfasen, så du kommer nok ikke uden om at købe et ikke kommercielt produkt som f.eks. kaliumnitrat (der ligger på kanten af terrorisme), kaliumsulfat osv... der er flere muligheder... men man skal have vægtprocenterne for øje og have det nøje udregnet..

iøvrigt, kunne du også bruge opskriften på mit lerbundlag, det binder iøvrigt også ammonium ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger gibson (Inaktiv) - 20/11-2008 08:18 20/11-2008 08:18
Ullits skrev :
tja,, det virker jo ikke til at være så nemt enda... ;)

jeg troede mere at du var til den mere kommercielle del af markedet hvad angår det her... tilsætning...

Hvis jeg kan gøbe et færdigt produkt, jamen så gør jeg gerne det :-) Kan jeg ikke det, så må man jo selv ordne det. Jeg tænket det var smart med et zeolit der frigav kalium. Man kan også have Zeolit der bytter Kalium med Kalcium. Men det kan vi jo heller ikke undvære. Så min tese var at finde en rigtig ion-bytter der byttede med noget vi kan undvære og gav noget vi har brug for :-)

Annoncører
Annoncører