??? Giftige panser maller ???

Postet under : Akvariesiden.dk - Maller
Visninger : 4374

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger deckhof (Inaktiv) - 06/02-2009 02:19 06/02-2009 02:19
Hej,
Sådan alt efter hvilken forretning man besøger så er der forskellige svar.
Så nu vil jeg se om jeg kan få en mere entydigt svar herinde ;)
Har pt. et lille par albino pansermaller.
Der hvor de blev købt fik jeg at vide at de kunne dræbe de andre fisk ved rensning af akvarie osv, er det rigtigt ??
Og er den gift, giftig for mennesker og i så fald hvor giftig.
Og afsluttende, findes der IKKE giftige typer af arten "dværg" pansermalle.
For magter ikke at skulle stresse rund i akvariet ved rengøring af frygt for mallerne nakker en,så hellere undvære. *doh*

Er pænt "grøn" akvarist så håber i kan hjælpe derud.
Venligst Dennis

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Mr.Frog - 06/02-2009 04:31 06/02-2009 04:31
Pansermaller er ikke giftige og de er nogle af de fredeligste akvariefisk du kan holde :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger jery (Inaktiv) - 06/02-2009 07:31 06/02-2009 07:31
#2: det er en sandhed med modifikationer - nogle C-maller udskiller "gift," men jeg har før forespurgt her på AS, og Carsten From the one and only svarede, at det ikke var giftigt for mennesker.
Han kan nok også opklare, hvilke C-maller, det primært er.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 06/02-2009 07:31 06/02-2009 07:31

Du er helt sikker på det er panser maller du har.. og ikke dværg kuglefisk...?

Albino panser maller er på ingen måder giftige hverken for mennesker eller andre fisk.. De er som #2 også skriver nogel af de mest fredelige akvarie fisk du kan holde...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
johnny9900 (Slettet) - 06/02-2009 07:55 06/02-2009 07:55
dine albino pansermaller (kobberpansermaller,corydoras aenus) er giftige hvor farligt det er for mennesker,ved jeg ikke.

Eksternt link http://www.theaquariumwiki.com/Corydoras_aeneus

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger baboum (Inaktiv) - 06/02-2009 08:29 06/02-2009 08:29
Ja nogle Corydoras kan udskille en gift når de bliver stressede. Men den er ikke farlig for mennesker, og den er så svag, at man skal op på meget høj koncentration af Corydoras i forhold til vand før det kan påvirke andre fisk. *blink*

Det enste tidspunkt det kan være et problem er faktisk under transport, da man jo der tit har en del fisk samlet på meget lidt vand, derfor anbefales det, specielt med C.sterbai og diverse C numre, at pakke højest 2 maller pr poser, hvis de skal være der i længere tid.

Håber det var svar på dit spørgsmål

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Mr.Frog - 06/02-2009 08:52 06/02-2009 08:52
Der er sikkert masser af fisk der har deres bitte små giftigheder men det er jo et problem som praktisk talt er ikke eksisterende ved almindelige akvariefisk og ikke noget man skal bekymre sig om.
Hvis man har stukket sig kraftigt på ryggen af en stor malle, kunne man måske tænke sig at der kunne gå betændelse i såret. Men det er som sagt ikke noget man skal gå og tænke på.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 06/02-2009 10:33 06/02-2009 10:33
Pansermaller ER giftige. Her er lidt info om det taget fra Eksternt link http://www.theaquariumwiki.com/Corydoras_aeneus

What is also little known is that certain species of Corydoras have a poison gland in their barbs which causes fish which try to eat them to get stung. This causes the attacking fish to suffer a lot of pain rather like a jellyfish sting. Needless to say this causes an annoying, but harmless, irritant to aquarists skin if they get stung also.

Self-poisoning
A rare but recorded event is that at least some some species of Corys appear to be capable of releasing a poisonous mucus from its gills when alarmed which causes itself and other fish in confined volumes of water to rapidly die. Species believed to show this trait are C. adolfoi, C. arcuatus, C. melini, C. metae, C. panda, C. robineae', C. rabauti, C. atropersonatus, C. sterbai and C. trilineatus. This ability is poorly researched and other Corydoras species may be affected.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger dims (Inaktiv) - 06/02-2009 10:48 06/02-2009 10:48
Min ven har albino pansermaller og han stak sig på en af de der følehorn og svide bare i et stykke tid det gør lidt ondt har prøvet det lidt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger KK Norring (Inaktiv) - 06/02-2009 11:09 06/02-2009 11:09
Alle pansermaller er svagt giftige.
Svagt giftige betyder at de er mindre giftige end for eksempel hvepse.

Et stik fra en pansermalle er smertefuldt men ikke farligt. Hvor stærk smerten er og hvor lang tid den holder er forskelligt fra art til art.

Jeg har opdrættet Corydoras panda mange gange, og hver gang jeg flytter rundt på pandaer bliver jeg stukket mindst en gang. Det er møgirriterende, men så er der ikke værre. Smerten er væk efter ca. 2 timer.

Man skelner mellem to forskellige slags gift ved pansermaller. Gift ved stik og gift udskilt af slimhinder ved stress.

Den sidste type gift er kendt fra Corydoras sterbai, der ved stress udsender en svag nervegift gennem slimlaget. Man ser ofte C. sterbai ligge og rulle rundt i posen som om de er ved at dø, når man flytter på dem. Det er en selvforgiftning ved stress som sandsynligvis har til formål at lamme eventuelle rovfisk.
Giften kan være stærk nok til at slå følsomme fisk ihjel, hvis de bliver flyttet sammen med C. sterbai. Man bør derfor aldrig komme Corydoras sterbai i pose med andre fisk.
En anden god forholdsregel ved flytning af pansermaller er at smide vandet fra bøtten man fanger dem op i ud, og erstatte det med nyt vand fra akvariet når man har fanget alle fisk. Eventuelt kan man lade fiskene stå i bøtten en times tid for derefter at skifte det ud en gang til inden man kommer dem i posen.

Disse forholdsregler er generelt gode at følge i forbindelse med transport af alle slags pansermaller. Eller alle fisk for den sags skyld. Ved Corydoras sterbai er det vigtigt at gøre pga. af fiskenes selvforgiftning.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 06/02-2009 11:13 06/02-2009 11:13
`#8
Jeg har aldrig hørt dette før.. Og jeg kan sige for mig selv at jeg har holdt en masse corydoras i hånden og er endnu aldrig blevet stukket.. At de kan afgive et stress hormon til vandet er mere almindelig kendt, og derfor bør man aldrig pakke for mange corydoras sammen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 06/02-2009 11:14 06/02-2009 11:14
#11 Jeg er blevet stukket mange gange. Og nogle arters stik er mere smertefuldt end andres. Det kan sagtens sammenlignes med et hvepsestik.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger elisabethen (Inaktiv) - 06/02-2009 11:21 06/02-2009 11:21
Jeg troede længe, at det var "fis i en hornlygte", men på et tidspunkt på jobbet stak jeg mig på en cory, og smerten så relativ stærk og vedholdende, at der må have været en form for mild gift i ... Det kunne i hvert fald mærkes mere end bare selve stikket :)
Kan desværre ikke huske hvilken art, det var...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 06/02-2009 11:25 06/02-2009 11:25
Den bedste måde at "neutralisere" giften på, er at stikke fingeren/hånden ind under den varme hane og holde fingeren/hånden længst muligt under det varme vand.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
johnny9900 (Slettet) - 06/02-2009 11:52 06/02-2009 11:52
#12 sammenlignes ved et hvepse stik,kan det ikke være farligt så hvis man har dårligt hjerte carsten ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 06/02-2009 11:54 06/02-2009 11:54
#15 Jeg ved det ikke. Der er desværre ikke lavet særlig meget forskning om pansermallers gift.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
johnny9900 (Slettet) - 06/02-2009 12:09 06/02-2009 12:09
ok carsten,der er heller ikke meget og finde på nettet,men her er da der en der er blevet stucket,tror det er forsk. fra folk til folk,hvor overfølsom man er over for et stick.

Eksternt link http://www.reefpark.net/forums/index.php?showtopic=26199

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger elisabethen (Inaktiv) - 06/02-2009 12:11 06/02-2009 12:11
Jeg har hørt en historie om en gut i en akvariebutik, som udviklede allergi efter at have håndteret pansermaller i rigtigt mange år... Overeksponering ifht. mange ting kan jo medføre overfølsomhed, så man skal altid være lidt påpasselig. Og måske ekstra meget hvis man i forvejen ikke tåler insektgifte :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 06/02-2009 12:16 06/02-2009 12:16
Den giftigste ferskvandsfisk er sjovt nok også en malle. Det er en asiatisk ålemalle (Heteropneustes fossilis) som står for en del dødsfald i blandt andet Indien. Det værste er dog, at den bliver solgt som akvariefisk, også her i Danmark.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger anitabritt (Inaktiv) - 06/02-2009 14:16 06/02-2009 14:16
Mht. "self poisoning" er fænomenet faktisk blevet fotograferet, da det skete under Catfish Study Groups Open Show i 2004.
En C. sterbai udskilte giften, som man faktisk tydeligt kan se, lige bag gællelåget.Det ligner en svag hvid tåge på billedet og heldigt at det skete til et show, hvor det hurtigt blev opdaget og fotograferet.Det var tydeligt at fiskene i show akvariet blev påvirkede og heldigvis gjorde den store bevågenhed, at vandet lynhurtigt blev skiftet og fiskene reddet.
Jeg har selv oplevet fænomenet flere gange, når jeg har købt nye coryer.
Hvis der er "hvidt skum" på overfladen af vandet i posen, skal man handle hurtigt og skynde sig at få skiftet vandet.
Det er anbefalelsesværdigt derfor at pakke poserne med så få coryer som muligt og desuden tilsætte lidt aktivt kul, som kan optage noget af giften, hvis uheldet er ude.
Det med at blive stukket har jeg endnu til gode :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger deckhof (Inaktiv) - 06/02-2009 21:03 06/02-2009 21:03
Hey alle,
Er super glad for jeres svar... Så takker
Men var bare lidt stresset da jeg er allergisk overfor netop hvepse og bi-stik ;(

Annoncører
Annoncører