Røde slimalger

Postet under : Saltvandssiden.dk - Sundhed og sygdomme
Visninger : 5642

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger MathiasBlum (Inaktiv) - 09/03-2009 18:29 09/03-2009 18:29
Jeg er ny, og jeg har fået overfodret i mit 130L. Nu er jeg blevet bombet med røde slimalger, det er overalt, på mine sten, og på bunden. Jeg prøver så godt jeg nu kan at rense det af, men de kommer hurtigt igen.
Er der noget man kan gøre, eller skal man bare vente indtil næringen er forsvundet og algerne dør?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Esben (Inaktiv) - 09/03-2009 18:40 09/03-2009 18:40
Når at det er røde slimalger, skal du have styr på dem nu.

Måske du kan bruge min artikel til noget.

Internt link http://saltvandssiden.akvariefisk.dk/article/show/?ID=Cyanobakter...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger elisabethen (Inaktiv) - 09/03-2009 18:42 09/03-2009 18:42
Vi fik også et boom af røde slimalger, da vi startede vores akvarium op. Vi blev rådet til at smide enhver form for powerheads olign. i akvariet, og sætte fuld knald på cirkulationen, og det ser ud til at have løst problemet hos os.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 09/03-2009 18:55 09/03-2009 18:55
Esben,
Du har endnu ikke lagt ind CoralSnow med ZEObak i din artikel som er et aldeles udemärket alternativ. :P

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger MathiasBlum (Inaktiv) - 09/03-2009 19:00 09/03-2009 19:00
Esben, jeg ringede til klovnfisken, og han sagde at cyano bakterier og røde slimalger var 2 vidt forskellige ting. Og man kunne lave en test med at tage noget af slimen og putte i et glas saltvand, og lade det stå i et helt mørkt rum, fx i et skab med håndklæde eller lign over.
Der skulle det så stå i 24 timer, og hvis vandet bare havde den mindste smule røde farve, så var det cyano.. Hvis ikke, så var det højst sandsynligt pga overfordring.

Denne test har jeg prøvet og vandet er fint og helt klart..

Men som jeg forstod det på ham, så er de 2 ting, cyano og slimalger 2 forskellige ting. Han sagde slimalgerne kom pga for meget næring i mit vand.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Jerslev (Slettet) - 09/03-2009 20:39 09/03-2009 20:39
# mere cirkulation skulle kunne tage slimalger, så prøv at sætte et par powerheads mere i akvariet eller flyt lidt rundt på dem, du har

det er altid en god ide at minimere fodring - så inddstil fodringen en uges tid - sunde fisk tager ikke skade af at sulte lidt - tværtimod!!
Jeg fodrer fx kun 2-3 gange ugentligt, og mine fisk er velnærede, og så giver jeg kun det ,de spiser op- drysser meget lidt ad gangen, og når det er spist (et par sekunder) får de igen. Dette gentager jeg 3-4 gange, når jeg fodrer.

Jerslev

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger MathiasBlum (Inaktiv) - 17/03-2009 09:10 17/03-2009 09:10
Jeg erhvervede mig noget red slime remover fra akvarieudstyr, og det virker sgu det shit. Så nu er det helt perfekt igen.. Skönt

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Jerslev (Slettet) - 17/03-2009 14:45 17/03-2009 14:45
#7:
Fint tillykke, men får du ikke fjernet årsagen til, at de oprindeligt kom, vil de komme igen.

jerslev

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger MathiasBlum (Inaktiv) - 21/03-2009 20:12 21/03-2009 20:12
Ja, men jeg tror den primære årsag var overfodring. Så nu er der skåret ned på foderet.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Brian C (Inaktiv) - 21/03-2009 22:02 21/03-2009 22:02
MathiasBlum skrev :
Jeg erhvervede mig noget red slime remover fra akvarieudstyr, og det virker sgu det shit. Så nu er det helt perfekt igen.. Skönt

hvis du har kunne fjerne det med Red slime remover, så er jeg ret sikker på at det har været Cyano, den anden mulighed er dinoflagellater, og det kræver normalt et andet middel, som eks algenEX, som til gengæld ikke tager Cyano
redslime remover, er så vidt jeg er orienteret et antibiotikum, hvilket så kan give problemer i forhold til især visse gyltearter og muligvis flere

men godt at høre du indtil videre har fået styr på alger og fodring :)

Stockholm Saltvand skrev :
Esben,
Du har endnu ikke lagt ind CoralSnow med ZEObak i din artikel som er et aldeles udemärket alternativ. :P

ja det siges der, jeg havde bare ikke held med det, min min årsag lå i bundlaget, der nogen steder havde pakket sig voldsomt sammen
men uanset hvad, så er det et langt bedre alternativ at starte op med inden man hælder antibiotika i tanken :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 21/03-2009 23:21 21/03-2009 23:21
Bukker og takker for for du er den förste herinde der ikke anbefale et kemisk angreb mod bakterierne. Vil dog sige at om problemet er stort kommer CoralSnow ikke at hjälpe da det foreygger og er bedst når du ser at problmet er på vej.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Brian C (Inaktiv) - 22/03-2009 01:42 22/03-2009 01:42
helt enig stockholm, mit problem forsvandt heldigvis som dug for solen, da jeg fjernede det gamle og meget kompakte bundlag

jeg havde endda købt en flaske algenEX, men den står stadig uåbnet, bryder mig ikke om mere kemi i tanken end højst nødvendigt
og kemi er der rigeligt af i forvejen

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger saltvandfyn.dk (Inaktiv) - 24/03-2009 00:16 24/03-2009 00:16
Ja vi bruger også Snow (korallenzucht) blandet med Zeobak

Annoncører
Annoncører