Forskel på Scalarer

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 1239

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger HenningS - 17/03-2009 13:40 17/03-2009 13:40
Jeg har for nylig købt 5 meget små scalarer (højst 2 cm høje). I forretningen kunne de kun fortælle at det var Scalarer, men jeg antog at det var Pterophyllum Scalare. Men så læser jeg om Pterophyllum leopoldi, og det var måske en mulighed også.

Scalarene går i et 250 liters akvarie. Planen var at skaffe mig af med de øvrige 3, når 2 af dem forhåbentlig har dannet par, men hvis det nu viser sig at de bliver knapt så store, kunne man måske beholde dem alle.

Er der en klog Scalare kender på AS, der kan fortælle om forskellene på Pterophyllum altum, Pterophyllum scalare og Pterophyllum leopoldi (ud over størrelse)?

Henning

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger jery (Inaktiv) - 17/03-2009 13:52 17/03-2009 13:52
Det generelle skulle gerne fremgå af artsbeskrivelserne - men mon ikke du har fået helt almindelig P. scalare, som er langt den almindeligste i handelen?
Du kan godt beholde de 5 i de 250 l (selv ville jeg dog ikke holde dem i noget under 300 l), bare de får gode nok forhold.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Mr.Frog - 17/03-2009 14:30 17/03-2009 14:30
Det er en god ting at sætte et billede ind af din fisk, hvis du vil have nogle bud på hvilken af de 2 nævnte det er.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger HenningS - 17/03-2009 15:13 17/03-2009 15:13
# 2:
Jeg forsøgte faktisk først at kigge i artsbeskrivelserne, men der var der kun størrelsen der var forskellig. Jo så står der, at leopoldi har en sort prik på rygfinnen, men når man så ser på fishbase så mangler prikken på billederne der.

#3:
Nu var jeg lige så interesseret i at lære at kende forskel, som at få afgjort hvad det er jeg har. Men du får da et billede. Desværre mangler jeg lidt udstyr for at tage ordentlige billeder, og glasset kunne også have været pudset bedre.

Henning

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger bimmer - 17/03-2009 16:23 17/03-2009 16:23
hej det er den alm scalare.. jeg har forskellige varianter gående og der iblandt leopoldien..det eneste sted den kan anskaffes pt så vidt jeg ved er hos Petworld i Viby..det er VFer der går der.. mums mums..man er jo lidt scalarenørd hehehe.. det med arts beskrivelserne er meget misvisende.. der er mange af dem der er skrevet af folk der ikke engang har haft fiskene selv.. forkert syntes jeg ,for hvor skulle de så vide alt det om fiskene fra.. dette er et billede af den ægte leopoldi..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Mr.Frog - 17/03-2009 17:33 17/03-2009 17:33
Du har ret i at mange af artsbeskrivelserne er mangelfulde, eller med misvisende oplysninger. Specielt vedr akvariestørrelser og PH værdi´er, da fiskene ofte er afklimatiserede til akvariebrug/vand for længst.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger jery (Inaktiv) - 17/03-2009 17:59 17/03-2009 17:59
#5+6: så sætter I bare nogle kommentarer ind på de relevante artsbeskrivelser, de kommer on-line efter godkendelse.

Annoncører
Annoncører