Misfarvede tropheus pga reje-ærtemix?

Postet under : Cichlider - Afrika - Tanganyika - Algeæder
Visninger : 1953

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger vorup - 21/03-2009 10:50 21/03-2009 10:50
Der ligger flere tråde omkring fodring af tropheus, hvor nogen af indlæggene siger at der kan ske en misfarvning over mod det røde, hvis man fodrer sine gule tropheus med reje-ærtemix. Jeg har ledt efter billeder af fænomenet, men har ikke fundet nogen.

Jeg mener.....hvis risikoen er der, er der vel også nogen der har prøvet det?
Det kunne være fint at få underbygget påstanden med nogen billeder.

Jeg har selv tidligere haft ilangi'er og delvist fodret med reje-ærtemix. De voksne forblev knaldgule, men ungerne blev knap så gule. Men var det pga mix'en - for så havde de voksne vel også skiftet farve?

Mix'en skal selvfølgelig laves i forholdet rejer 1 til ærter 2, og jeg tilsætter intet andet end vand, hverken vitamin, spirulina eller agar-agar.

Men lad os høre om ERFARINGER med misfarvning.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Silden (Inaktiv) - 21/03-2009 13:08 21/03-2009 13:08
Køre selv med rejemix 2 gange om ugen. Det har jeg gjort i snart 1 år.

500 gr rejer
400 gr ærter
200 gr Spinat
20 knuste maller piller.

Det hele køre perfekt....

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Patrick (Inaktiv) - 21/03-2009 13:11 21/03-2009 13:11
Tror at i de tilfælde (hvis de eksisterer) hvor de er farvet mod det røde, at det er et udtryk for farvefoder ved siden af rejemixen, jeg har i hvert fald svært ved at se hvilken ingrediens i en rejemix der skulle give rødlige farver.

For meget spiruline giver jo kun pletter, og ikke den røde farve.

På den anden side, så er flamingoerne jo lyserøde netop fordi de spiser de rejer/krebs som der gør, om der er nok i de rejer vi fodrer med skal jeg ikke kunne sige..

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger vorup - 21/03-2009 13:12 21/03-2009 13:12
#2 Og ingen tendens over mod en mere orange farve på hverken ikola eller kasanga?
Heller ikke på yngel?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger haffelaf (Inaktiv) - 21/03-2009 13:43 21/03-2009 13:43
kommer vel også an på om man kommer skallen med.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger KimJ - 21/03-2009 14:28 21/03-2009 14:28
Jeg er en af dem som har oplevet resultatet af fodring med rejemix på Ilangi. Resultatet kan muligvis ikke ligefrem kaldes "misfarvning", men der er helt sikkert et synligt resultat, i form af en ændring i retning af det orange. Rejemix er helt sikkert ikke den eneste form for foder, som har disse egenskaber.
Der har været flere debatter om dette, også med fremvisning af billeder, men her er et par billeder af typiske "Rejemix-Ilangi":

Her, til sammenligning, et par Ilangi, hvis fodring har været domineret af tørfoder:

Det er ikke kun gule fisk, der påvirkes af rejemix. Også røde Tropheus får tydeligt forstærket deres farve.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger vorup - 21/03-2009 15:18 21/03-2009 15:18
#6 er alle de afbillede fisk fodret op fra små på reje-ærtemix?

Som det også fremgår af mine egne erfaringer (#1) kan der være forskel på om fisken får reje-ærtemix (#5 selvfølgelig med skal) fra helt lille (F1/X) eller som udvokset (VF). Jeg så ingen ændringer på mine VF'ere, men en tendens på nogen af ungerne, hvorfor "misfarvningen" ligeså godt kan skyldes arveanlæg eller andet. Netop ilangierne bliver jo sværere og sværere at få i helt gule.

Man man har vel aldrig set en ikola med tendens mod det orange??

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger KimJ - 21/03-2009 15:30 21/03-2009 15:30
Indlægget er rettet 21/03-2009 15:38 21/03-2009 15:38 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Billederne til venstre kan jeg ikke svare for, da det er fisk jeg først har fået som voksne, men billederne til højre, er fisk som Jeg har fulgt fra de var helt små.
Da Du solgte dine VF til mig, fremhævede du faktisk, at de kun fik tørfoder. De er iøvrigt også blevet mere orange med tiden, men det kan dog sagtens skyldes andet foder end rejemix. Faktum er, at fodring påvirker farverne, nogen gange i positiv, og andre gange negativ retning.
Der kan sagtens være arter/varianter, hvis farver ikke er så letpåvirkelige som andres, men Jeg mener da at kunne mindes Ikolaer, som var noget "varme" i farven i forhold til det almindelige.
Modsat er der varianter, som er ekstremt påvirkelige. Pemba er klassiske; de kan påvirkes så meget, at deres orange bånd nærmest bliver røde. Folk som første gang ser VF Pemba, bliver som regel slemt skuffede.....

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger vorup - 21/03-2009 16:46 21/03-2009 16:46
Jeg må se at få taget nogle før-billeder af min nye vf-kasanga-gruppe, så de kan sammenlignes med farverne senere.
Jeg har tænkt mig at fodre med mix en gang dagligt, som jeg også gør med mine petroer.

Men som KimJ også siger i #8 gav jeg i den sidste tid med ilangierne, kun tørfoder, da de var svære at få over på mixen.

Sjovt nok vil nogle individer i min nye gruppe ikke rigtig spise hverken flager eller waffers, men når der kommer mix i, kaster de sig grådigt over det. Det kunne indikere at smagen/duften rammer det naturlige mere end vores tørfoder gør.
Jeg vil så vælge at putte mixen i frossen, så de ikke får for store mundfulde ad gangen.

Annoncører
Annoncører